Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 13 червня
Як видається, тут апостол показує, що у вірі має місце благодать Того, який виправдовує, в той час як у діянні — справедливість Того, який винагороджує. Проте, розмірковуючи про глибокий зміст вислову — тому, хто виконує якусь роботу, заробіток є чимось належним, — я навряд чи можу переконати себе в існуванні будь-якого діла, яке неминуче потребувало би винагороди від Бога. Сам факт того, що ми здатні щось робити, думати або говорити, відбувається завдяки Його даруванню і Його щедрості. Тому який борг може мати Той, Хто ще раніше дав нам у позику? Ось чому потрібно розглянути, чи не варто слова Павла — заробіток рахується не як ласка, але як щось належне, — розуміти скоріше як борг, який має стосунок до злого діяння. Як ти виявиш, гріхи часто називаються в божественних книгах провинами, подібно до того, як сам Господь навчив нас говорити в молитві: Прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим (Мт 6, 12; Лк 2, 12).
У нас виникає питання щодо самої послідовності того, що Павло каже. Спочатку: Щасливі ті, яким відпущені беззаконня, далі: яким гріхи прикриті, і нарешті: Щаслива людина, якій Господь гріха не порахує. Подивися, чи можна цю послідовність розуміти щодо однієї й тієї ж самої душі. В тому сенсі, що оскільки початком навернення душі є полишення зла, то за це вона заслуговує відпущення беззаконь. А коли починає творити добро, якби затуляючи недавніми благами всі попередні погані справи і чинячи більшу кількість добрих справ, ніж було раніше поганих, то йдеться про те, що її гріхи відпущені. Коли ж вона вже досягає досконалості, так що всякий корінь зла виявляється вирваним з неї остаточно, до такої міри, що в ній не можна знайти жодної ознаки недосконалості, тоді вже є обіцяна вершина досконалого блаженства, тому що Господь не може дорікнути за жоден гріх. Беззаконня ж відрізняється від гріха тим, що слово беззаконня вживається стосовно того, що відбувається проти закону, тому й по‑грецьки це означає аномія, тобто діяння, яке є поза законом. Натомість гріхом може бути названий також і той злочин, який чиниться проти того, що навіює природа і викриває совість.
Оріген
________________________________________
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або гаманець WebMoney: WMU U597761928561.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com