Світ

Католики в Арабських Еміратах

05 Лютого 2019, 18:28 1040

Сьогодні завершилася історична апостольська подорож Папи Франциска до Об’єднаних Арабських Еміратів.

Понад 180 тисяч людей взяли участь у Месі з Папою в Абу-Дабі, що стала найбільшим в історії Аравійського півострова прилюдним християнським богослужінням.
Під час візиту Папа Франциск та великий Імам Аль-Таїб підписали декларацію, наслідки якої будуть оцінені згодом історією. Що змінить подорож Папи до ОАЕ — час покаже. А сьогодні ми пропонуємо ознайомитися з нинішнім становищем католиків в Арабських Еміратах.

Умови, в яких живе Церква в Об’єднаних Арабських Еміратах, відносно добрі. Попри те, що іслам — державна релігія в країні, там панує досить приязний клімат щодо меншості.

Кількість мешканців ОАЕ оцінюють в 9,5 млн, з них 7,3 млн — мусульмани, переважно суніти, а близько 1,2 млн (12,5%) — християни. Саме християни в дні візиту Папи Франциска були в центрі уваги цієї арабської країни.

ОАЕ складаються з семи еміратів, серед яких найбільшим впливом користуються Абу-Дабі й Дубай. Вони мають представництво у Вищій Раді Федерації, вищій конституційній, виконавчій та законодавчій владі. Ця країна не є демократичною, а політичні рішення приймають династичні правителі. Свобода релігії, преси, зібрань, асоціацій і слова доволі обмежена.

На відміну від Бахрейну в Перській затоці хвиля арабської весни майже не вплинула на ОАЕ. Цікаво те, що корінне населення країни опирається радше на племінну лояльність, ніж на демократичні норми, але довіряє уряду, а його щедрий розподіл прибутків від продажу нафти відіграє в цьому значну роль. ОАЕ — четверта найбагатша країна з найвищим доходом на душу населення, яка посідає шосте місце за величиною запасів нафти в світі. З цієї причини сюди приїжджає багато емігрантів, а повноправних громадян країни всього 15% від загальної кількості мешканців, тобто заледве один мільйон чоловік.

 

Церква іноземців для іноземців

Християни — це майже 100% іноземці, які насамперед там працюють. Вони походять із Філіппін, Індії, Бангладеш та інших азіатських країн, а також з Лівану, Йорданії, Єгипту та Європи. «Ми — Церква іноземців для іноземців», — каже єпископ Пол Гіндер.

До Католицької Церкви належить 800 тис. вірних, які походять, згідно з церковними даними, зі 150 країн. Також багато протестантських, православних та вірменських спільнот. В країні досить багато храмів, перший був побудований у 1965 році, але тільки в січні 2018 року був освячений великий православний собор. Церкви в Еміратах провадять школи, але не можуть викладати там християнські релігійні науки.

До цього часу католики мали три храми, а 30 грудня 2018 року був закладений наріжний камінь четвертого. Він постане в місті Руваїс у північно-західній частині країни і призначатиметься для нафтовиків.

Вихідний день в ОАЕ — п’ятниця, тому Святу Месу відправляють не лише в неділю, а й у четвер ввечері та в п’ятницю. Оскільки місцеві католики походять із різних країн, Служба Божа правиться різними мовами: англійською, італійською, німецькою, а також арабською, малаяламською, тамільською та тагальською. Тільки в Абу-Дабі в недільній Євхаристії в місцевій катедрі регулярно беруть участь близько 10 тисяч прихожан, а в свята — 20-30 тисяч. Але суміш національностей, культур, мов, яка становить багатство місцевої Церкви, також є чималою проблемою: як примирити іноді протилежні або, принаймні, різні людські та релігійні темпераменти.

Християни можуть без перешкод визнавати свою релігію на церковних територіях, але в інших місцях мають отримати на це дозвіл. Християнські символи, наприклад, хрест у публічних місцях заборонені. Не можна проводи місійну діяльність серед мусульман, але час від часу Церква приймає колишніх індуїстів або неохрещених європейців. Відступництво карається смертю.

В інтерв’ю німецькому журналу «Alle Welt» єпископ Гіндер підкреслив, що іслам — це багаторівнева реальність». «Є мусульманські країни, де відступництво від ісламу і надалі карається смертю та становить своєрідне сімейне право лінча, тотального остракізму в сім’ї і серед рідних щодо людини, яка відійшла від цієї релігії. Ситуація дуже делікатна, тому в нашій дієцезії ми, як правило, відхиляємо всі прохання мусульман про хрещення, бо це був би кінець нашої діяльності. Якщо хтось по-справжньому просить про хрещення, ми радимо йому поїхати до країни, де є справжня релігійна свобода у західному сенсі», — зазначив Апостольській вікарій.

 

Проблеми

Складно говорити про діалог у суспільстві, де до нас — усіх іноземців — ставляться, як до громадян другого ґатунку, а християни мусять прийняти асиметрію, яка існує по відношенню до нашого мусульманського партнера», — так оцінює ситуацію місцевих християн єпископ Гіндер. Становище християн у цій країні нелегке. Їхня робота ненадійна, вони бідні, живуть у багатотисячних трудових таборах, переживають труднощі, які виникають через те, що вони не повноправні громадяни. Попри це, за словами єпископа, їхня віра у нього самого викликає здивування і надію. «Іноді я їм кажу: “Я ваш пастир, але ви також, показуючи приклад, є для мене пастирями”», — стверджує 76-річний капуцин-місіонер зі Швейцарії.

Серед суспільних проблем, з якими бореться місцева Церква, він називає, зокрема, торгівлю жінками та труднощі з продовженням віз. Серед душпастирських проблем: як подбати про вірних, розпорошених на великій території. Також бракує священиків, а нові, які хотіли би тут працювати, стикаються з перешкодами щодо отримання відповідних дозволів.

Апостольській вікарій Південної Аравії також зауважив, що багато людей відійшло від віри через негативний досвід, насильство, сексуальні домагання, наркоманію. «Тут, на місійній землі, вони заново відкривають присутність Церкви, заохочення до примирення, до стосунків з іншими», — каже єпископ Гіндер.

 

Проти релігійного екстремізму

Попри численні обмеження місцеві лідери християнських Церков часто відверто хвалять, порівняно з іншими державами цього регіону, атмосферу в країні, хоча б за обов’язковий закон, який передбачає покарання за розпалювання расової ненависті та екстремізму. На думку спостерігачів, це новинка на Аравійському півострові.

Прикладом відкритості та доброзичливості служить також те, що минулого року спадкоємець трону емірату Абу Дабі шейх Мухаммад ібн Заїд привітав християн із Різдвом. «З Об’єднаних арабських Еміратів, країни, створеної в дусі толерантності, любові та співіснування, вітаємо християн всього світу й бажаємо їм миру та щастя з нагоди Різдва Христового», — написав він у Твіттері 24 грудня. 2019 рік в ОАЕ відзначатимуть як Рік толерантності. Міністр толерантності пообіцяв, що святкування буде зосереджено на підтримці мирного співіснування та відкритого, повного поваги, діалогу між різними громадами, які мешкають у цій країні.

 

Очікування після візиту

Єпископ Гіндер звернув увагу, що Франциск прибув до «центру ісламу» — місця, де відчувається велика відкритість та ентузіазм серед мешканців, які пишаються тим, що Папа вшановує своїм візитом ОАЕ, зокрема, Абу-Дабі. «Ця подія також пробуджує великий ентузіазм у мусульман», — підкреслив вікарій. — Християни налаштовані, звісно, ще натхненніше, — додав він. Вони чекали цього давно і завжди питали: “Коли приїде Папа?” Вочевидь, це було не так легко. Зараз мрії збулися», — підтвердив 76-річний єпископ-капуцин.

На його думку, візит до мечеті та міжрелігійний вимір подорожі можна пов’язати з тим, що відбулося 800 років тому. «У цей самий час святий Франциск Асизький відвідав єгипетського султана, відбулася дружня зустріч. Гадаю, що візит Папи також став знаком того, що маємо будувати мости, навіть, якщо віримо у різне і по-різному», — сказав єпископ. На його думку, зустрічі з Папою вельми важливі для мусульман, оскільки вони дуже позитивно реагують на цю видатну подію.

Єпископ Гіндер в пастирському листі перед папським візитом окреслив його як «справді історичну подію». Він також висловив сподівання, що вона «буде важливим кроком у діалозі між мусульманами та християнами, а також вкладом у взаємне порозуміння на шляху миру на Близькому Сході». Перша подорож Папи на Аравійський півострів — це «історичний момент для діалогу між мусульманами та християнами», — зазначив Апостольський вікарій.

У своєму посланні, оприлюдненому перед візитом, Франциск сказав, що він щасливий, що може відвідати країну, яка «старається бути взірцем мирного співіснування, людського братерства та зустрічі різних цивілізацій і культур, де багато людей знаходять безпечне місце праці й вільного життя в пошануванні різноманітностей». Він навів слова засновника ОАЕ, Заїда бін Султана Аль Нахайяна: «Справжнє багатство не знаходиться виключно в матеріальних засобах; справжнє багатство народу — це люди, які будують його майбутнє». Франциск висловив переконання, що ця міжрелігійна зустріч має на меті підтвердити, що «віра в Бога єднає, а не розділяє, вона зближає навіть, коли є різниця, віддаляє ворожість і небажання». Святіший Отець запевнив, що він «щасливий від того, що Бог дав йому шанс записати на вашій дорогій землі нову сторінку в історії стосунків між релігіями, підтверджуючи, що хоча ми й різні, все ж таки є братами».

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

ОАЕ
← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: