Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 9 вересня
Хто піклується про користь тих, які слухають, той, хоча би й хвалив самого себе, не тільки не заслуговує на докори, але й достойний вінця. Якщо би промовчав про себе, в такому випадку був би достойний засуду. Так й Давид, якщо би мовчав про себе, коли хотів боротися з Голіафом, то його не допустили би вийти на битву, і він не отримав би славної перемоги. Ось чому він і примушений був говорити про себе, і не тільки братам, але й царю. Брати не хотіли йому вірити, тому що заздрість затулювала їм слух. Тому, полишивши їх, він звернувся до царя, ще не отруєного заздрістю.
Небезпечна, цілковито небезпечна заздрість. Вона спонукає зневажати навіть власне спасіння. Так погубив себе Каїн, а ще раніше Каїна диявол, який погубив його батька. Так Саул привабив злого демона на свою душу, а, привабивши, знову став заздрити своєму лікарю. Такою є природа заздрості. Саул знав, що врятований завдяки Давиду, але хотів радше загинути, ніж бачити у славі свого рятівника. Що може бути лютішим цієї пристрасті? Не згрішить той, хто назве її породженням диявола. У ній міститься не тільки плід марнославства, але й самий корінь. Ці дві духовні вади зазвичай породжують взаємно одна одну. Так, Саул вже заздрив, коли казав: Саул побив тисячі, а Давид — десятки тисяч (1Сам 18,7). Що може бути безглуздіше від цього? Насправді, скажи, через що ти заздриш? Лиш через те, що йому дивуються люди? Та вони сьогодні живуть, а завтра їх вже не буде. Чи лише через те, що він перебуває у славі?
Чим більше він знаменитий, тим більше є невільним. Якщо ж він терпить якусь неприємність, то образа тим чутливіша для нього, чим більше свідків і чим більш невідповідне воно до його заслуги. Такою є для нього не тільки образа, але й нещастя. Багато хто тішиться його нещастям; однаково, коли він користується якимось добром, багато хто ненавидить, заздрить йому і намагається скинути його.
Отож, скажи мені, невже це є добром? Невже це є славою? Ні; це, навпаки, є ганьбою, рабством, узами, і всім, що можна назвати обтяжливим. Враховуючи це все, якщо ти вважаєш людську славу для себе жаданою, і тебе турбує будь-хто, хто викликає захоплення натовпу, то, як скоро побачиш того, хто удостоївся оплесків, перенесись думками в майбутнє і уяви вічну славу. Спішачи втекти від звіра, який нападав, ти, ввійшовши до прихистку, закрив двері. Так й тепер біжи до майбутнього життя і його невимовної слави.
св. Іван Золотоустий
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»!
▪️Новий номер картки ПриватБанк: 5169 3305 2243 6531 (Чобіт Ольга Іванівна)
▪️Для власників картки Монобанк: https://send.monobank.ua/jar/7CJJ5U5JwP
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com