Остерігатися лицемірства, яке є боязню свідчити правду, закликав Папа Франциск на загальній аудієнції в середу 25 серпня 2021р.
Він коментував розповідь св.Павла про те, як Апостол народів суворо зганив св.Петра, коли той виявив непослідовність у поведінці та свідченні, пише Vatican News.
«Коли я побачив, що вони не ходять право за євангельською правдою, то перед усіма сказав Кифі: “Коли ти, бувши юдеєм, живеш по-поганському, а не по-юдейському, то як ти можеш силувати поган, щоб жили по-юдейському?”». Так писав св.Павло у Посланні до галатів. Цьому «вражаючому факту», тобто прилюдному докорові Апостола народів на адресу Симона-Петра, Папа Франциск присвятив свої роздуми в межає чергової катехизи з циклу повчань про Послання до галатів. Він звернув увагу на черговий епізод, у якому показано стосунки між свободою та Мойсеєвим Законом.
Непослідовність Петра
Святіший Отець насамперед пояснив контекст. Апостол народів, добровільно наводячи спогади про те, що сталося кілька років тому в Антіохії, хоче нагадати християнам: не варто прислухатися до тих, хто проповідує обов’язковість обрізання, тобто «підпадати під Закон» з усіма його приписами. Закон забороняв юдеєві сідати до столу з язичниками. Свого часу, перебуваючи в Кесарії, Петро ввійшов до дому римського сотника Корнилія, отримавши перед тим видіння, про яке засвідчив: «Бог мені об’явив, що не слід уважати ніяку людину за погану чи за нечисту». А коли, повернувшись до Єрусалима, відбивався від докорів християн із-поміж обрізаних, вірних Законові, то сказав: «Коли, отже, Бог дав такий самий дар їм, як і нам, що увірили в Господа Ісуса Христа, то хто я такий, щоб міг був стати Богові на перешкоді?»
Згодом ситуація повторилася в Антіохії в присутності Павла. Спочатку Петро без жодних проблем сідав до столу з християнами, які походили з язичництва; а коли прибули деякі обрізані з Єрусалима, то почав уникати цього, щоб не наражатися на критику.
«Це серйозна провина в очах Павла, — пояснив Папа, — також і тому, що Петра наслідували інші учні, перший з яких — Варнава, що разом із Павлом євангелізував саме галатів. Навіть не бажаючи того, такою поведінкою, неясною та непрозорою, Петро, по суті, породжував несправедливі поділи у спільноті».
Страх перед істиною
Як зауважив Франциск, св.Павло у своєму докорові використовує слово, яке допомагає зрозуміти його різку реакцію. Ідеться про лицемірство. Дотримання Мойсеєвого Закону християнами провадило до лицемірної поведінки, яку Апостол народів прагнув викорінити рішуче та з переконанням.
«Що таке лицемірство? Можемо сказати, що йдеться про боязнь перед істиною. Лицемір боїться істини. Надаєш перевагу тому, щоби вдавати, замість того, щоб бути собою самим», — сказав Папа. Вдавання, зазначив він, «стає на заваді мужності відкрито говорити правду», й тоді «ми легко звільняємо себе від обов’язку говорити її завжди, всюди й ні на що не зважаючи». Вдавання «провадить до напівправди», у той час як правда «або є правдою, або її нема».
«В середовищі, де міжособистісні стосунки позначені формалізмом, легко поширюється вірус лицемірства», — додав Святіший Отець. У Біблії ми знаходимо різні приклади боротьби проти лицемірства, а Ісус рішуче критикував тих, що ззовні виглядають праведними, але всередині повні лицемірства та беззаконня.
Поширене, але недопустиме явище
Підсумовуючи, Папа заначив, що лицемір — це людина, яка вдає, хитрує, бо «живе з маскою на обличчі» й через це «нездатна по-справжньому любити», обмежуючись «життям в егоїзмі», не маючи сили «прозоро виявити своє серце». Не бракує ситуацій, де можна зустріти це явище. Воно часто є на роботі, «де ми стараємося виглядати приятелями з колегами, в той час як суперництво спонукає встромити ножа в спину». Не є рідкістю лицемірство в політиці. «Але особливо огидним є лицемірство у Церкві», — сказав Святіший Отець, нагадуючи Христові слова: «Хай буде ваше слово: так, так; ні, ні, — а що більше цього, те від лихого».
«Діяти по-іншому всупереч істині означає нести загрозу єдності Церкви, за яку молився сам Господь», — наголосив Папа, закликавши слухачів не боятися бути правдомовними.
Папа подякував паралімпійцям за свідчення надії та мужності
Наприкінці загальної аудієнції Папа Франциск звернувся із закликом, приуроченим до початку Паралімпійських ігор у Токіо. Він також згадав про п’яту річницю руйнівних землетрусів у центрі Італії.
Вітаючись із прочанами, які прибули до Зали Павла VI у Ватикані, Святіший Отець не оминув увагою того факту, що напередодні в столиці Японії місті Токіо розпочалися Паралімпійські ігри. «Надсилаю свої вітання спортсменам і дякую їм за те, що дають усім свідчення надії та мужності. Вони, по суті, показують, як спортивні зусилля допомагають долати труднощі, які здаються непоборними», — наголосив він.
Присутність паломників із Монтеґалло, яке п’ять років тому, 24 серпня 2016 року, постраждало від нищівного землетрусу, що уразив центральну Італію, стала для Папи нагодою згадати всіх постраждалих і громади цього регіону, зокрема, Аккумолі та Аматріче. «З конкретною допомогою інституцій необхідно дати доказ “відродження”, не піддаючись знеохоченню. Закликаю всіх із надією прямувати вперед», — побажав Святіший Отець.