Ця гравюра XVI століття, що представляє Христа в терновій короні, була одним із найпопулярніших зображень Спасителя у Європі XVII століття. Техніка її виконання залишається загадкою. Ніхто не зумів її повторити.
Хустка св. Вероніки (Сударій, або ще Пресвяте Обличчя, Лик Христа), на якій видніє зображення замученого Ісуса, — це одне з найбільш таємничих зображень Спасителя. Гравюру зі Святим Ликом, вписаним у коло, створив 1649 року французький гравер і художник Клод Меллан (1598-1688).
Обличчя Христа
На перший погляд ця мідна гравюра нічим не відрізняється від інших творів своєї епохи. Але якщо поглянути на неї зблизька — побачимо, що зображення на ній створене безперервною спіральною лінією. Вона починається на кінчику носа, розкручується за годинниковою стрілкою; лінія то розширюється, то звужується, і так творить загальну картинку.
На нас дивляться сумні очі Ісуса. Ми бачимо такі деталі, як краплі крові й поту, окремі волосинки на підборідді й прядки волосся на чолі, а також майстерно вималювану тернову корону. Всі ці елементи, тіні, художній ефект створює одна вигравіювана лінія, її розширення, поглиблення чи звуження.
«Святе Обличчя»
Внизу на зображенні є два написи латиною. Перший інформує, що автором гравюри є Клод Меллан і постала вона в Луврі 1649 року. Другий напис — Formatur Unicus Una Non Alter — довгі роки залишається загадкою і викликає дискусії в середовищі істориків мистецтва У перекладі з латини ці слова означають «Єдиний, створений з Єдиного, немає іншого».
Одна з інтерпретацій каже, що тут ідеться про особу Єдинородного Сина Божого, народженого з Діви, а слова «NON ALTER» означають, що немає нікого, хто був би до Нього подібний, хто був би другим Христом. Водночас цей напис також відсилає до шедевральної техніки гравера, його твердої руки, його роботи, яку ніхто не спроможний скопіювати.
Тим більше що цей напис зробив друг Меллана, Мішель де Мароль, абат із Вільлуен-Куланже в центральній Франції. А дехто з дослідників схиляється до теорії, що напис стосується тільки Христового обличчя, яке в момент подання Веронікою її хустки було «створене рукою Божою».
Переклад CREDO за: Кшиштоф Стемпковський, Aleteia