Щороку 6 січня Католицька Церква відзначає урочистість Об’явлення Господнього, зване серед люду святом Трьох Царів. Про те, звідки взялися імена мудреців і чому цього дня пишуть крейдою літери на дверях, розповідає о. проф. Яцек Новак.
Отець Новак із теологічного факультету Університету кардинала Вишинського у Варшаві пояснює, що під час урочистості Об’явлення Господнього, тобто Епіфанії, християни згадують три біблійні події: поклоніння трьох царів, хрещення Ісуса і перше чудо в Кані Галілейській.
— Свято Об’явлення Господнього постало в Єгипті у ІІІ ст. Одна з тамтешніх християнських сект відзначала 6 січня хрещення Христа, трактуючи цю подію як повне об’явлення Сина Божого. Згідно з ідеєю цієї секти, тільки в момент хрещення настало проявлення двох природ Ісуса, людської і божественної, — каже викладач UKSW.
Дата свята Епіфанії була пов’язана з давньоєгипетськими віруваннями. 6‑го січня відзначали народження бога світла. Вірили, що в ніч напередодні свята, коли народжувався новий бог, води Нілу ставали кров’ю. «В багатьох місцях пісок на берегах Нілу має червоний колір, — каже професор Новак. — А що зима є часом дощів, то пісок змивало в річку, і води справді набирали червоного кольору». Червоні води Нілу послужили християнам для заміни поганських вірувань єгиптян вказанням на перше чудо у Кані, де Христос перемінив воду у вино.
Третьою подією, про яку говориться в час Епіфанії, є поклоніння мудреців, які прибули до новонародженого Ісуса. Тоді якби настало символічне об’явлення Христа цілому сучасному світові.
Отець Новак зауважує, що в Біблії немає мови про царів, які відвідали Ісуса, а радше про мудреців. Ствердження, що Христа відвідали монархи, походить від Кесарія Арльського. У VI ст. цей монах на підставі 72 псалму, де йдеться про царів, що віддадуть Богові поклін, зробив висновок, що ті мудреці з Євангелія мали бути царями.
— Ми також не знаємо, скільки тих мудреців було. Однак Кесарій Арльський на підставі Євангелія від св. Матея та названих там дарів для Ісуса (миро, кадило і золото) визначив, що мудреців було троє.
За іншою інтерпретацією числа монархів, ті царі мали бути представниками всіх сторін світу, а в давнину знали тільки три континенти: Європу, Азію й Африку. Тому донині у різдвяних яселках царів показують як людей з різним кольором шкіри.
— Епіфанія була пов’язана з трьома подіями: хрещенням (латиною Baptesimus), шлюбом у Кані Галілейській (латиною Matrimonium) і поклонінням мудреців (це було передано виразом Cogito — пізнаю), — каже о. Яцек Новак. — Ідентичні літери С, М і В розпочинали також інші вирази латиною: Christus Multorum Benefactor — Христос багатьом благодійник, і Christus Mansionem Benedicat — Христос благословляє помешкання.
Починаючи з IX століття було взято ці ініціали і від них створено імена трьох царів: Каспер (С), Мельхіор (М) і Бальтазар (В). Ті само ініціали донині вірні пишуть крейдою на дверях своїх помешкань у свято Епіфанії, хоча багато хто вже сприймає ці літери виключно як скорочення від імен «царів». Саме тому писати К+М+В — неправильно, і між літерами стоять не «плюсики», а хрестики, знак благословення Христового.
Як зазначає теології з UKSW, звичай писати крейдою знаки на дверях — дуже старий: походить ще зі старозавітної Книги Вихід. Там мова про перехід Ангела Смерті через Єгипет, коли він обминав доми, чиї одвірки було позначено кров’ю жертовних тварин. Звідси у юдеїв постав звичай позначати входи до своїх наметів, що мало стати символом того, що Ягве серед них. Цей звичай перейняли також і християни.
За матеріалами: deon.pl