Сьогодні можна побачити (хоч і не всюди) священників за вівтарем, убраних у рожеві орнати. Рожевий — це особливе поєднання фіолетового (покутного) з білим (святковим, радісним).
У літургії все має значення, отож і кожен з кольорів має своє. Придивімося до цього.
Кольори в літургії Церкви
Кожний літургійний період у Церкві має власний колір. Від чого цей вибір залежить?
На початках християнства не було усталено принципів щодо кольору літургійних шат. Найчастіше Євхаристію звершували в білому, з огляду на знак Воскресіння. Перелік кольорів для орнатів зафіксував документально тільки папа Інокентій ІІІ (†1216). За тодішніми літургійними приписами, в римській літургії використовувалися шість кольорів священницьких шат: білий, червоний, чорний, фіолетовий, зелений і рожевий.
Значення кольорів
Фіолетовий здавна вважався кольором мудрості, барвою вчених і лікарів, символом вічності. В літургії він виражає покуту, а водночас є символом, повним надії нашого очікування. Його використовують в Адвент і в час Великого Посту. Також і під час похорону зараз використовують фіолетові, а не чорні орнати, що скеровує думки до вічності, яка є межею і сповненням християнської надії.
Білий у Святому Письмі є символом світла, радості, знаком перемоги, чистоти і нового життя, яке плине з прийняття Таїнства Хрещення. Тому в літургії білі шати використовують за різних нагод. Він наявний у Великодній період і в час Різдвяних свят, в урочистості й свята, присвячені Ісусові Христу і Пресвятій Діві Марії, а також у спомини й свята ангелів, архангелів і тих святих, які не були мучениками.
Білий колір використовують також при звершенні таїнств — хрещення, подружжя, священства, помазання хворих, а ще під час похорону дітей як знак їхньої невинності. У найбільші урочистості білий колір може бути замінений золотим.
Червоний — це колір крові та вогню. Він вказує на Страсті Христові та на вогонь Святого Духа. Червоний колір використовують у Вербну Неділю, в Велику П’ятницю, в свято Воздвиження Святого Хреста, у свята і спомини мучеників, через яких найважливіше місце посідають Апостоли та Євангелісти.
Як символ Святого Духа, червоний колір присутній на урочистості Зіслання Святого Духа та в служінні Таїнства Миропомазання.
Зелений — це колір життя, яке відроджується, символ надії та щоденності. У літургії його використовують в усі дні та неділі Звичайного періоду.
Чорний вказує на ніч і царство смерті. Це колір жалоби. Протягом століть його використовували в похоронних обрядам і Святих Месах за померлих. Після Другого Ватиканського Собору чорні шати в Церкві не використовують, що закріпила літургійна реформа.
Рожевий становить поєднання «покути» фіолетового та «свята» білого. Рожевий колір можна побачити в літургії Церкви тільки два дні на рік: у неділю Gaudete (ІІІ неділя Адвенту) і в неділю Laetare (IV неділя Великого Посту).
Блакитний колір шат використовується в марійних святах і урочистостях. Однак варто зазначити, що, за строго літургійними правилами, ні рожевий, ні блакитний не є «офіційно літургійними» кольорами орнатів, а відображають певну побожність, втілену в традиційному розумінні кольорів («радісна покута» в Адвенті й «колір неба» для Діви Марії). Насправді умовний рожевий у згадані неділі — це «той самий» фіолетовий, визначений для покутних періодів, а блакитні шати (вишивки, стули) для марійних урочистостей — це «той самий білий» на честь Пречистої Богородиці.
Дивіться також: Адвент — час приготування