Ватикан

Співробітникам Римської курії, які не були на реколекціях, проповідував о.Канталамесса

18 Березня 2019, 10:20 555

Темі лицемірства, яке сильно засуджував Ісус Христос, о.Раньєро Канталамесса, проповідник Папського Дому, присвятив свою першу великопісну проповідь.

Вранці, 15 березня 2019 р., він виголосив її у каплиці «Redemptoris Mater» Апостольського палацу працівникам Римської курії, які не брали участі у духовних вправах разом зі Святішим Отцем та очільниками дикастеріїв, повідомляє Vatican News.

Для боротьби з лицемірством отець-проповідник запропонував щодня роздумувати над намірами нашого діяння, щоби таким чином поставити на першому місці Бога, а не себе самих. А головні умови для того, щоб «бачити» Бога, вміщені в євангельських Блаженствах, які звістив Ісус Христос, — зокрема, у блаженстві про чистоту серця: «Блаженні чисті серцем, бо вони Бога побачать».

 

Чистота стосовно людської сексуальності

Серед багатьох значень чистоти проповідник зупинився на двох, а саме на щирості намірів та чистоті звичаїв. Їм протиставляються дві крайнощі: з одного боку, лицемірство, а з іншого — зловживання в сексуальній сфері.

Говорячи про хаос у сфері статевості, о.Раньєро підкреслив: гріх нечистоти не дозволяє людині побачити Боже обличчя, а якщо дозволяє, то це зображення постає повністю деформованим. У цьому другому випадку Бог зображений не як товариш, захисник і союзник, але як ворог та суперник. Тілесна людина сповнена пристрастей, прагнень майна та жінки свого ближнього. «У такій ситуації Бог постає перед людиною як перешкода на цьому шляху, кажучи: “Ти повинен!”, “Ти не повинен!” Гріх викликає в серці людини глухі претензії на Бога, аж до тієї міри, що, якби це залежало від неї, то вона бажала би, щоб Бога взагалі не було», – мовив проповідник Папського Дому.

 

Чистота як щирість намірів

Під час своєї першої великопісної проповіді о.Канталамесса звернув окрему увагу на чистоту як щирість намірів. Адже протягом Чотиридесятниці часто лунають Ісусові слова про те, що не потрібно трубити перед усіма, коли даємо милостиню, і не лицемірити, коли молимось.

На переконання проповідника, вражає те, що лицемірство, яке дуже сильно засуджував Спаситель, займає так мало місця у нашому іспиті совісті. Лицемірство частково переможене вже тоді, коли ми його визнаємо. Тому необхідно зізнатися самому собі в ньому, визнаючи себе винним у лицемірстві; необхідно усвідомити, що кожен із нас живе немов би подвійним життям: справжнім і вдаваним. А як багато зусиль ми докладаємо для того, щоб будувати саме оте друге, вдаване життя, зважаючи більше на те, що про нас думають інші!

 

Поведінка лицемірства — обман та подвійне життя

Отець Канталамесса зазначив, що термін «лицемірство» походить із театрального лексикону та несе в собі відтінок обману. Йдеться про те, що актор говорив словами іншого, грав роль якогось персонажа. Також і сьогодні це слово несе в собі негативне значення, тому ніхто не гордиться тим, що він лицемір. Бути лицеміром — це перетворити життя на театр, у якому ми декламуємо для публіки, носимо маску, перестаємо бути собою, щоби стати персонажем.

«Є велика різниця між особою та персонажем, — мовив далі проповідник. — Персонаж — це викривлення особи. Особа — це обличчя, а персонаж — це маска».

Особа — це реальність, автентичність та справжність, а персонаж — це вдаваність, поверховість та вигадка.

 

Ліки від лицемірства

Далі проповідник Папського Дому звернув увагу на ліки проти лицемірства, зазначаючи при цьому, що нелегка справа викорінити його з серця людини. Ми не можемо уникнути інстинктивного бажання, яке спонукає ставати перед іншими в кращому світлі та справляти гарне враження серед інших людей, подобатись іншим. Щоб боротися проти цього, без сумніву, потрібно щоденно використовувати відповідну «зброю», а саме — «очищення намірів», адже саме намір волі, а не природне почуття важливі в Божих очах.

На переконання о. Раньєро, щоби протиставитись сьогоднішній тенденції лицемірства, слід не лише уникати вказування на добро, якого ми насправді не вчинили, але навіть, іноді, приховувати те добро, яке ми таки зробили. Сам Ісус Христос закликав до потаємної молитви, до посту, прихованого від людських очей, до милостині в таємниці, про яку б не знали всі навколо. А Отець Небесний відплатить нам за усі ці добрі вчинки, бо Він бачить у тайні.

Тут не йдеться про те, щоб зробити з цього постійне правило, бо іноді потрібно говорити також і про добрі речі, так даючи приклад іншим та прославляючи Господа Бога (див. Мт 5,16). Ідеться про те, щоб розрізняти, що добре й корисне для того, щоби інші про це знали, — а коли краще, щоб інші не знали.

 

Лицемірству протиставляється простота

Серед іншого, Боже слово заохочує плекати простоту як протиставлення лицемірству. Не йдеться про простоту як наївність чи поверховність, але як про те, щоб не важити те добро, яке чинимо для інших, а жити в щирості та правді, не лякаючись сонячного світла. Для о.Канталамесси «простота — це одне з найскладніших і найпрекрасніших досягнень духовного шляху».

 

Порада проповідника

На закінчення проповіді для працівників Римської курії отець-проповідник порадив уважно заглибитись у текст 139 псалма, кажучи: «Якщо лицемірство і двоєдушність життя полягають у тому, щоб більше шукати людського погляду, ніж Божого, то тут знаходимо найбільш ефективний засіб. Цей псалом схожий на рентген, дає усвідомлення, що ми перебуваємо під Божим поглядом, — а це не викликає в людини відчуття сорому чи неприємності, а навпаки, дає радість, адже людина розуміє, що йдеться про погляд Батька, який її любить і бажає її досконалості».

Псалом закінчується словами, які о.Канталамесса заохочує зробити власною молитвою: «Вивідай мене, о Боже, і спізнай моє серце, випробуй мене й спізнай мої задуми! І подивись, чи є в мені якась лиха дорога, і веди мене дорогою давньою».

 

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: