Роздуми над Словом Божим на середу у Великодній октаві
Емаус — це історія про те, чому це смішно — боятися робити помилки. А також і про те, як Бог із нашого поганого може зробити своє чудове. Бо дорога до Емауса — це неправильна, погана дорога. Двоє учнів пішли нею вже після того, як від жінок та решти апостолів почули звістку, що Ісус воскрес. Вони свідомо вибрали не вірити, свідомо вибрали віддалитися. І тут починає тріщати мій перший стереотип про Бога: Ісус не залишається в якійсь «праведній точці», з якої кричить: «Агов, ви не туди пішли! Ви не праві, і якщо не повернетеся — не бути більше вам Моїми учнями!» Ісус іде з нами нашою неправильною дорогою… Ми часто сприймаємо Ісуса ще й досі мертвим, думаємо, що як не будемо йти до Нього, то Він так і лежатиме, стаючи дедалі меншою точкою на нашому життєвому горизонті. Можемо вибрати найгірші дороги, які лише пропонує нам життя; але Ісус від нас не відмовиться. Він заради нас залишить ідеальні дороги і йтиме тими іншими разом із нами.
Подумаймо, що могло б статися, якби ці двоє учнів були більш побожними. Не знаю, чи комусь іще Ісус приділив так багато часу одразу після свого воскресіння, як цим двом! Можливо Він не пройшов із ними всіх сімох стадій (11 км), бо приєднався не від початку подорожі; але для того, щоб пояснити все Писання, знадобилося, мабуть, багатенько часу. Це був дуже особистий час — Ісус подарував його їм і тільки їм. Якби не були такими грішниками — не мали б стільки Ісуса.
Дослідники кажуть, що Емаус міг бути рідним містом Клеопи. І це було б цілком логічним, бо там учні мали де переночувати й навіть куди запросити Ісуса. Мабуть, хтось із них був господарем тієї оселі. А крім того: куди захоче піти людина, коли все її попереднє життя розвалилося? Додому. Дім це місце, де ми були найбільш вразливі та беззахисні; це місце, де у нас сформувалася більшість рис характеру, які ми зараз маємо; місце, де нас знають без прикрас і нагород. Рибалкам із Галілеї Ісус сказав, що чекатиме на них там. До Клеопи Ісус пішов у Емаус. Це місто розташоване на північний схід від Єрусалима. На івриті «схід» означає «минуле», а північ позиціюється в Біблії як місце, звідки приходять усі наші біди: «І Господь сказав: З боку півночі розгориться зло на всіх, хто живе на землі» (Єр 1, 14). Тому Емаус може символізувати всі моменти нашого життя, які хотів приховати час або хотіли приховати ми. Схоже, що Ісусові важливо, щоб ми Його побачили саме в нашому Емаусі — там, де ми Його ще не знали й не бачили; щоб ми зрозуміли, що Він усе одно там був, що Він досі там є, що Він бачить, якими ми є, але не тікає, а ламає для нас хліб, ламає своє тіло. Полишає ідеальні дороги та йде на неправильні, хресні, страшні, наші… Він не стоїть як дорожній регулювальник, а каже: «Я піду з тобою у твій Емаус».