8 січня 2022 р. на водосховищі Фурнас у Капітоліо (Мінас-Жерайс, Бразилія) сталася трагедія.
Біля водоспаду на водоймі, популярного місця для дайвінгу та катання на човнах, обвалилася стіна каньйону. На момент обвалу кілька човнів перебували у небезпечній близькості до падіння каменя; моторний човен, який мав назву «Ісус», став його прямою мішенню.
За словами речника місцевого департаменту пожежної охорони, на борту човна було десятеро туристів. Усі вони загинули. Туристи з інших човнів отримали травми, щонайменше двоє потрапили до лікарень.
Місцева преса повідомляє, що всі, хто був на борту «Ісуса», серед них — дитина, належали до однієї сім’ї. Безпосередньою причиною інциденту називають нещодавні сильні дощі.
На наведеному нижче відео можна побачити момент обвалу та паніку серед туристів. (Увага! Відео не рекомендується до перегляду вразливим людям.)
Після того, як стало відомо, що найбільш постраждалий човен називався «Ісус», багато людей почали вказувати на очевидний парадокс: головною жертвою трагедії став моторний човен, названий на честь Ісуса, та його пасажири. «Де ж був Ісус у той час?» — питали вони.
Деякі навіть посилалися на епізод із Євангелія від Марка, в якому розповідається, як Ісус, перебуваючи у човні зі своїми учнями, заспокоїв бурю і всі залишилися живі.
Звісно, ситуація і контекст дуже різні. Ми не повинні намагатися використовувати цей уривок — який насамперед є уроком віри, — щоб запитати, чому Ісус не врятував від смерті пасажирів човна, який мав Його ім’я.
У Божому плані є багато речей, незбагненних для нашого людського розуму. Чому Він допустив, щоби шматок стіни каньйону впав на човен, названий на честь Його Сина, і вбив десятьох Його дітей? Відповідь знайти непросто; але безсумнівним є той факт, що Бог не байдужий до наших страждань.
Не можна сказати, що трагедії — це «Божа воля», принаймні, не в тому сенсі, що Він безпосередньо хоче, щоб вони ставалися. Навіть у таких катастрофах страждання Христа поєднуються зі стражданнями жертв, бо Ісус намагається привести до себе кожного.
Йоан Павло ІІ користувався прикладом Йова, щоб показати: лиха не можна сприймати як Божу кару. Так, життя Йова було повне страждань. Його друзі навіть казали, що він зробив щось погане, щоб заслужити стільки болю. Але Йоан Павло ІІ попереджав: «Хоча й правда, що страждання можуть означати покарання, якщо вони пов’язані з провиною, то неправда, що всі страждання мають характер покарання за провини. Особливий доказ цього — постать праведника Йова у Старому Завіті. Одкровення, яке є Словом самого Бога, з повною відвертістю показує проблему страждань невинної людини: страждання без вини. Йов не був покараний, бо не було підстав карати його, навіть якщо він пройшов через важкі випробування».
У підсумку ми не можемо сказати, що Бог карає нас, посилаючи нам природні лиха та смерть, щоб випробувати нас. Але можна сказати, що через наш біль Він запрошує нас наблизитися до Нього, до Бога, який не позбавив страждань навіть свого Сина.
Переклад CREDO за: Рікардо Санчес, Aleteia