Хто звертається до порожнечі — нехай не жде, що йому відповість Бог.
Коли на табір під Еверестом сходила лавина, викликана землетрусом, хтось із гімалайців зробив відеозапис. Видно, як із карколомною швидкістю летять клуби сніжного пилу, а поміж наметами метушаться люди в паніці. Й чути звідусіль: фак! фак! фак!…
…Кажуть, що «мова серця» — головна, основоположна, найбільш правдива — це та, якою людина рахує, лається і молиться. Однак якщо чиїмось словом перед лицем смерті є тільки «фак» (будь-якою мовою, зрештою), то найімовірніше це означає, що його серце, крім таблички множення, містить уже тільки лайку.
Це скидається на такий стиль, своєрідну моду, естетику блюзнірства. Але що там естетика — кидання вульгаризмів у можливу останню мить життя це просто доказ, що бідна людина насправді не знає, до Кого іншого могла би ввізвати, Кого покликати на допомогу. «З повноти серця промовляють уста», — сказав Ісус. Якщо у когось в серці — «світоглядна нейтральність», ну то він і молиться до нейтрального «святого Фака». Хотілось би парафразувати класика: які мощі, таке й миро. Не те щоб християни ніколи не лаялися; але якщо вони ще й молилися, то в екстремальних ситуаціях зазвичай вони, однак, взивали Бога.
У фатальній для поляків битві під Батогом, 1652 року, до рук татар потрапили 35 тисяч вояків, серед них чимало гусарів та хороших офіцерів. Уцілілий свідок записав: «Одних зарубували, інших до смерті проколювали, а коли бранці, конаючи, волали: Ісусе! — перелякали татар. Тому їм по горлах різано, щоби спасенного імені Ісуса не згадували».
Таких прикладів, і сучасних теж, не бракує, однак мені чомусь тримається в пам’яті ота сцена «сарматської Катині». Знаменною є та очевидність, якою для християн завжди було прикликання Христа. Останнє зусилля свідомості було зарезервоване для Того, хто найважливіший і хто, власне, єдиний важливий за таких обставин. Найважливіший попри все — попри дурні вибори, попри гріхи, попри всі лайливі слова, які колись у житті вимовив.
Нині люди у драматичних ситуаціях також зовуть Бога, але немовби рідше, — а це означає, що як суспільство ми бідніємо. Демон постхристиянства викрадає з сердець повноту життя, принесену Доброю Новиною. І хоча зростає рівень прожитку, та понижується рівень багатства серця. Збільшується бідність, найгірша з можливих, бо відвертає від того, у що насправді варто інвестувати. Пустка у серцях приносить наслідок пустки думок і пустослів’я.
Не було би сенсу про це писати, якби йшлося тільки про самі слова, нехай навіть останні. Справа в тім, що наші слова мають творчу міць, рушійну силу. Малою мірою, але вони подібні до слова Бога, який сказав: «Нехай станеться» — і так сталося. Не без причини св. Павло запевняє: «Кожен, хто прикличе ім’я Господнє, буде спасенний» (Рим 10, 13).
Прикликання Господа приносить спасіння. Тому хтось дуже хоче, аби люди звали кого завгодно, аби тільки не Спасителя.
Францішек Кухарчак, Gość Niedzielny