Римо-катол.: 11 грудня (довільний спомин)
Для раннього християнства IV століття — це вже проблемний час. Ледь вийшовши з періоду гонінь і мучеництва, християнство тут-таки забажало «хорошого життя», що відбилося на всіх рівнях Церкви і суспільств. Так, Папа Дамазій (Дамас Римський, бл.304 – 384) був стерновим «човна Петрового» 18 років, але йому довелося поборотися з претендентом — антипапою Урсином, а за пишність життя, не гіршу від мирських правителів, верхівці Церкви дорікали чимало істориків.
Однак Церква не проголошує людину святою «ні за що», а відповідно, перш ніж погоджуватися з поглядом, що «в IV столітті Церква загинула в розкошах», варто придивитися, що саме здійснив конкретний діяч.
З іменем Папи Дамазія І пов’язане, наприклад, виникнення самого терміну «Апостольський Престол»: він ужив цей зворот у листі до іспанських єпископів бл.375 р. Він наполегливо боровся з аріанською єрессю, і саме за Папи Дамазія відбувся Константинопольський Собор (381 р.), на якому було уточнено формулювання Символу віри, прийняте на Нікейському Соборі. Більше того, Константинопольський Собор був скликаний після того, як імператор Феодосій видав 380 р. едикт, за яким усі піддані повинні були сповідувати одну віру; формулювання було «сповідувати віру Петра так, як її звіщають Дамас Римський і Петро Александрійський». Вочевидь як учитель віри Папа Дамазій викликав повагу сучасників.
В історію його ім’я вписане також як того, хто покликав св.Єроніма і дав йому завдання зробити повний і точний переклад Святого Письма — задля точнішого викладення віри. Так постала знаменита Вульгата. А ще Папа Дамазій займався впорядкуванням ранньохристиянських катакомб і сам складав епітафії, щоб їх вирізьбили на надгробках.
Час керування Церквою Папи Дамазія був винятково «золотим». Аріанство згасало, імператор Граціан (359–383) заборонив поклоніння язичницьким богам, вівтар Перемоги прибрано від Сенату, жерців позбавлено прав, християнство стало єдиною релігією імперії. Свою частку в цей золотий вік вніс і наш святий.
В іконографії св.Дамасій представлений в орнаті (священицьких ризах), з тіарою і пасторалом, інколи як папа на троні. Його атрибути: книжка, пасторал, перстень з діамантом (натяк на його ім’я: «адамас» — діамант).
© Copyright «CREDO» 2012.
Повне або часткове використання матерiалiв тільки за наявності гіперпосилання на на www.credo-ua.org. Передрук у друкованих ЗМІ або будь-яке інше комерційне використання матеріалів «CREDO» можливе лише з письмового дозволу редакції.