Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 16 червня
Щоб краще зрозуміти сьогоднішнє Євангеліє, треба пригадати, що цілий уривок Мт 5, 21-48 структуровано в шести антитезах: сказано / а Я кажу вам. Насправді ж, вони не протиставляються одні одним. Ісус не пропонує іншого права, що чітко бачимо зі слів: Не думайте, що Я прийшов усунути закон чи пророків: Я прийшов їх не усунути, а доповнити (Мт 5,17). Право не є новим, воно — давнє. Але виконання є новим. Ніхто й ніколи не подавав і не виконував його в такий спосіб, як Божий Син. Ісус не заперечує його, як кажуть обвинувачі, але пояснює й переходить від простих дій до бажань серця, з яких родиться все інше.
Стихи 27-32 цього уривку говорять про стосунки між чоловіком і жінкою в подружжі. Ісус навчає, що не достатньо уникати кожної зовнішньої небезпеки для подружжя (доконаної зради). Треба ще й перекрити дорогу сексуальному апетитові, уникаючи нагоди, яка може його розбурхати (погляд), та небезпечних контактів (рука).
Дієслово жадати (єврейською хамад) виражає справді грішне вподобання та справді грішне рішення, а не просте почуття чи думку. Тобто йдеться про те, щоб боятися й намагатися позбавитись саме цього, бо саме звідси витоки нашої поведінки й учинків. Але Ісус йде далі. Бога цікавлять почуття, чистота думок, правдивість волі. Адже трапляється, що бездоганна зовнішня поведінка приховує глибоку гниль серця. Зовнішнє й внутрішнє мають відповідати одне одному, треба позбавлятися подвійного життя та фальші.
Подружня зрада не є результатом випадку, її готують у серці. Наказ Ісуса вирвати собі праве око (яким більше послуговуємося) та відрубати праву руку (справнішу) означає, що може виявитися необхідним пожертвувати якоюсь цінною частиною себе, щоб уникнути остаточної й безповоротної втрати цілого себе. Наказ видати негідній жінці розвідний лист міститься в книзі Второзаконня (див. Втор 24, 1-3). Офіційне розлучення мало гарантувати жінці юридичний статус і захистити її від звинувачення в чужолостві, якщо б вона вдруге вийшла заміж. Ісус не приймає вигнання дружини з дому й засуджує це як форму зради, у якій відповідальність на чоловікові, що виганяє дружину, та на тому, хто одружиться на розведеній.
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»!
▪️Новий номер картки ПриватБанк: 5169 3305 2243 6531 (Чобіт Ольга Іванівна)
▪️Для власників картки Монобанк: https://send.monobank.ua/jar/7CJJ5U5JwP
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com