Чи знаєте ви, що таке євхаристійне чудо? Чи знаєте, скільки їх було в історії Церкви, і що це означає?
Кілька років тому у храмі святого Станіслава у Римі посольство Польщі при Святому Престолі урочисто відкрило безпрецедентну виставку, присвячену євхаристійним чудесам всього світу. Вона містила огляд усіх таких чудес, записаних протягом історії Церкви, супроводжуваних науковими поясненнями.
На думку вчених, перше євхаристійне чудо, визнане Католицькою Церквою, сталося у Ланчано (Італія) приблизно у 700 році. Тоді чернець, який сумнівався в істинній присутності Христа у Євхаристії, побачив під час Меси, як вино у чаші перетворюється на кров, а хліб — на плоть. Нещодавно дослідивши реліквії, що збереглися до наших часів, вчені дійшли висновку, що вони справді містять тканини людського тіла. З того часу Церква визнала ще 134 чуда такого ж типу.
Доктор Павєл Скібінський, директор музею Йоана Павла ІІ у Варшаві, зазначив, що у більшості випадків чудеса відбуваються у подібному контексті: або хтось мав сумніви щодо реальної присутності Христа у Євхаристії (Больсена, Італія), або ж Гостії зазнавали негідного ставлення (їх крали, викидали, кидали напризволяще або забували). Так було в Буенос-Айресі у 1996 році, коли Хорхе Берґольйо, нині Папа Франциск, служив там єпископом-помічником: консекрована Гостія була знайдена на землі. Через кілька днів вона перетворилася на скривавлену плоть.
У 2014 році отець Анджей Зьомбра став свідком євхаристійного чуда у своєму храмі у Лєґниці (Польща). На Різдво священник поклав у склянку з водою Гостію, яка випадково впала на землю. За деякий час Гостія почала червоніти — так, ніби з неї текла кров.
Священник розповів про це єпископові, а той розпорядився провести дослідження, перш за все — мікологічне. Провівши аналіз, вчені зробили висновок, що то була не цвіль, а частка людської плоті.
Як і в більшості таких випадків, вченим вдалося визначити тип плоті — то була частка серцевого м’яза. Дослідження також показало, що плоть перебувала у стані агонії: тканина не зазнала некрозу, а перебувала на проміжній стадії між життям і розпадом.
Інше явище, яке спостерігається в усіх випадках: зовнішній вигляд хліба і вина зберігається, навіть якщо науково доведено, що вони містять речовину людської тканини. Це відповідає нашому розумінню транссубстанціації (переісточення): консекровані елементи стають Тілом і Кров’ю Христа, не втрачаючи зовнішнього вигляду та інших сенсорних властивостей хліба і вина. До того ж, ці зразки плоті не розкладаються навіть через століття — наприклад, у Больсені досі видно плями крові на мармурі, які, здається, неможливо відчистити.
Хоча Тіло і Кров не завжди видимі у Євхаристії, ми можемо з упевненістю говорити про їхню присутність, дивлячись очима віри. «Це те, про що нагадують нам ці чудеса з 1300 року, — каже отець Зьомбра. — Чудо щодня триває на вівтарях усіх храмів світу».