Роздуми до Слова Божого на 23 грудня
Слово сьогоднішнього Євангелія описує важливу подію в житті кожної сім’ї — надання імені дитині. На восьмий день від народження відбувалося обрізання кожного нащадка чоловічої статі, щоб долучити його до Божого народу і вчинити спадкоємцем усіх Божих обітниць. Таким чином кожне хлоп’я входило в Завіт, що його уклав Господь Бог з Авраамом: Ось мій союз, що його маєте берегти між мною й вами, і між потомками по тобі: кожного чоловіка серед вас обрізати (Бут 17,10). При цій події надавалося ім’я дитині.
Надання імені мало нагадувати в Ізрáїлі ту подію, яка сталася з їхнім праотцем. Господь змінив ім’я Аврама — величний батько (Бут 12,1), назвавши його новим ім’ям — Авраам, Батько багатьох народів (Бут 17,4-5). Сам Бог надає ім’я, щоби підкреслити і сказати: ТИ МІЙ! Для тебе Я передбачив дорогу й майбутнє, куди вестиму тебе, адже Я обрав тебе.
Надання імені на восьмий день — це символ нового початку. Тиждень має сім днів, день же восьмий — це знову перший день із Господом. Ось тому нове життя, яке дарує Всевишній, нове ім’я в народі — це завжди радісна подія, що громадила всіх і кожного у домі новонародженого. І справді, сусіди [Єлисавети] та родина почули, що Господь виявив їй своє велике милосердя, і радувалися з нею. У цьому реченні Євангеліст Лука виразно підкреслює не так присутність людей, як виняткову милосердну присутність Бога в тій родині. Особливо Божа дія виявилася у народженні та наданні імені — Йоан.
Часто онуків називали ім’ям діда, та оскільки батько дитини, Захарія, був похилого віку, то й дитину вирішили назвати його ім’ям. Однак ім’я дитини вже було передбачене Богом і об’явлене Ангелом (Лк 1,13). Це мало бути нове ім’я, новий початок: Кажуть до неї: “Та у твоїй родині нема нікого, хто звався б таким ім’ям.” Ім’я Йоан (Йоханан) означає «Бог милосердний».
На самому початку Євангелія від Луки, у першому розділі слово «милосердя» — ЕЛЄОС — звучить п’ять разів: двічі у молитві Марії (вв. 50 і 54), раз у молитовній радості всіх присутніх (в. 58) і двічі у молитві Захарії (вв. 72 і 78). Ми також молимося і закликаємо на початку кожної Божої Служби: Киріє, елейсон — Господи, помилуй! Господь Бог завжди дарує новий початок, адже його милосердя завжди плідне.