Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 19 жовтня
Тома торкався ребра Спасителя, уважно дослідив рану від списа воїна, прискіпливо оглянув рани від цвяхів. Скажете, а як же у нетлінному тілі з’явилися знаки розкладу? Бо рани на руках та ногах і пробитий зброєю бік — це знаки пошкодження тіла. Адже тіло Христове, перемінене у нетлінне, мало би скинути з себе разом із зраненням також усе, що було спричинене цим зраненням. Невже кульгавий і в наступному житті буде кульгати? Або кривий воскресне з одним оком? І як ми звільнимося від тління, якщо спричинені через нього хвороби залишаться в наших тілах?
На це запитання ми відповімо ось як. Після Воскресіння не буде в людях жодних ознак хвороби, жодних ознак, які провіщають її чи з’являються внаслідок зранення. Сіється в безчесті, а встає у славі, — як каже апостол Павло, — сіється в безсиллі, а встає у силі (1Кор 15, 43). Що ж інше мало би означати встати у силі й славі, як не те, що будь-яка неміч, всяке безчестя зранень будуть видалені, а рід людський повернеться до справжнього нетління? Але Тома потребував цих знаків для власної впевненості. Тому Господь наш Ісус Христос, щоби не давати нам жодного приводу до маловірства, з’являється саме таким, як цього вимагав Тома. Це для того, щоби ми правильно зрозуміли таємницю Воскресіння, тобто щоби вірували, що воскресло не якесь інше тіло, а саме те тіло, яке померло на хресті.
У відповідь Тома сказав Йому: Господь мій і Бог мій! Як швидко й ревно сповідував Христа той, хто раніше видавався повільним! Коли Господь показав рани від цвяхів і своє ребро, дух Томи, звільнившись від всілякої підозрілості, утвердився у вірі. Але хтось скаже: чому ж такими чи подібними до них знаками розум учнів було приведено до віри? Чи не було достатньо, щоби впізнати Христа, побачити його зріст, знайомі риси обличчя? Але і тут ще можна було б сумніватися. Бо вони могли подумати, що якийсь дух прийняв образ Спасителя. До цієї думки їх могло схилити й те, що Він пройшов крізь замкнені двері, адже земне тіло по своїй природі потребує відкритого входу. Отже, треба було, щоби Господь наш Ісус Христос відкрив свій бік і рани та показав криваві знаки на тілі, щоби утвердити своїх учнів.
св. Кирило Олександрійський
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»!
▪️Новий номер картки ПриватБанк: 5169 3305 2243 6531 (Чобіт Ольга Іванівна)
▪️Для власників картки Монобанк: https://send.monobank.ua/jar/7CJJ5U5JwP
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com