Сьогодні ми святкуємо урочистість Благовіщення. Зазвичай вона припадає на 25 березня, однак цьогоріч ця дата збіглася зі Страсним Тижнем, тому святкування було перенесене на 8 квітня.
Цього дня ми згадуємо те, як архангел Гавриїл об’явився Діві Марії, щоб сповістити Її про те, що Вона стане матір’ю втіленого Бога.
Чому цей день такий важливий? Ось кілька фактів, які варто знати і поширювати.
1.Що означає слово «Благовіщення»?
Гавриїл благовістить, тобто приносить «благу звістку» Марії про втілення Христа — Бога, який став людиною в особі Ісуса. Цей термін можна застосовувати й до інших подій — наприклад, Бенедикт XVI у книзі «Ісус із Назарету» пише як про благовіщення Марії, так і про благовіщення народження Йоана Хрестителя, оскільки цю благу звістку архангел теж повідомив заздалегідь його батькові Захарії.
2.Коли зазвичай святкують Благовіщення, і чому його іноді переносять?
Зазвичай Благовіщення святкують 25 березня, тобто рівно за 9 місяців до Різдва Христового. Ці 9 місяців Спаситель провів в утробі своєї матері Марії.
Однак іноді Благовіщення збігається зі Страсним Тижнем, кожен день якого має вищий літургійний ранг — так само, як і Октава Великодня. Тому Римський Месал зазначає: «Якщо ця урочистість припадає на час Страсного тижня, вона переноситься на понеділок після другої неділі Великодня».
3.Як ця історія співвідноситься з народженням Йоана Хрестителя?
Як було зазначено вище, про народження Йоана Хрестителя теж було оголошено заздалегідь. Ці дві історії мають кілька подібних деталей:
—благу звістку проголошує архангел Гавриїл;
—він розповідає про це одній особі: Марії, у випадку з Ісусом, і Захарії, у випадку з Йоаном;
—він сповіщає про чудесне зачаття особи, якій призначено особливе місце у Божому плані;
—в обох випадках лунає зустрічне запитання (Захарія питає, як він про це дізнається; Марія — як це станеться);
—в обох випадках чудесне знамення є доказом (Захарія вражений німотою; Марія дізнається про чудесну вагітність похилої віком Єлизавети);
—проголосивши благу звістку, Гавриїл зникає.
4.Чим реакція Марії відрізняється від реакції Захарії?
На перший погляд реакція Марії може здатися подібною, однак вона має принципові відмінності. Так само, як і Захарія, вона ставить питання, але це питання має інший характер.
Захарія питає, звідки йому знати, що те, про що говорить архангел, правда. Він ставиться до звістки скептично.
Марія не просить доказів. Вона, натомість, питає, як саме справдяться слова ангела. Вона приймає сказане ним і хоче зрозуміти, як це відбуватиметься. Таким чином, Її ставлення — це віра, яка шукає розуміння, а не брак віри.
5.Що реакція Марії говорить про Її вічну чистоту?
Марія питає: «Як же воно станеться, коли я не знаю мужа?» (Лк 1, 34). Ці слова спираються на загальний для біблійної мови евфемізм, де «знати» означає «мати сексуальні стосунки». Її питання вказує на те, що Марія розуміє життєві факти, і тому звучить дещо дивно з огляду на те, що Вона перебуває в офіційному шлюбі і має розпочати співжиття з Йосифом.
Якби Вона планувала звичайний шлюб, то найбільш природним тлумаченням слів ангела було би те, що вони з Йосифом разом зачнуть дитину, про яку говорить Гавриїл. Той факт, що Марія ставить це питання, свідчить про нерозуміння, і це часто сприймають як вказівку на те, що Вона не планує звичайного шлюбу.
З ІІ століття ранні християнські писання — починаючи з «Протоєвангелія Якова» — вказують на те, що Марія була богопосвяченою дівою, довіреною опіці Йосифа.
6.Як Гавриїл реагує на питання Марії?
Архангел відповідає Їй: «Дух Святий зійде на тебе й сила Всевишнього тебе отінить; тому й святе, що народиться, назветься Син Божий» (Лк 1, 35).
Тут Гавриїл вказує на участь усіх трьох Осіб Трійці: через дію Святого Духа Отець спонукає Сина до зачаття у людській подобі. Людського батька не буде, тому дитина буде Сином Божим.
Архангел також вказує на той факт, що Єлизавета, хоч і стара і, очевидно, неплідна, чудесним чином зачала сина і перебуває на шостому місяці вагітності, підкреслюючи, що для Бога немає нічого неможливого.
7.Хто такі «брати» Ісуса?
Це питання іноді виникає в дискусіях про вічну цноту Марії, оскільки Біблія містить згадку про «братів» Ісуса. Оскільки в арамейській мові немає слова для позначення «двоюрідних братів», є думка, що ці «брати» насправді були Його двоюрідними братами. У грецькій мові є слово «anepsios», але це не те слово, яке використане у Святому Письмі.
Найдавніші джерела, які коментують це питання (включно з «Протоєвангелієм Якова»), говорять, що то були зведені брати через Йосифа. Вони також гіпотетично могли бути усиновленими — у стародавньому світі усиновлення було дуже поширеним, бо люди часто помирали молодими. Тож їм не обов’язково бути двоюрідними братами.
8.Чому «fiat» Марії таке важливе?
Прийняття Марією цієї ролі тягне за собою подальші страждання. Це важливо, тому що Вона стане матір’ю самого Сина Божого. Це призведе як до незнаних ще страждань (наприклад, Вона буде свідком розп’яття), так і до цілком очевидних.
Зокрема, Марію вважатимуть невірною Йосифу, що передбачає не тільки публічну ганьбу, а й поставить під загрозу Її стосунки з Йосифом, майбутні засоби до існування та соціальний стан. Проте Вона повністю віддає себе на служіння Божій волі.
Коментуючи це, Папа Бенедикт пише:
«В одній зі своїх адвентових проповідей Бернард з Клерво описує драму цього моменту. Після переступу наших прабатьків увесь світ був оповитий темрявою під владою смерті. Тепер Бог прагне увійти у світ заново. Він стукає у двері Марії. Йому потрібна людська свобода. Єдиний спосіб, яким він може спокутувати гріх людини, створеної вільною, це добровільне свідоме “так”. Творячи свободу, Він певною мірою став залежним від людини. Його сила пов’язана з “так” людини.
Тож Бернард описує, як небо і земля ніби затамували подих у цей момент запитання, зверненого до Марії. Чи скаже вона “так”? Вона вагається… чи не забракне Їй смирення? Це вирішальний момент, коли Вона відповідає: “Нехай зо мною станеться по твоєму слову!” (Лк 1, 38).