Прийнявши в Святому Дусі втішення згори, виливати Боже втішення на сучасний світ, прислухаючись до підказок Духа-Утішителя, які допомагають не піддаватися підступам лукавого. Таке заохочення пролунало в цьогорічній проповіді Папи з нагоди П’ятдесятниці.
Жити теперішністю, шукати спільність, поставити на перше місце Бога. Такі спонуки Святий Дух, названий у Євангелії «Параклетом», дає сьогодні Христовим учням, щоб долати найпоширеніші спокуси. Про це говорив Папа Франциск, проповідуючи під час Святої Меси з нагоди П’ятдесятниці, яку він відслужив у неділю, 23 травня 2021р., в базиліці св.Петра у Ватикані. Свою проповідь він побудував навколо обітниці Ісуса послати «Параклета» від Отця, що є «даром над дарами», пише Vatican News. Йдеться про слово, яке нелегко перекласти, бо воно містить у собі більше значень, найпоширенішими з яких є «Утішитель» і «Адвокат».
Час Утішителя
Насамперед, Параклет означає «Утішитель». Як зауважив Папа, всі ми у важкі хвилини шукаємо втішення, але земна розрада швидко зникає. «Ісус сьогодні дарує нам утішення з Неба, Святого Духа, досконалого Утішителя», — сказав Франциск. Земні утішення є немовби знеболювальними, які дають полегшення, але не усувають причини. Святий Дух, натомість, діє всередині нас, є «ніжністю самого Бога, який не залишає нас самотніми, а перебувати з тим, хто самотній, — це вже втішати».
«Сестро, брате, якщо відчуваєш пітьму самотності, якщо носиш у собі жорновий камінь, який пригнічує надію, якщо носиш у серці пекучу рану, якщо не знаходиш виходу — відкрийся на Святого Духа!» — закликав Святіший Отець. Він вказав на приклад апостолів, «самотніх і розгублених», які перебували за зачиненими дверима, а коли отримали Святого Духа — «почулися втішеними та відчули потребу виливати назовні Боже втішення».
«Також і ми покликані свідчити в Святому Дусі, ставати параклетами, утішителями. Саме так: Святий Дух кличе втілювати Його втішення. Як? Не великими промовами, але стаючи близькими; не через принагідні слова, але молитвою та близькістю. Пам’ятаймо, що лагідність, співчуття та близькість є Божим стилем. Параклет каже Церкві, що сьогодні — час утішення. Це більше час радісного звіщення Євангелія, ніж боротьби з язичництвом. Це час нести радість Воскреслого, а не нарікати на драму секуляризації. Це час виливати любов на світ, але не переймаючи світського духа. Це час більше свідчити милосердя, аніж прищеплювати правила та норми», — сказав Папа.
Три підказки Параклета-Адвоката
«Параклет» також означає «Адвокат». Святіший Отець звернув увагу на те, що в часи Ісуса завдання адвоката дещо відрізнялися від сучасних: він не виступав від імені обвинуваченого, але перебував поруч, підказуючи аргументи для оборони. Саме так чинить «Дух істини», який не заміняє нас, але «захищає від підступу зла, надихаючи думки та почуття». На противагу духові лукавства, що старається примусити, заставити повірити, що ми зобов’язані піддатися лихим нашіптуванням, Святий Дух діє без примусу, пропонує, а не нав’язує. «Постараймося, отже, прийняти три підказки, притаманні Параклетові, нашому Адвокатові. Це три основні протиотрути проти таких поширених сьогодні спокус», — заохотив Папа.
Жити теперішнім
Першою підказкою, за словами Наступника св.Петра, є «жити теперішнім», а не минулим чи майбутнім. Святий Дух вказує на «першість сьогодення» проти спокуси піддатися паралічеві ностальгії за минулим або зосередитися на непевності завтрашнього дня, піддатися опануванню страхами за прийдешнє. Святий Дух «нагадує нам про благодать теперішнього», бо «нема кращого часу для нас», адже тепер — це «унікальний і неповторний момент чинити добро».
Шукати спільність
Святий Дух, як зазначив далі проповідник, радить нам «шукати спільність». Він не формує «замкнутих індивідів», але засновує нас як «Церкву в різнорідному розмаїтті харизм, у єдності, що ніколи не є одноманітністю». Апостоли дуже різнилися між собою, але, отримавши Святого Духа, навчилися «не ставити на перше місце свої людські погляди, але Боже разом».
«Сьогодні, якщо прислухатимемося до Святого Духа, то не зосереджуватимемося на консерваторах і прогресистах, традиціоналістах і новаторах, на правиці чи лівиці: якщо це є критерієм, то це означає, що Церква забуває Святого Духа. Параклет спонукає до єдності, до згоди, до гармонії розмаїття», — сказав Папа.
Бог понад власне «я»
Врешті, третьою великою порадою, за словами Папи, є «поставити Бога понад своє “я”». Це є «вирішальним кроком» у духовному житті, яке полягає не в «колекціонуванні наших заслуг і діл», але у «смиренному прийманні Бога». Йдеться про «першість благодаті». Бо лише «спорожнившись від себе самих, залишаємо місце для Господа; лише довірившись Йому, віднаходимо себе самих; лише як убогі духом, стаємо багатими Святим Духом». Це стосується також і Церкви: ми нікого не спасаємо, навіть і себе, власними силами. Тож якщо на першому місці наші проекти та наші структури, то ми «не принесемо плодів», бо Церква — «не лише людська організація», але «храм Святого Духа».