Погляд

Подружжя — це люди, а сім’я — правова система

21 Лютого 2019, 12:07 1310

Уперше з проблемою тлумачення термінів «спільнота» і «сім’я», визначальних для багатьох галузей католицької теології, мені довелося зіткнутися під час орденської формації.

У традиції світських домініканців — утім, як і багатьох інших католицьких спільнот — обидва поняття широко вживані та стосуються як канонічної, так і духовної сфер життя. Фрази на зразок «плекання домініканської спільноти» й «життя домініканської сім’ї» я доволі довго сприймав як вдалі метафори, аж поки 2005 року не вийшов переклад Компендіуму соціальної доктрини Католицької Церкви. І стало зрозуміло, що латинська католицька традиція вживає ці поняття аж ніяк не образно, а вкладає в них певні сенси, важливі для розуміння суті церковного життя й багатьох доктринальних, теологічних і юридичних формул. Адекватне застосування цих термінів дозволяє правильно розставляти акценти — як вивчаючи теологію, так і беручи участь у житті церковних спільнот.

 

Про спільноту-communitas і суспільство-societas

Уже в перших розділах Книги Буття можна знайти біблійні підстави єдності між людьми: «Не добре чоловікові бути самому; сотворю йому поміч, відповідну для нього» (Бут 2,18). Людина перебуває в єдності з іншими людьми, створює з ними певні стосунки й утворює сталі чи тимчасові зв’язки, які допомагають їй тривати в земному житті. Проте описати ці зв’язки словами — справа непроста. Часто, наприклад, в українському інформаційному просторі можна почути у схожих контекстах про спільноту, суспільство, громаду — ба навіть про колектив, корпорацію, народ, націю, родину тощо. Зумовлено це багатьма процесами, зокрема й актуальною нині децентралізацією управління та творенням місцевих територіальних громад. Найчастіше, свідомо чи несвідомо, українці схильні вживати ці слова як синоніми. Проте — як наголошують не лише католицьке соціальне вчення і теологія, а й ґрунтовні світські соціологічні й антропологічні дослідження — надзвичайно важливо розрізняти сенси цих понять.

Наприклад, німецький класик соціологічної науки Фердинанд Тьоніс концепцію праці «Спільнота й суспільство» будує саме на відмінності між тими формами спільного буття людей, які в латинській мові названі словами «communitas» («спільнота») і «societas» (буквально — «товариство»). Один зі стовпів світової антропології Віктор Тернер предметом своїх наукових студій визнав саме спільноту-communitas як базове людське об’єднання. А філософ Дітріх фон Гільдебранд у «Метафізиці комунікацій» пішов іще далі й виділив, класифікував та описав різні форми спільнот-communitas. Нам, католикам, ці студії мають вказати на те, що слово «спільнота», яке ми вживаємо мало не щодня, науковці визнали однією з центральних антропологічних і соціологічних категорій. А з католицького погляду це термін, який допомагає правильно описати сутність міжлюдських стосунків.

Спільнота-communitas — це не синонім до інших слів, які позначають певну кількість людей, більшу за одиницю. Це особливий тип єдності, для якого характерні властиві тільки йому риси. Насамперед спільнота-communitas — це справжня єдність, а не лише механічне об’єднання людей у групу. Кожна спільнота складається з кількох осіб, але не кожна група людей може становити спільноту. Ця єдність сягає такого рівня, що спільноту-communitas можна назвати справжнім єдиним тілом; найкращий приклад цього — шлюбна спільнота, у якій двоє стають єдиним сутнісним тілом, зберігаючи зовні видиму індивідуальність. Індивідів двоє — а шлюбне тіло одне. Ця єдність, а відповідно й сама спільнота, виникає завдяки кільком факторам, основоположний з яких – він і визначає саму назву такої єдності — це «con-munus», спільне служіння, спільне досягнення мети і спільне виконання місії. Католикові легко помітити, що це слово — родич «communio», «причастя», а тому кожна спільнота — це сопричастя всіх, хто до неї долучився.

Друге, на чому варто зосередити увагу – це любов як об’єднавчий, спільнототворчий фактор. І для ілюстрації цієї тези знову вкрай доречний приклад подружньої спільноти, адже саме любов єднає двох і робить їх одним тілом. Проте — і на цьому наголошує папа Бенедикт XVI в енцикліці «Deus caritas est» («Бог є любов») — тут важливо розуміти християнський сенс любові: це не просто емоційний стан чи почуття, а цілий комплекс станів та інтелектуальних і вольових актів, який знаходить вияв у пристрасному прагненні блага для ближнього. Отож, спільнотна любов, яка творить єдність, — це пристрасне прагнення блага, взаємне для членів спільноти.

Третя — і, напевно, найважливіша — річ полягає в тому, що для католика розуміння суті спільноти незмінно пов’язане зі словами Господа: «Де двоє або троє зібрані в Моє Ім’я, там Я серед них» (Мт 18,20). Тобто католицька спільнота об’єднується у прагненні блага одне для одного навколо Христа, Слова, яке стало тілом (Йн 1,14), і Бога, який є Любов (1Йн 4,8). А це означає, що спільнота — це стале, тривале й позачасове сопричастя вірян, які перебувають у Христі, тривають у Ньому, прагнучи блага одне одному.

Чи означає це, що католики знають лише спільноту-communitas, не визнаючи інших міжлюдських об’єднань? Аж ніяк. Наприклад, католицька соціальна доктрина говорить також про суспільства-societas (див. КСД 1), а канонічне право — про співтовариства-consociationes (див. ККП, кан. 298 і далі). Але те, що такі об’єднання є, не робить їх сутнісно спільнотами. А фраза «плекаймо католицькі спільноти» не означає, що треба розвивати мережу католицьких соціальних інституцій і співтовариств: ідеться про єднання довкола Христа і спільне виконання Його місії.

 

Familia: чи все так просто?

Трохи складніше з сім’єю. Латиною «сім’я» — це «familia», і тут є один важливий акцент. Так, для католиків сім’я — це спільнота, тобто сутнісний тип єдності; проте в латинській культурі слово «familia» одразу відсилає (або принаймні має відсилати) до традиції римського права. А це означає, що сім’я-familia — це ще й формалізована правова структура, у межах якої існують ієрархії, владні повноваження, статуси, права та обов’язки членів, стосунки між ними тощо.

З погляду сутності сім’я — це спільнота. А з погляду формальної організації — система правових зв’язків між її членами. Уміщена в контекст римського права, яке Йозеф Рацінґер називав одним із визначальних факторів для формування латинської католицької культури, сім’я стає правовою інституцією й набуває певних характеристик — інакше її неможливо уповні вважати сім’єю-familia.

Отож, насамперед потрібно розрізняти подружжя-conjugium і сім’ю-familia. Подружжя — це сутнісна спільнота, а сім’я — сутнісно-формальна. У подружжі двоє стають єдиним цілим у Христі, а ієрархічна правова інституція сім’ї-familia передбачає відносини влади й підвладності. Подружжя — це реальні люди, а сім’я — це система правових статусів і закріплених за ними прав та обов’язків.

Сім’я-familia — це базовий рівень соціального устрою людства: саме тут первісно народжуються, зростають і розвиваються владні відносини. Кожна сім’я-familia — це інституція sui juris (свого права), владні повноваження в якій несе особа, наділена правовим статусом pater familias (отця сімейства). Отець сімейства уособлює всю сім’ю, а інші члени сім’ї підвладні йому й перебувають під його опікою. Для сім’ї-familia важливі не так кревні зв’язки, як правові, які об’єднують її членів і визначають права та обов’язки — тому цілковито буденною справою можуть бути правові акти adoptio(усиновлення) чи arrogatio (урочистого прийняття до складу). Латинська культура вбачає в гаслі на кшталт «Тато, мама, я — щаслива сім’я» небагато сенсу, тому що «Тато, мама, я» для неї — це насамперед ієрархічна система владних правовідносин.

До складу сім’ї-familia входять не лише отець сімейства, його дружина й діти, а й слуги та раби — тобто всі домашні, які перебувають у правовідносинах з отцем і під його опікою. У формулі «servus Dei» — «раб Божий» — латинське право наголошує на слові «Божий», а не «раб»: ідеться насамперед про належність до сім’ї-familia, отцем якої є Бог, про існування певного правового зв’язку, яким поєднані раб-servus і його пан-dominus.

Нарешті, завдання сім’ї-familia — забезпечувати в умовах земного життя правовий захист буттєвого середовища людини й сутнісних спільнот, які вона створює з іншими. Отож, мета Домініканської родини — організувати правовий захист буттєвого середовища братів-домініканців і та сестер-домініканок. Мета парафіяльної сім’ї — юридично й організаційно захищати буття спільноти й сопричастя вірних на певній території. А завдання Папської сім’ї (є й така в канонічному праві Римської Церкви) — правовий захист середовища земного буття Верховного Понтифіка і його близьких.

Пропонуємо допитливим читачам продовжити цей асоціативний ряд і вивести інші формули, допасувавши їх до конкретної ситуації та пам’ятаючи про термінологічні тонкощі. Адже уважність до слововжитку таки допомагає раціональніше сприймати процеси, що відбуваються як у церковному середовищі, так і в зовнішньому світі.

Олексій Браславець, Verbum

 

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

Immediate Unity z-lib books