Роздуми до Слова Божого на Великий Четвер
Йоан – єдиний з чотирьох Євангелістів не описує події установлення Євхаристії, не нотує сакраментальних слів Ісуса: «І, взявши хліб, віддав хвалу, поламав, дав їм і мовив: «Це – моє тіло, що за вас віддається. Чиніть це на мій спомин.» Так само чашу по вечері, кажучи: «Ця чаша – це Новий Завіт у моїй крові, що за вас проливається» (Лк 22, 19-20, пор. також Мт 26, 26-27 і Мк 14, 22-24). Єдина річ, на яку звертає увагу євангелист Йоан під час Тайної Вечері, це обмивання Ісусом ніг апостолів, і Його наказ учням: «Тож коли вмив вам ноги я – Господь і Учитель, – то й ви повинні обмивати ноги один одному. Приклад дав я вам, щоб і ви так робили, як оце я вам учинив» (Йн 13, 14-15).
Здається, що мав б мати спільного цей фрагмент з Таїнством Тіла і Крові Христа, Євхаристії? Проте під час кожної св. Меси, зокрема під час кожного святого Причастя Ісус повторює з нами ту саму дію, що зробив під час Тайної Вечері Апостолоам: «Ісус… встав від вечері, скинув одіж, узяв рушника й підперезався. Тоді налив води до умивальниці й почав обмивати учням ноги та обтирати рушником, яким був підперезаний» (Йн 13, 3-5).
Ісус виконує вчинок, який в домі мав виконувати слуга, раб, лише раб мав омивати ноги гостям і господареві. В Євхаристії, в Святому Причасті, Ісус стає нашим слугою, слугою з любові. Знімає з себе шати божественності і сходить до нашої вбогої душі, щоб омити її від гріха саме своєю милосердною любов’ю.
Якщо ми в святому Причасті живимося такою великою любов’ю Бога, якщо сам Бог стає нашим слугою в Євхаристії, то це значить, що і ми зобов’язані наслідувати Ісуса Христа в Євхаристії, ставати слугами наших братів і сестер з любові, слугами їхнього спасіння. Омиваймо ноги нашим ворогам, нашому шефові на роботі, чоловікові, який п’є, сусідці, яка не хоче з нами вітатися. Звичайно, не треба це робити буквально, але кожен з нас може молитися за своїх братів і сестер у вірі і за своїх ворогів, просячи для них у Бога благословення і милосердя.
Один священик дав мені добру пораду: «Якщо у тебе з твоїм начальником проблеми, то починай мити йому ноги (тобто, заступатися за нього в молитві перед Богом)». Кожного разу як я застосовую цей метод, гнів чи суперечки зникають, зникає суть конфліктної ситуації.
У дещо інший спосіб виразив це св. Альберт Хмельовський, який сказав про християнську святість приблизно так: ми повинні бути добрими як хліб, який лежить на столі і від якого може кожен підійти і відрізати собі стільки, скільки йому треба, щоб заспокоїти голод. Будьмо добрими як Хліб Євхаристії, як Ісус, який хоч і був Богом, проте заради нашого спасіння став для кожного з нас слугою в Євхаристії.