Бог не вимагає від нас, аби ми врятували Церкву чи зупинили світ. Це у Його руках. Він просить нас про щось набагато простіше — і важливіше.
Бог просить кожного з нас, священиків, аби ми були вірними, і щоб були Його цілющою присутністю для Його, а водночас нашого, люду — сказав архиєпископ Чарльз Чапут під час національного зібрання філіппінських священиків у США. Його попросили висловитися у справі повчання «Amoris laetitia». Архиєпископ Чапут головує в комісії американського єпископату з питання інтерпретації цього документа.
Два роки тому він був «господарем» Всесвітньої зустрічі сімей у Філадельфії. Одразу після неї брав участь у Синоді єпископів про сім’ю. І завдяки цьому посинодальному досвіду він як один із перших єпископів у США видав вказівки стосовно належної інтерпретації цього папського повчання. У єпископаті архиєпископ Чапут посідає особливе місце також з огляду на своє походження: він — єдиний потомок американських індіанців.
Звертаючись до філіппінських священиків, архиєпископ Чапут нагадав, що тривалий, базований на любові та відкритий на життя зв’язок жінки і чоловіка це те, що єднає нашу культуру і гарантує її майбутнє. За це потрібно боротися і не впадати у замішання, як чимало інших християнських відламів. Це тим більше важливо, що ми живемо у часи, коли настають глибокі суспільні зміни. Ми неспроможні їх затримати, але й серед них повинні залишатися вірними. Посеред сум’яття ми маємо проголошувати правду і згідно з нею жити.
Стосовно суті папської аргортації архиєпископ Чапут нагадав, що Церква повинна діставатися до людей у їхній ситуації та супроводжувати їх. Цей супровід означає, однак, провадження у правильному напрямку, делікатно, але чесно, говорячи людям правду в любові. Не можна утверджувати людей у їхніх помилках. Святе Письмо дуже чітко висловлюється на тему того, що добре, а що погане у статевому співжитті. Ми були б нікудишніми учнями Христа, якби не мали відваги проголошувати правду, як Церква завжди її розуміла. Ми живемо в епоху, коли світом шириться безлад, інколи також і в Церкві. У такі часи ясність щодо правди, яку представляють делікатно і терпеливо, це неоціненний скарб, — додав архиєпископ Філадельфії.
Він нагадав: для християн основоположну істину становить факт, що з морального погляду подружнє співжиття допустиме виключно в шлюбі. Натомість слова Ісуса про нерозривність шлюбу такі ясні, що їхнє значення неможливо ні розмити, ні реінтерпретувати. Коли шлюб укладений дійсним чином, то він триває аж до смерті одного з подружжя. Завдання священиків — берегти і проголошувати цю істину як передумову визволення, навіть якщо це буде складно.
Архиєпископ Чарльз визнав, що VIII розділ повчання, а особливо його п. 351, викликає багато суперечливих думок. У такій ситуації, як і в разі всіх папських документів стосовно віри і моральності, якщо у тексті з’являється неясність, то її належить інтерпретувати згідно з ученням попередніх пап. Архиєпископ Філадельфії підкреслив, що за 47 років священицького життя зустрів справді небагато священиків, які б хотіли карати людей, видаляти з парафії або не допускати до таїнств. Натомість він зустрів сотні священиків, занепокоєних станом віри своїх парафіян, їхніми погано сформованими і незрілими сумліннями. Тому пропозиція, аби дійсність свого подружжя люди могли розглянути у власному сумлінні, викликає серйозні застереження.
Переклад CREDO за матеріалами: Radio Watykańskie