«Великий дар, що можемо сьогодні переживати цю урочистість. Але цей дар ми маємо кожного дня». Ці слова сказав єпископ-помічник Кам’янець-Подільської дієцезії Радослав Змітрович на початку проповіді.
Єпископ Радослав виголосив її під час Святої Меси в день урочистості Тіла і Крові Христа. Він очолив Євхаристійне служіння у санктуарії Божого Милосердя у Вінниці.
Коментуючи проголошений під час Святої Меси уривок Євангелія, владика Радослав зазначив:
— Ісус сказав до своїх учнів: людина, яку ви зустрінете, покаже вам велику горницю, «прибрану, готову; там ви і приготуйте для нас». Я думаю, що це — наш храм: велика, прибрана горниця. Це вівтарі, які є назовні, і вся природа: сонце, небо, і дерева, і птахи. Усе це — велика Горниця, яку приготував Бог.
Усе готове, але треба ще щось приготувати. Певно, на запитання про те, що ще треба приготувати, неважко відповісти. Треба щось приготувати в нас. А саме: бажання пережити цю Євхаристію і з’єднатися з Господом.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2021/06/Боже-тіло-Вінниця-Тяжилі1-700x467.jpg)
У сестер Матері Терези з Калькутти в кожній каплиці є напис, який стосується передусім священників, але не тільки їх: «Відправляй цю Божу Службу так, як ти би відправляв її вперше у своєму житті. Відправляй цю Божу Службу так, як ти би відправляв її востаннє у житті. Відправляй цю Божу Службу так, як ти би відправляв її тільки один раз у своєму житті». Хотілось би саме так переживати Службу Божу. Може, колись зможемо так її переживати; але важливо мати прагнення так її переживати. А приготування, яке Бог нам дає сьогодні, — це завжди Боже Слово.
Часто, коли я запитую молодь, яка готується до Миропомазання, про Десять Божих заповідей, — продовжив Його Преосвященство, —вони пропускають перше речення: «Я Господь твій, котрий вивів тебе з землі Єгипетської, з дому неволі». Спершу — ця істина, а вже потім — Десять заповідей. Мойсей пропонує їх народу. І народ сказав: «Ми хочемо». Бо вони пізнали, що Бог — добрий. Саме тому, що Бог вивів їх із Єгипту, з неволі, зі страждання, зі сліз. По-людськи це було неможливо; але Бог це зробив. Вони побачили, який Бог добрий, побачили багато чудес, тому з ентузіазмом кажуть: «Так, ми хочемо жити так, як Ти пропонуєш, бо це напевно добре». Бог питає: «Ти хочеш жити так, як Я пропоную тобі?» — і народ каже: «Так, хочемо». А потім є Літургія.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2021/06/Боже-тіло-Вінниця-Тяжилі3-700x467.jpg)
Так само і в нас. Ми можемо гідно брати участь у Літургії, якщо хочемо жити любов’ю, яка тут дається нам. Але це не тільки мораль, не тільки закон, але й союз. Людина потребує цього союзу. У часи Старого Завіту є окроплення кров’ю. Кров означає життя. Кров це щось святе. І окроплення показує, що цей союз, ця пропозиція на життя, — справа серйозна. Якщо не будеш вірним, то що буде з тобою? І, як ми знаємо, цей народ не був вірним.
В людині є проблема: вона не вміє жити згідно з Божими заповідями і тому страждає. Така дійсність нашого існування на землі: війни, конфлікти, розлучення, насильство. Бо в людині є слабкість. Людина не вміє жити по-людськи, хоча й хоче. Вжеу Старому Завіті було розуміння, що потрібне відкуплення. Адже це серйозно: ти обіцяв, а потім не дотримався! Складали жертви з тварин, і було необхідно, щоб первосвященник приносив жертву відкуплення за увесь народ. На святі Йом-Кіпур, коли приносились усі жертви, говорилося про всі гріхи Ізра́їля. І тоді священник міг увійти до Святого Святих і там виблагати у Бога милосердя для народу.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2021/06/Боже-тіло-Вінниця-Тяжилі4-700x467.jpg)
Але чи може кров тварин очистити людину? Вибраний народ дедалі більше розумів, що цього замало, що потрібне щось більше. Сьогодні ми святкуємо це «більше», те, що сталося в історії людства. Ісус Христос мав духа любові до Отця, і силою цього духа, цієї любові, міг пожертвувати себе повністю. Повністю прийняте життя, яке Бог Йому дав, і прийняти нас, яких Бог-Отець Йому дав: із нашими гріхами, з нашим егоїзмом, з нашим страхом, із нашою ненавистю, з нашою смертю. Бог-Отець дав Йому нас таких, щоби Він спас нас, щоби відкупив нас. І це не те, щоб відбулось один раз — воно відбулось, але тепер стає присутнім постійно. Не повторюється, а стає присутнім. Ця Його жертва, Його любов, Його дух. І той, хто з вірою це переживає, це отримує. Таким є приготування з нашого боку: прагнення того духу, якого мав Ісус…
Є два способи життя, — сказав владика далі. — Спосіб життя людини, яка живе Євхаристією. Вона приймає Ісуса Христа і живе з Богом. Все, що вона робить: усі її думки, прагнення, страждання, всі успіхи —для Бога. А інший спосіб життя — мертвий: для себе. Все для себе: дружина для мене, діти для мене, задоволення для мене, кар’єра для мене, гроші для мене. А якщо не по-моєму — я бунтую. Великим є страждання такої людини! І таке, напевно — хоч трошки — і наше страждання. Такі ми є: грішники. Ісус прийшов нас визволити. Не для того прийшов, щоб тільки говорити: «Будь доброю людиною». Сама по собі людина може робити тільки «мертві вчинки». Потрібно, щоб Він був у тобі, щоб дав тобі свою любов, щоби з’єднався з тобою. І це Він нам дає у Євхаристії.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2021/06/Боже-тіло-Вінниця-Тяжилі5-700x467.jpg)
Продовженням проповіді стали слова, сказані єпископом Радославом під час процесії біля першого вівтаря, де був прочитаний уривок із Євангелія від Луки: «Господь хоче здійснити Пасху в тобі і в мені. Не тільки в храмі, а на вівтарі нашого життя. Якщо ми допустимо Його в наше життя — здійсниться те, про що говорить останнє речення прочитаного уривка: ми питимемо “з плоду виноградного в Царстві Божому”» (пор. Лк 22,18).