Роздуми над Словом Божим на свято св. Йоана
В Четвертій Євангелії, яку Церква приписує св. Йоанові апостолу, сам Йоан не називає себе власним іменем, лише вживає дуже цікавого звороту — учень, якого Ісус любив. Тому інколи про цього апостола кажуть, що він «улюблений учень». Хоча вираз «улюблений учень» дещо відрізняється від слів «учень, що його Ісус любив», або «якого Ісус любив». Йдеться не про те, що Йоан був «любимчиком», так, як ми інколи розуміємо це слово, мова про щось набагато суттєвіше. Йоан спеціально не вживає свого імені, щоб кожен, хто читає Євангеліє міг себе побачити учнем, якого Ісус любить. Коли читаєш Євангеліє, щоб слухати Божих Слів, щоб роздумувати над Словом Життя і приймати дар спасіння від Господа, стаєш учнем і починаєш досвідчувати Його любові.
“ Бути учнем без досвіду любові Бога — це так, наче бути БЕЗ ІМЕНІ, бути позбавленим своєї сутності
Але це ще не все. В Святому Письмі ім’я вказує на тотожність, на ідентичність, на покликання цієї особи. Тому, коли Йоан замість імені, вживає цього звороту, прагне цим показати, що досвід Божої Любові і є його ім’ям і фундаментом його ідентичності як учня. Скажімо ще по іншому — бути учнем без досвіду любові Бога — це так, наче бути БЕЗ ІМЕНІ, бути позбавленим своєї сутності. На іншому місці, в своєму Посланні Йоан ще раз підкреслює, що саме цей досвід є фундаментом, для того, щоб ми могли зватися Дітьми Божими:
Дивіться, яку велику любов дарував нам Отець, щоб ми дітьми Божими звалися. Ми і є ними (1 Йн 3, 1).
Ніколи не думав, що учнівство розпочинається саме від цього, від досвіду того, що Бог любить Тебе, віддає Себе за Тебе! І не просто прагне, щоб Ти в це повірив, лише, щоб Його Любов стала Твоїм ім’ям.
Сьогодні при нагоді свята Святого Йоана Апостола ми можемо просити про благодать саме такого учнівства.