7 квітня 2023 року у Ватикані, в базиліці святого Петра відбулося богослужіння Страстей Господніх, очолюване Папою Франциском.
Проповідь традиційно виголосив проповідник Папського Дому, отець Раньєро Канталамесса OFM. Як повідомляє Vatican News, він зосередив свої роздуми на ідеологічній «смерті Бога», яку переживає сучасний секуляризований західний світ уже понад століття, і яка знайшла своє найповніше вираження у словах про «смерть Бога», що їх вклав Фрідріх Ніцше у вуста «божевільного» у своїй «Веселій науці».
«Ідея цього проголошення полягала не в тому, щоб замінити Бога нічим, а у тому, щоб замінити Його “надлюдиною”, як висловився німецький філософ в іншому відомому творі “Ecce Homo”, — зазначив кардинал Канталамесса. — Проте насправді це призвело до сучасного нігілізму, життя “по той бік добра і зла”, ще одного бойового кличу Ніцше, який є нічим іншим, як волею до влади — драма, яку ми спостерігаємо сьогодні. Мені спадає на думку образ, який я іноді спостерігав наживо: розлючена дитина намагається бити кулаками та дряпати обличчя власного батька, аж поки, вичерпавши сили, не впаде заплакана в його обійми, а він заспокоює її та пригортає до грудей».
Кардинал Канталамесса зазначив, що саме в руслі думки Ніцше дехто прийшов до визначення людського існування як “буття-для-смерті” і розглядав усі передбачувані людські можливості як нікчемність із самого початку.
«Хоча не нам судити німецького філософа, який зазнав певної частки страждань у своєму житті і чиє серце знає лише Бог, ми можемо і повинні судити про наслідки його думки у нашому світі, спільним знаменником якого є повний релятивізм у кожній галузі — етики, мови, філософії, мистецтва і, звичайно, релігії, — продовжив кардинал. — Більше немає нічого твердого; все рідке або навіть пароподібне. За часів романтизму люди купалися в меланхолії, сьогодні — у нігілізмі!»
Проповідник зазначив, що християни мають обов’язок показати, що стоїть за проголошенням Ніцше про «смерть Бога», тобто, за запереченням людиною нескінченної любові Господа, символічно описаної в розповіді про творіння у Книзі Буття, яку Він підтвердив, упокоривши Себе, прийнявши людське тіло і ставши слухняним аж до смерті — смерті хресної, як сказано у посланні апостола Павла до филип’ян.
Він також підкреслив, що Христова смерть є унікальною та історичною подією: «Бо це правда, браття і сестри: це ми — ви і я — вбили Ісуса з Назарету! Він помер за наші гріхи та за гріхи всього світу! Але Його воскресіння запевняє нас, що ця дорога не веде до поразки, але, завдяки нашому каяттю, веде до того “апофеозу життя”, якого марно шукали деінде».
«Проти нігілізму, який є справжньою “чорною дірою” духовного всесвіту, у нас є християнська непохитна віра у Воскресіння Бога, — сказав на завершення кардинал Канталамесса. — Отже, давайте і надалі, зі щирою вдячністю та більшою, ніж будь-коли, впевненістю, повторювати слова, які промовляємо на кожній Месі: «Проголошуємо смерть Твою, Господи Ісусе, сповідуємо Твоє воскресіння і очікуємо Твого пришестя в славі».