Роздуми над Божим Словом на урочистість Успіння (Взяття на Небо) Пресвятої Діви Марії
Тож Марія перебула в неї якихось три місяці й повернулася до свого дому (Лк 1, 56). Ці слова чудово описують сенс сьогоднішньої урочистості. Марія була Господньою слугинею протягом свого земного життя. Після Христового Вознесіння Вона ще довго перебувала з Церквою свого Сина, завжди уважна й чутлива до людських потреб.
Сьогодні ми святкуємо подію, коли Божа Матір повернулася до свого дому. Церква навчає, що Марія була взята на небеса з тілом і душею. Проте дієва допомога Матері Церкви та Її невпинна молитва завжди товаришують тим, хто за Її прикладом поспішає угору.
Марія перша пройшла дорогою спасіння, крокуючи за своїм Сином і Господом. Читаємо в Одкровенні: Відкрився Божий храм на небі (Одкр 11, 19а)… Храмом Божим є Ісус Христос (Йн 2, 19-21). Через свою муку, смерть, воскресіння та вознесіння Він відкрив нам небеса.
Далі написано: І з’явився ковчег Його Завіту в Його храмі (Одкр 11, 19а). Цей образ можна розглядати однаковою мірою і як учення про Церкву, і як учення про Пресвяту Діву Марію. Сьогодні ми зупинимося на другому розумінні.
Образ ковчегу, взятого на небеса, описує Внебовзяття Пресвятої Діви Марії. Вона є ковчегом Нового Завіту. В ковчезі Мойсея завжди зберігалися кам’яні таблиці Завіту, на яких було написано десять Божих Заповідей. Подібне сказане про Марію: А мати Його зберігала всі ці слова у своїм серці (Лк 2, 51). В ковчезі Мойсея зберігалася також остання манна — небесний Хліб, що його Божий народ зібрав перш ніж увійти в Обіцяну землю. Подібно й Марія носила у своєму лоні Того, хто є Живий Хліб, що зійшов із небес. Тепер ковчег Нового Завіту — Пресвята Діва Марія — перебуває на небесах: Відкрився Божий храм на небі, і з’явився ковчег Його Завіту в Його храмі.
Марія є Великим знаменням на небі. Сталося так, як ми чуємо в Magnificat — першій молитві Нового Завіту: бо вчинив мені велике Сильний, і святе Ім’я Його. Він виявив силу свого рамена […] і підняв угору покірних. Так вчинив Господь для своєї Матері. Мудрець Сирах навчає: Хто звеличує матір свою, той немов скарби збирає (3, 4).
Далі читаємо в Одкровенні, що Жінка на небі зодягнута в сонце. Це одежа відкуплених, вбрання спасенних: І тоді праведні засяють, як сонце, в Царстві Отця свого (Мт 13, 43). Перша відкуплена, перша спасенна — це Пресвята Діва Марія. Вона називає Бога своїм Спасителем: і радіє дух мій у Бозі, Спасителі моїм (Лк 1, 47). Як колись наші прабатьки не мали одежі в Едемському саду, так нині святі в небі не потребують іншої одежі, тільки сонячного вбрання, щоб сяяти Богом.
І місяць під Її ногами. Це символ повної перемоги над злом. Місяць, який керує ніччю, означає гріховність і мінливість цього світу. Марія, як Жінка Нового Завіту, перемогла зло й потоптала спокуси лукавого, тому що Її потомство розчавило голову змієві (Бут 3, 15). Як Марія стояла під Хрестом свого Сина, так тепер Вона очолює переможну боротьбу Церкви проти будь-якого зла. Саме таку цілковиту й остаточну перемогу Церкви означає вінець із дванадцяти зірок на голові жінки, адже Господь скинув могутніх з престолів і підняв угору покірних (Лк 1, 52).