Ватикан

Хрест — кульмінаційний момент Божого об’явлення

12 Квітня 2019, 18:17 579

У своїй п’ятій великопісній проповіді, виголошеній у п’ятницю, 12 квітня 2019 р., для Святішого Отця та Римської курії, о.Раньєро Канталамесса, Проповідник Папського Дому, звернув окрему увагу на хрест як на кульмінаційний момент Божого об’явлення.

Сьогодні світ науки із захватом спостерігає зображення чорної діри у Всесвіті, що підтверджує теорію відносності Ейнштейна. Це, без сумніву, епохальна подія, і ми, християни, беремо з ентузіазмом в цьому участь, однак зі ще більшою мотивацією, бо маємо щось до цього додати. Є значно важливіша відносність, ніж відносність часу та простору, яку досліджував Альберт Ейнштейн: відносність усього стосовно Господа Бога. Як наголосив Папський проповідник, небеса зі своїми чорними дірами, як також усе інше, згідно зі словами Ісуса Христа, проминуть, але не проминуть Його слова, пише Vatican News.

 

Святі Йоан і Павло — два відмінні відображення віри

Як підкреслив о. Канталамесса, святі апостоли Йоан та Павло є двома відмінними відображеннями віри двох різних історичних моментів, які допомагають зрозуміти Новий Заповіт та історію богослов’я. Святий Йоан підходить до таїнства Ісуса Христа, починаючи від Воплочення, ставлячи у центрі особу Ісуса Христа — Воплочене Слово. Для нього спасіння полягає в тому, щоб визнати, що Ісус прийшов у цей світ, втілився, і визнати, що Він є Сином Божим. У центрі усього бачимо особу Ісуса Боголюдини.

А святий Павло ставить у центрі не так особу Ісуса, в онтологічному значенні, як Його пасхальну таємницю: смерть і воскресіння. Для нього спасіння — це не так вірити в особу Ісуса, визнаючи Його Божим Сином, як вірити у Христа, який помер і воскрес задля звільнення людства від гріха, задля нашого виправдання. Отож, для святого Павла центральним є не втілення, а смерть і воскресіння Ісуса.

Це порівняння поглядів святих Павла та Йоана стало відправною точкою і червоною ниткою, яка тягнеться впродовж усієї п’ятої великопісної проповіді о.Раньєро. «Православне богослов’я і духовність ґрунтуються переважно на святому Йоані; а західні (протестантські навіть більше, ніж католицькі) — переважно на Павлі», — підкреслив проповідник.

 

Хрест — мудрість і сила Бога

Отець Раньєро звернув окрему увагу на Ісуса Христа згідно з баченням святого Павла, що виявляє Спасителя, який на хресті змінює долю людства. Апостол вказує на новизну Божого діяння, немовби зміну ритму та способу: світ не зумів розпізнати Бога в мудрості, силі та красі створеного світу, тому Він вирішує об’явитись у протилежний спосіб: у безсиллі та глупоті хреста.

Цитуючи Лютера, Барта й Бенедикта XVI, о.Канталамесса пояснив значення Ісусового хреста. Він послався на уривок із 5-го розділу Послання святого Павла до римлян: «Христос бо, тоді як ми були ще безсилі, у свою пору, помер за безбожних. Воно навряд чи хто за праведника вмирає; бо за доброго, може, хтось і відважився б умерти. Бог же показує свою до нас любов тим, що Христос умер за нас, коли ми ще були грішниками» (Рим 5, 6-8).

 

Християнський Бог — прихована безмежна сила

«Але що такого важливого сталося на хресті Ісуса, щоб стати кульмінаційним моментом об’явлення живого Бога у Біблії?» — спонукав проповідник слухачів до роздумів. Людина інстинктивно шукає Бога у силі, в могутності. Бога майже завжди називають «Всемогутнім». І тут, як ми відкриваємо Євангеліє, нам пропонується споглядати «абсолютне безсилля Бога на хресті». Євангеліє показує, що справжня всемогутність є повним безсиллям на Голготі. Не потрібно багато сили, щоб показатися іншим, але необхідно багато сили, щоби стати збоку, применшитись, знищити себе. Християнський Бог — це необмежена сила в приховуванні себе самого.

 

Наша відповідь

Далі о. Канталамесса запропонував замислитись над запитанням, яке перед нами ставить Євангеліє та святий Павло: «Якою буде наша відповідь на таємницю, що ми споглядали, та яку літургія дозволяє нам пережити впродовж Страсного Тижня?» На переконання папського проповідника, першою та фундаментальною відповіддю є відповідь віри. І тут не йдеться про будь-яку віру, але про віру, завдяки якій ми засвоюємо те, що Ісус для нас здобув. Це віра, яка «краде» Божі дари (пор. Мт 11,12).

Щоби по-справжньому та глибоко пережити Пасху, о.Канталамесса заохотив пригадати напоумлення апостола Павла про те, що слід скинути з себе стару людину та за допомогою віри зодягнутись у Христа. Потрібно стати перед розп’яттям і ввірити Йому всі наші гріхи, минулі й теперішні злидні. Лише тоді зможемо зодягтись у справедливість, яку Христос придбав для нас. Необхідно розпочати зі слів митаря у храмі: «Боже, помилуй мене грішного» (пор. Лк 18, 13-14). Тоді повернемось до нашого дому виправданими. Тоді це буде справді «Пасха», здійснення святого «переходу».

 

Збір на існування CREDO
Зібрано Залишилося зібрати
1480грн
77615грн
Потрібно зібрати
79095грн
Залишилося
13днів
Розмістити цей блок в себе на сайті

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: