«Безсмертні слова» святого Павла про свободу, вміщені в Посланні до галатів, були в центрі роздумів Папи Франциска, якими він поділився з учасниками загальної аудієнції в першу середу жовтня.
«Христос нас визволив на те, щоб ми були свобідні. Тож стійте і під кормигу рабства не піддавайтеся знову», — закликав святий Павло галатських християн. На «безсмертних словах» апостола про свободу Папа Франциск зупинився під час загальної аудієнції в середу, 6 жовтня 2021 року, пише Vatican News. Він звернув увагу на те, що свобода — це скарб, який ми «по-справжньому цінуємо тоді, коли його втрачаємо». І навколо теми свободи не бракувало відмінних бачень і неправильного розуміння.
Не можна поневолювати іменем Ісуса
Якщо йдеться про галатів, то Папа зазначив: святий Павло не міг стерпіти того, що ці християни, після того як пізнали та прийняли Христову істину, дали себе привабити «підступними пропозиціями», переходячи від свободи до неволі, від «визвольної присутності Ісуса до неволі гріха». А тому закликає їх «залишатися стійкими у свободі».
Апостол бачить, що деякі «фальшиві брати» проникли в громаду, щоби «підглядати нашу свободу, що її маємо в Ісусі Христі, щоб нас поневолити», як читаємо в Посланні. «Проповідування, скероване заважати свободі у Христі, ніколи не буде євангельським. Можливо, буде пелагіянським чи янсеністським; чимось схожим, але не євангельським. Ніколи не можна нікого примушувати в ім’я Ісуса, нікого не можна поневолювати іменем Ісуса, який нас визволяє», — наголосив Святіший Отець.
Дві колони свободи
Наступник святого Петра вказав, що вчення святого Павла про свободу має насамперед позитивний аспект, який ґрунтується на вченні Ісуса: «Коли ви перебуватимете в Моїм слові, ви дійсно будете учнями Моїми і спізнаєте правду, і правда визволить вас». Заклик, отже, полягає насамперед у тому, щоб перебувати в Ісусі — «джерелі правди, яка нас визволяє». Отож християнська свобода спирається на дві основоположні колони: першою є благодать Ісуса, другою — істина, яку Христос нам об’являє і якою є Він сам.
Дар Господньої благодаті
Насамперед, свобода є «Господнім даром». Свобода, яку отримали галати — і ми, як і вони, — є «плодом смерті й воскресіння Ісуса». Бо «найсправжніша свобода, тобто свобода від неволі гріха, випливає з Христового хреста». Це, за словами Папи, «не перестає нас вражати»: місце, де ми позбавлені будь-якої свободи, тобто смерть, стає джерелом свободи. Але «в цьому й полягає таїнство любові Бога». Ісус здійснює свою повну свободу, вручаючи себе смерті, знаючи, що лише в цей спосіб може отримати життя для всіх. І, як зазначив Святіший Отець, святий Павло особисто пережив це таїнство любові, пишучи до галатів: «Я був розіп’ятий з Христом». У цій найвищій єдності з Господом він знає, що «отримав найбільший дар свого життя — свободу».
Істина, що перемінює життя
Другою колоною свободи є істина. «Також і в цьому разі необхідно пам’ятати, що правда віри — це не абстрактна теорія, але дійсність живого Христа, яка безпосередньо торкається щоденного та сукупного сенсу особистого життя», — сказав Наступник святого Петра. Істина визволяє нас мірою того, «наскільки перемінює життя людини та спрямовує його до добра». Бо щоб бути по-справжньому вільними, потрібно не тільки пізнати себе на психологічному рівні, але насамперед «творити істину в собі самих на найглибшому рівні», відкритися у своєму серці на Христову благодать.
«Істина повинна непокоїти нас, повинна постійно ставити запитання, щоби ми могли дедалі більше заглиблюватися в те, чим ми насправді є. Так ми відкриватимемо, що дорога істини та свободи — це важка дорога, яка триває все життя. Важко залишатися вільними; це нелегко, але не неможливо. Не біймося, прямуймо далі цим шляхом. Це дорога, на якій нас провадить і підтримує Любов, що походить із хреста: Любов, що об’являє нам істину й дарує нам свободу», — підсумував Папа, назвавши цю дорогу дорогою щастя.