«Жива присутність Христа, яку треба в нас оберігати, захищати і розвивати, — це світильник, який освітлює наші кроки, світло, що спрямовує наш вибір, пломінь, що розпалює серця, які виходять назустріч Господу», — сказав Святіший Отець під час сьогоднішньої, 16 травня 2018 року, загальної аудієнції.
На завершення циклу катехез про Таїнство Хрещення він представив символіку вручення білих шат і свічки, запаленої від пасхалу. Слова Папи слухали на площі св. Петра близько 15 тисяч вірних.
Ось текст папської катехези:
Любі брати і сестри, добридень!
Сьогодні ми закінчуємо цикл катехез про Святе Хрещення. Духовні наслідки цього Таїнства, невидимі для очей, але діяльні у серці тих, хто став новим створінням, виразно помітні завдяки врученню білої шати й запаленої свічки.
Після відроджувального обмиття, здатного створити людину заново за думкою Бога в істинній святості (пор. Еф 4, 24), від перших століть виглядало природним приодягнути новоохрещених у новий одяг, сніжно-білий, на подобу до сяйва життя, отриманого у Христі й Святому Дусі. Біла шата, символічно виражаючи те, що відбулося в таїнстві, проголошує стан переображених у Божій славі.
Що означає бути приодягненим у Христа, нагадує св. Павло, пояснюючи, які чесноти мають у собі плекати охрещені: «Отож, зодягніться, як Божі вибранці, святі та улюблені, у щире милосердя, добротливість, покору, лагідність, довготерпіння. Терпіть один одного, і прощайте собі, коли б мав хто на кого оскарження. Як і Христос вам простив, робіть так і ви! А над усім тим зодягніться в любов, що вона союз досконалості!» (Кол 3, 12‑14).
Так само й ритуальне вручення свічки, запаленої від пасхалу, нагадує про наслідки Святого Хрещення: «Прийміть світло Христа». Ці слова нагадують, що то не ми є світлом, але Ісус Христос (пор. Йн 1, 9; 12, 46), який, поставши з мертвих, подолав темряву зла. Ми покликані, аби прийняти Його сяйво! Так, як полум’я пасхалу обдаровує світлом окремі свічки, так і любов Воскреслого Господа розпалює серця охрещених, наповнюючи їх світлом і теплом. З огляду на це від стародавніх часів Таїнство Хрещення називали також «ілюмінацією, освітленням», а новоохрещених — «освітленими».
Тому що християнське покликання — «діяти неустанно як діти світла, триваючи у вірі» (Обряди християнського втаємничення дорослих, 226; пор. Йн 12, 36). Якщо йдеться про дітей, то завдання батьків, разом із хресними, — потурбуватися про підживлення вогню благодаті хрещення їхніх дітей, допомагаючи їм вистояти у вірі (пор. Обряди хрещення дітей, 65).
«Християнське виховання, на яке діти мають право, скероване до того, щоб їх поступово приводити до пізнання плану Божого у Христі так, аби ці діти могли зрештою підтвердити віру, в якій були охрещені» (там само, Вступ теологічний і пасторальний, 3).
Жива присутність Христа, яку в нас треба стерегти, боронити і розвивати, це світильник, який освітлює наші кроки, це світло, що спрямовує наші вибори, пломінь, що розпалює серця, які виходять назустріч Господу, роблячи нас здатними допомагати тим, хто прямує цією дорогою разом із нами, аж до нероздільної єдності з Ним. Того дня, каже Одкровення, «ночі вже більше не буде, і не буде потреби в світлі світильника, ані в світлі сонця, бо освітлює їх Господь, Бог, а вони царюватимуть вічні віки» (Одкр 22, 5).
Урочисте святкування хрещення завершується молитвою «Отче наш», характерною для спільноти дітей Божих. Важливо, що діти, відродженні хрещенням, отримають повноту дару Святого Духа у Миропомазанні й бартимуть участь у Євхаристії, навчаючись, що це означає — звертатися бо Бога і називати Його «Отцем».
На завершення цих катехез про хрещення я поновлюю заохочення для кожного з вас, яке виразив в Апостольському повчанні «Gaudete et exsultate»: «Дозволь, аби благодать твого хрещення приносила плоди на шляху святості. Дозволь, аби все було відкрите на Бога і тому вибери Його, вибирай Бога постійно заново. Не знеохочуйся, бо ти маєш міць Духа Святого для того, щоби святість була можлива. Вона насправді є плодом Святого Духа у твоєму житті» (пор. Гал 5, 22-23).
Дякую.
Фото: Vatican.va