Почувши, що Йоана ув’язнено, Ісус повернувся в Галилею. І, покинувши Назарет, пішов і оселився в Капернаумі, що при морі, на границях Завулона та Нафталі, щоб збулося те, що сказав був пророк Ісая: «О земле Завулона та земле Нафталі, приморський шляху, країно за Йорданом, поганська Галилеє! Народ, який сидів у темноті, побачив велике світло; тим, що сиділи в країні й тіні смерти, — зійшло їм світло». З того часу Ісус почав проповідувати й говорити: «Покайтесь, бо Небесне Царство близько».
Після хрещення в Йордані, спокушування у пустелі й арешту Йоана Хрестителя Ісус повернувся до Галилеї. Насамперед Він пішов до свого рідного містечка Назарета. Матей згадує про це тільки побіжно, в той час як Лука уточнює, що тоді ж Ісус відвідав місцеву синагогу, де Йому дали можливість прочитати уривок із пророка Ісаї та пояснити його присутнім. Ісус сказав своїм слухачам, що Ісая говорив про Нього та що Його місія звернена до всіх потребуючих людей, включаючи язичників. Згадка про язичників викликала таке величезне обурення його земляків, що Ісуса відразу намагалися вбити (пор. Лк 4, 16-31). Відтак залишивши рідний, проте вороже налаштований Назарет, Ісус переселився до Капернаума, що став місцем Його постійного проживання й звідки Він міг здійснювати свої подорожі та служіння.
Матей каже, що це сталося не випадково, але щоб збулося пророцтво Ісаї (це вже 6‑те пророцтво зі Старого Завіту в Євангелії від Матея, і вп’яте Матей підкреслює, що воно сповнюється в Ісусі), цитуючи уривок із 9, 1‑2 (частина уривку Ісаї 9, 1‑7). Цитуючи тут Іс 9, 1‑2, Матей, безсумнівно, враховує контекст цих віршів: світло — це світло Месії (Іс 9, 6‑7), — тим самим передбачаючи проповідь Доброї Новини неєвреям і поволі вводячи цю тему в свою оповідь.
Назарет був розташований на землі, що належала племені Завулона в нижній частині Галилеї, тодія як Капернаум був містом в землі племені Нафталі у верхній Галилеї. Капернаум (як і розташовані трохи південніше Сепфоріс і Назарет) був збудований обік одного з найважливіших торгових шляхів Палестини, який називали «морським шляхом» — римська Via Maris (4, 15). Це була караванна дорога з Дамаска до Кесарії Приморської, на узбережжя Середземного моря. В такий спосіб Матей вказував, що місія Ісуса пошириться далеко поза межі Галилеї. Спочатку ж служіння Месії впливатиме на всіх, хто проходитиме цією дорогою, а головно подорожніх з‑поза Йордану та язичників.
Починаючи з завоювання Ассирії та падіння Самарії (столиці північного царства Ізраїлю) 722 р. до Р. Х. (2 Цар 15, 29), цей регіон був заселений язичниками. До того часу, поки в ІІ ст. до Р.Х. всі галилейські неєвреї були насильно наверненні в юдаїзм, вихідці з Юдеї ставилися до них дуже вороже. Й хоча згодом до Галилеї переселилося безліч мешканців Юдеї і населення цього краю стало переважно єврейським, — як в етнічному, так і в релігійному відношенні це не був повністю однорідний регіон. Крім того, Галилея була оточена з усіх боків (за винятком південного кордону з Самарією) елліністичними містами. Відтак пророк Ісая називає населення цього краю “народом, який сидів у темноті ” (4, 16), в такий спосіб означуючи євреїв як тих, що очікували визволення, живучи серед безнадійності язичників. Тут, у місці, де темрява була найгустішою, євреї першими могли побачити велике світло Божого визволення в Ісусі. Це світло передвіщало універсальну місію надії, тому що саме з цього безнадійного регіону «поганської Галилеї» Ісус послав своїх учнів, аби зробити учнями усі народи (28, 18).
Останній вірш євангельського уривка цієї неділі (4, 17), вказує, що головною темою проповіді Ісуса була тема Божого Царства (Матей, який писав до євреїв, вживає інший варіант: «Царство небесне»). Відтак звістку Ісуса, як і звістку Йоана Хрестителя (3, 2), можна коротко сформулювати так: «Покайтеся, щоб приготуватися до Царства / царювання Бога». Інакше кажучи — настали останні (есхатологічні) часи й Бог хоче відновити своє царювання над усією вселенною, починаючи з кожного людського серця. Прийшов особливий час сповнення Божих задумів та цілей стосовно світу. Боже царство — це насамперед Боже панування над світом. У Євангелії Ісус показує, що Божа влада насправді проявляється в Його служінні, у зціленні хворих, а особливо у вигнанні бісів: «Коли ж я Божим перстом виганяю бісів, то, значить, прийшло до вас "Боже Царство/ влада Бога"» (Лк 11, 20).
Останні часи (есхатологічні) — це часи, про які провіщали пророки. Вони настали з приходом Бога на землю в Ісусі з Назарета, й остаточно завершаться в часі Його славного другого Повернення / Пришестя (в Новому Завіті ця подія називається Парузією). Ісус, однак, проповідував не кінець світу, а початок його оновлення. Він закликав усіх до покаяння та прийняття влади Бога, здатної переобразити як особу так і суспільство, а в кінцевому рахунку і всю землю.
Покаяння це не спонука вважати себе поганою людиною, а заклик змінити спосіб свого мислення та напрям свого життя у відповідності з Божим задумом. Цей задум такий унікальним, що його навіть важко окреслити людськими словами: «Те, чого око не бачило й вухо не чуло, що на думку людині не спало, те наготував Бог тим, що його люблять» (1 Кор 2, 9). Щоби сповнити цей задум, який людина відкинула через гріхопадіння, Господь став одним із нас, жив нашим життям та був подібний до нас у всьому окрім гріха, а вкінці дав себе розіп’ясти, аби після Його воскресіння гріх уже не міг нас тримати у своєму рабстві…
Хоч би яким було наше життя — важливо не боятися дозволити Богові навести в ньому лад. Ісус гідний найбільшої довіри. Він не забере від нас нічого, окрім внутрішнього хламу та непотребу, а натомість подарує нам нове життя — життя, сповнене гідності Божої дитини та спадкоємця (-миці) Його Царства.
Трохи далі в Євангелії від Матея Ісус запрошує кожну людину: «Прийдіть до Мене всі втомлені й обтяжені, і Я облегшу вас. Візьміть ярмо Моє на себе й навчіться від Мене, бо Я лагідний і сумирний серцем, тож знайдете полегшу душам вашим. Ярмо бо Моє любе й тягар Мій легкий» (11, 28-30). Інакше кажучи, замість ярма закону, який ускладнювали книжники та фарисеї, Ісус закликає нас прийняти ярмо послуху Його життєдайному слову Євангелія, яке очищає та оживляє усіх, хто його приймає.
Сьогодні і щоразу, коли ти і я читаємо чи слухаємо ці та інші слова Євангелія, Ісус стоїть при дверях твого і мого серця й стукає, щоб увійти й оселитися в ньому, — подібно до того, як Він колись увійшов у темряву язичницької Галилеї, щоб назавжди перемінити життя її мешканців, принісши туди світло та надію Євангелія.