У київському Інституті релігійних наук св.Томи Аквінського, в рамках циклу «Кава з директором», 17 травня відбулася чергова зустріч. Її тема – «Загадка ефективності апостолів. Святий Тома і блаж. Джон Генрі Ньюмен». Гостем був польський домініканець, доктор теології, творець і директор Домініканських студій філософії і теології о. Матеуш Пшановський ОР.
Аристотель казав, що знання починається з подиву. Саме до цього закликав нас о. Матеуш: замислитися, а відтак здивуватися. Здивуватися тому, як дванадцятеро нічим не примітних і майже неосвічених чоловіків могли заснувати найбільшу в світі релігію і її земне втілення – Церкву.
«Або Апостоли сотворили диво, або те, що Церква існує, є дивом», – зазначив о. Матеуш. Бо як інакше пояснити, що язичники, від яких віра в Христа вимагала повного зречення пристрастей і розпусти, все-таки прийняли слова невідомих проповідників і навернулися? Як інакше пояснити, що купка рибалок із Галілеї здійснила те, чого не зуміли б зробити ні наймудріші, ні найвпливовіші, ні найзаможніші зі смертних? Створення Церкви неможливо зрозуміти без унікальної події, якою є життя, смерть і воскресіння Ісуса Христа.
Постають і розпадаються імперії, зникають з лиця землі цілі народи, а Церква, заснована дві тисячі років тому, існує – «і сили адові не переможуть її» (Мт 16,18).
Сам о.Матеуш зізнався, що з віком він дедалі частіше замислюється і з подивом зупиняється перед цією незбагненною таємницею – заснуванням Церкви Христової на землі.
Успіх проповіді Слова має під собою не одну підставу (окрім благодаті, звісно). Наприклад, успіх проповіді кардинала Ньюмена о. Матеуш пояснює значним впливом його особистості. Кардинал Ньюмен завжди говорив спокійно і врівноважено, без гучних слів і широких жестів, а люди плакали… Він вважав, що Бог заклав у кожне людське серце бажання вірити, й талановитий пастир лише відкриває в людині це прагнення.
Саме голос совісті в людині – навіть якщо він, через свою віддаленість від Того, Хто є Світлом, вказує хибну дорогу – є, на думку Генрі Ньюмена, доказом існування Бога. Адже жодна інша жива істота на землі не здатна бути суддею над самою собою.