Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 24 березня
Від Каїна, що породив життя в гріху та з гріхом, походить довге потомство людей праці. Про його сина Еноха сказано, що той збудував місто. Тобто справжнє організоване людське суспільство, яке, проте, не має в собі нічого з небесного Єрусалиму. Не має навіть імені, що було би знаком надії на майбутнє. Єдність і злагода вже не гарантовані Богом — відтепер їхнім гарантом став зациклений на собі натовп. Якщо вже Енох зводив поверх за поверхом будинки, тим більше так робили його нащадки. Щоби набрати сили на цій землі, треба стати батьком численного потомства. Задля цього зламано єдність подружжя і виправдано багатоженство. Ламех першим бере собі двох жінок. Текст наголошує, що він саме бере. Тобто цей вибір був абсолютно одноосібним, він зухвало йшов проти Божого дару, яким є єдність двох між собою: одного чоловіка й однієї жінки. Куди навіть Каїн не посмів зайти, зазіхнули його діти. Не бракує вже нічого для створення великої цивілізації. Нічого, крім страху Божого та Його справедливості. Й ось останній порив суспільства, яке має намір зростати, поки не стане на рівні з Богом. Ламех вірить, що спроможний перевищити Божественну справедливість, тобто встановити понад неї справедливість людську.
Якби потомство Адама і Єви обмежилося лише плем’ям Каїна, було би мало приводів для оптимізму. Дякувати Богу, поруч із першим поколінням зухвальців Він швидко наставляє інше покоління. Інше не щодо свого народження, а щодо свого зростання. З одного дерева, від одних батьків народжуються такі різні сини. Вони мають той самий спадок гріха, але різне розуміння власної свободи в стосунку до Добра і Зла. Сет символізує передусім бажання Адама і Єви мати сина, що відрізнявся би від Каїна. Пішов би слідами їхнього первородного, Авеля. Що це означає? Текст хоче підкреслити, що народження Сета стало порятунком та гарантією покоління, в якому ще можливе добро. Добро, яке потерпає від зла, може знову повернутися до життя. Якщо Каїн і його діти свідомо й добровільно обрали життя у непослуху, то завдяки Сету відновилося усвідомлення добра, що має рівні можливості розвитку. Тож відтоді й дотепер людство завжди перебуває на перехресті: обрати Зло і знехтувати Добром чи вчинити навпаки.
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»!
▪️Новий номер картки ПриватБанк: 5169 3305 2243 6531 (Чобіт Ольга Іванівна)
▪️Для власників картки Монобанк: https://send.monobank.ua/jar/7CJJ5U5JwP
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com