В Євангелії від св. Луки є цікавий епізод. Його напевно можна назвати «початком марійного культу в історії».
8 вересня ми святкуємо Народження Діви Марії, або ще Різдво Богородиці. Вона ніколи не була «вчителькою Церкви», але всі християни, з покоління в покоління, вчаться в Неї. Чого Вона навчає нас у першу чергу?
Перша, яка пішла дорогою віри
У Євангеліях ми не знайдемо згадки про народження Матері Ісуса. Це не повинно нас дивувати. Євангелія писалися не для того, щоб якомога більшою кількістю подробиць відтворити події, які стосувалися життя Ісуса, й тим більше які сталися ще до Його народження.
Цими темами зайнялися апокрифи. Натомість визнані Церквою Євангелія проголошують розіп’ятого і воскреслого Ісуса як нашого Господа і Спасителя, щоби провадити людей до віри в Нього. А першою людиною, яка пішла дорогою цієї віри, й була Міріам із Назарету. Такою ми Її пізнаємо в євангельських подіях.
Папа застерігає
В Апостольському повчанні про марійний культ, яке так і називається — Marialis cultus (його написав 1974 року папа Павло VI) міститься пересторога перед деякими «неналежними», як пише Святіший Отець, формами цього культу. До них належать: «оманлива легковірність, яка звертає увагу радше на зовнішні практики, ніж на серйозну релігійну ревність, пусті й скороминущі емоційні піднесення, повністю чужі духові Євангелія, бо воно вимагає витривалого і ревного діяння».
Папа застерігає, щоб «був представлений не якийсь скалічений ані надмірно розширений образ Марії», бо тоді міг би «зазнати затемнення цілий Її образ, представлений у Євангелії». І заохочує вслуховуватися у Слово Боже, критикуючи «надмірне шукання новизни і надзвичайних подій».
Початок марійного культу
В 11-му розділі Євангелія від Луки є цікавий епізод. Його, певно, можна назвати «початком марійного культу в історії». Ось якась жінка, дивлячись на Ісуса, який навчає, голосно вигукує: «Щасливе (блаженне) лоно, яке Тебе носило, і груди, які Ти ссав!»
Сенс цих слів, які на сьогодні звучать архаїчно, можна виразити простими словами: «О, яка щаслива Твоя Мати!» Це вигук, який протягом століть по-різному повторюють шанувальники Марії, вдивляючись у Її обличчя на іконах та образах, ідучи в паломництвах до санктуаріїв, вшановуючи Її статуї.
У відповідь на слова тієї жінки Господь Ісус, однак, вказує, що йдеться про щось більше. Він каже: «Насправді блаженні ті, хто слухає Боже слово і зберігає його». Тут характерним є перенесення акценту з прославлення самого факту Божого материнства на вказання того, що цінним є виконувати Божу волю в своєму житті.
Ісус, однак, нічим не заперечує цього подиву перед Марією. Але він передусім підкреслює поставу віри та послуху Божому слову.
Чого нас вчить Міріам із Назарету
«Остаточна мета культу Пресвятої Діви Марії, — читаємо в повчанні Marialis cultus, — така, щоб Бог був прославлений і щоб усі християни були натхнені повністю узгоджувати з Божою волею своє життя і вчинки».
Ось цього й навчає нас повна віри Міріам із Назарету, Матір нашого Господа.
Переклад CREDO за: о. Ґжеґож Міхальчик, Aleteia