Чимало хто має проблеми зі сповіддю, з самим рішенням піти до сповідальниці. Ще більша проблема може стосуватися п’ятої умови доброї сповіді, якою є відшкодування за гріхи Богу та ближньому. Нерідко цю умову оминають або ставляться до неї надто легко. Ну то як за це взятися?
Отець Леонард Бєлєцкі (нар. 1980 р.) і о. Францішек Ходковскі (нар. 1970 р.), францисканці, мешкають у Познані. Вони записали відеоролик. «Хочемо коротко — інколи з жартом, інколи дуже серйозно — говорити про те, що вас турбує».
— Мир і добро! Хочемо поговорити про п’яту умову доброї сповіді. Зокрема, відповісти на питання, а як же відшкодувати за гріх, коли користувався нелегальними програмами, скачував музику з піратських ресурсів тощо.
Як відшкодувати, знаючи, що п’ята умова стосується Бога і ближнього, і про цього ближнього ми інколи забуваємо. Бо до Господа Бога то ще якось помолимося, як священик задасть якусь молитву. Певно, що це також є якоюсь формою відшкодування, але нерідко сам відчуваєш недостатність, відчуваєш, що цього замало стосовно провини, якої ти припустився.
Загалом беручи, хто приступає до сповіді, той усвідомлює, що має виконати всі п’ять умов і якось відшкодувати за завдане зло також і ближньому, якщо зробив щось погане. Звісно, не завжди це вдасться зробити пропорційно до провини, та й узагалі в цьому питанні важко застосувати принцип пропорційності — «око за око, зуб за зуб». Але подивіться, як багато зла діється у світі через те, що ми про когось погано говоримо, обмовляємо його, осуджуємо за щось. Слово, як кажуть, не горобець, — ну і як його виправити?
Якщо йдеться про цю умову стосовно конкретно такої ситуації, то є вирішення: про цю людину ти більше не можеш говорити погано, а маєш говорити добре; ну а якщо вже змінив оточення, то принаймні старайся про інших із цього оточення говорити краще. Окрім того, помолися. Зокрема за те, щоб те зло, якого зазнала та людина через наші погані слова, винагородити добрими словами молитви.
Якщо йдеться про винагородження за користування нелегальними програмами на комп’ютері — то потрібно купити легальні. А щоби відшкодувати тій фірмі перед Богом, то, може, варто би включитися в якусь кампанію на користь тієї фірми? Перейти на легальне купування комп’ютерного устаткування, обладнання, музики, чого там іще.
Ще можна користуватися альтернативними програмами, купленими дешевше, може, не такими крутими, як ті бажані, але й вони діють.
Буває, що працюєш на якомусь нелегальному устаткуванні, не зможеш відмовитися від цих програм. Тоді, наприклад, можеш відмовити собі у чомусь іншому: в купівлі якогось одягу, відвідуванні кінотеатрів, у чомусь такому, завдяки чому зможеш зібрати гроші, яких бракує для купівлі легального програмного забезпечення. Вочевидь купуєш це раз, і потім воно працює, і не йдеться про те, що мусиш щомісяця або навіть щороку докладати зусиль і змінювати на нове. Для цього і є легальний товар: поставив, і воно працює.
Це приблизно так само, якби ти хотів покататися на автомобілі: так собі просто не увійдеш до салону продажу авто, не сядеш і не поїдеш, бо це не купівля, це нелегально. Але якщо хочеш, то гроші на це збереш.
Якщо, приміром, ідеться про крадіжку — то, може, варто потім щось купити якомусь убогому, причому не йдеться тільки про їжу тим, хто на вулиці. Але, може, знаєш когось, кому бракує грошей на ліки… Якщо говорити про збирання пожертв у храмі, то, загалом беручи, не годиться, щоби гроші з крадіжки опинялися в храмі Божому, в скриньці для пожертв.
Не про те йдеться, щоби виключно гроші повернути, але щоби милостиня була поєднана з учинком любові. Якщо вже, скажімо, геть не знаєш, як відшкодувати комусь за гріх, то замов Святу Месу за цю людину, або за померлого з її родини.
Не можна забувати про цю останню умову доброї сповіді. Так, звичайно, пропорційно воздати за провину далеко не завжди можна, але якась форма відшкодування обов’язково має бути. Я навіть не уявляю такої ситуації, коли хтось, маючи усвідомлення, що скоїв гріх, не бажає цього виправити! Бо де тут є жаль за гріх? Де тут є рішення виправитися? Уявіть собі закохану пару, хлопець і дівчина, задивлені одне в одного, ну і раптом він її образить — і що, скаже: а що такого? Ні, він летить до неї з квітами, аби її перепросити! Навіть якщо та квітка не є «пропорційною» чи «адекватною» до заподіяної кривди, але вона є знаком: я перепрошую, хочу це виправити, хочу знову привести наші стосунки до рівня прекрасної любові.
Так є і в наших стосунках із ближніми: може, я неспроможний усього виправити так, як воно було, але я хочу показати, що прагну щось змінити, щось виправити. Нехай це буде молитва, нехай це буде якийсь малий жест. Нехай це буде наближення, щоби «дати п’ять» і сказати: слухай, старий, ну, вибач, я повівся як дурень… Але я про це шкодую і постараюся більше такого не робити.
Мир і добро!
За матеріалами: deon.pl