Погляд

Від «Amoris laetitia» до «Fiducia supplicans»

09 Січня 2024, 12:41 1987 о. Роман Лаба OSPPE

Як «Amoris laetitia» ставить під сумнів католицьку еклезіологію?

Два з семи Таїнств особливим чином відображають (віддзеркалюють) таємницю Церкви: Євхаристія і Подружжя.

«Чи помер якийсь чоловік коли-небудь за свою дружину, і чи якась дружина вибрала коли-небудь розп’ятого собі за чоловіка? Господь одружився з Церквою, забезпечив її приданим своєю Кров’ю і викував перстень із цвяхів свого розп’яття» (св. Яків Сарузький).

Цей текст є спробою прочитання VIII розділу «Amoris laetitia» у світлі «Відповіді Дикастерію віровчення на Dubia кардинала Дуки» та попереднього Магістерію, а також спробою аналізу впливу цього посинодального послання на інші документи Церкви. Зокрема — на доктринальну декларацію «Fiducia supplicans», яка відкриває можливість душпастирського благословення одностатевих партнерств і нерегулярних зв’язків. Декларація стала предметом палких обговорень від 18 грудня 2023 року і аж до сьогодні. Сталося це завдяки спротиву багатьох єпископатів та окремих єпископів, які навіть заборонили своїм священникам благословляти згадані вже пари. Така ситуація є безпрецедентною за всю історію Церкви — зауважує італійський історик Роберто де Матеї в інтерв’ю часопису «La verita». Ще ніколи так багато єпископських конференцій і окремих єпископів не виражали опору щодо документа Апостольського Престолу. Однак коли ж ми уважно приглянемося до Декларації, то помітимо, що вона є логічним наслідком саме адгортації «Amoris laetitia»… і, на жаль, 2016 року і в наступні роки такої відважної реакції не було.

Перш ніж перейти до суттєвих запитань, пов’язаних з обговорюваним документом, пригляньмося коротко до взаємозв’язку Таїнства Євхаристії і Таїнства подружжя.

 

Таїнства Тіла і Крові

Як у Євхаристії Христос стає присутнім, щоби повністю віддати себе Церкві, а Церква підпорядковується Христові, — так у Таїнстві подружжя чоловік за прикладом Христа віддає себе своїй дружині, яка відповідає йому взаємністю на цей дар. Так вони обоє стають знаком Христа і Церкви. Як подружжя, звершуючи Таїнство, єднається і стає одним тілом (Мт 19,6; Еф 5, 31‑32), так у Таїнстві Євхаристії Церква у Святому Причасті стає одним Тілом із Христом.

Цю таємницю у своїй останні енцикліці «Ecclesia de Eucharistia» виразно підкреслив св. Йоан Павло ІІ: «Євхаристійне сопричастя також утверджує Церкву в її єдності як Тіла Христового. Святий Павло, пишучи до коринтян, посилається на цю об’єднавчу силу участі в Євхаристійному бенкеті: «Чаша благословення, що ми благословляємо, хіба не є причастям Христової крові? Хліб, що ламаємо, не є причастям Христового тіла? Тому, що один хліб, — нас багато становить одне тіло, бо всі ми беремо участь у одному хлібі» (1 Кор 10, 16‑17). Точний і глибокий — коментар св. Йоана Златоуста: «Чим насправді є хліб? Це Тіло Христа. Ким стають ті, хто його приймають? Тілом Христовим; але не багатьма тілами, а єдиним тілом» Ecclesia de Eucharistia», 23).

Новозавітна теологія подружжя, натхнена текстом із Книги Буття (2,24), бачить у єдності подружжя єдність Христа і Церкви: «Тим то покине чоловік свого батька і свою матір, і пристане до своєї жінки, і вони обоє будуть одне тіло. Це велика тайна, а я говорю про Христа і Церкву» (Еф 5, 31‑32).

Папа Пій ХІ в енцикліці «Casti connubiі» наголошує: «Ця єдність, поки живе Христос і через Нього — Церква, насправді ніколи не може бути розірвана».

Можемо сказати, що Таїнство Євхаристії має шлюбний (подружній) характер, а Таїнство подружжя — характер євхаристійний. У Євхаристії здійснюється бенкет Агнця, шлюб Христа і Церкви. У шлюбі — жертва і дар подругів, які присвячують себе одне одному. Один із текстів св. апостола Павла, що говорить про інтимні подружні стосунки, також можна застосувати до стосунків «Христос‑Церква»: «Жінка не має влади над своїм тілом, лише — чоловік; так само й чоловік не має влади над своїм тілом, лише — жінка» (1 Кор 7,4). Церква (дружина) — це містичне Тіло Христа, а Він — Голова, яка розпоряджається Тілом. Але також Христос (чоловік) віддає своє Тіло Церкві в Євхаристії і Церква Ним розпоряджається. Святий Макарій Великий, коментуючи цей фрагмент, пояснює: «Так само і в стосунках із Богом є це невимовне спілкування душі з Господом; спілкуючись із Христом, вона стає з Ним єдиним духом, а отже — стає володаркою Його незліченних скарбів, оскільки стає Нареченою Великого Царя. Адже Бог у своїй доброті захотів, щоб Його вірні були, згідно зі словами Святого Письма, учасниками Божої природи» (2 Пт 1,4).

Зв’язок між цими двома Таїнствами також виражається у літургійному служінні. Коли священник вимовляє слова консекрації, він каже: «Accipite et manducate ex hoc omnes. HOC EST ENIM CORPUS MEUM  — “Беріть і їжте з цього всі. ЦЕ  Є ТІЛО МОЄ…” Accipite et bibite ex eo omnes. HIC EST ENIM CALIX SANGUINIS MEI… — “Беріть і пийте з нього всі. ЦЕ  Є КЕЛИХ КРОВІ МОЄЇ…” » Звернімо увагу на слово «accipite», яке можна перекласти як «беріть» або «прийміть». Це ж саме слово вимовляють наречені під час подружньої присяги: «Ego (nomen) ACCIPIO te (nomen) in uxorem meam / maritum meum — “Я (ім’я) БЕРУ тебе (ім’я) за дружину/за чоловіка…”».

Із того, що Таїнство Євхаристії й Таїнство подружжя виражають правду про єдність Христа і Церкви, випливає, що зміни щодо цих Таїнств призведуть до зміни у розумінні Церкви як такої.

 

«Amoris laetitia» і Причастя для розлучених

Після двох Синодів, присвячених сім’ї (2014–2015 рр.), з’явилася посинодальна адгортація «Amoris laetitia» («Радість любові»). Крім різного позитивного змісту, в цьому документі є пункти, які дозволяють розлученим після розпізнавання та супроводу священника приступати до Святого Причастя. На практиці це відбувається більш спрощено. Сам документ на таку можливість однозначно не вказує, але це випливає з офіційних коментарів. Один із них — це Лист аргентинських єпископів до Папи. Немає потреби повністю наводити його зміст. Обмежимося найсуттєвішим пунктом, який стосується нашої теми:

«5)Коли це можливо в конкретних обставинах подружньої пари, особливо коли вони обоє християни, які йдуть шляхом віри, можна запропонувати їм життя в сексуальній стриманості. ‘Amoris laetitia’ не ігнорує труднощів, пов’язаних із таким вибором (пор. AL виноска 329) і залишає можливість приступати до Таїнства примирення, якщо вони не зможуть дотриматися такої постанови (пор. AL припис 364, згідно з ученням Йоана Павла II в листі до кардинала Вільяма Баума від 03.22.1996).
6)За інших, складніших обставин, і коли не було можливо ствердити недійсність шлюбу, вищезгаданий варіант може бути неможливим до виконання. Тим не менш, і надалі можливим є шлях розпізнання. Якщо розпізнано, що в цьому конкретному випадку є обставини, які пом’якшують відповідальність і провину (пор. AL 301-302), особливо якщо брати до уваги благополуччя дітей від нового шлюбу, ‘Amoris laetitia’ відкриває можливість приступати до Таїнств примирення і Євхаристії (пор. AL приписи 336 і 351). Вони, завдяки силі благодаті, сприятимуть подальшому дозріванню і зростанню таких осіб»
.

Коротко обговоримо вищезазначені пункти. Отже, аргентинські єпископи в п. 5 своїх рекомендацій кажуть, що християнам, які йдуть шляхом віри, «можна запропонувати життя в сексуальній стриманості». Уже саме слово «можна» означає, що це не conditio sine qua non [обов’язкова умова] і є інша альтернатива, про яку написано в наступному пункті: «Якщо розпізнано, що в цьому конкретному випадку є обставини, які пом’якшують відповідальність і провину, особливо якщо брати до уваги благополуччя дітей від нового шлюбу, ‘Amoris laetitia’ відкриває можливість приступати до Таїнств примирення і Євхаристії».

Слова аргентинських єпископів суперечать, наприклад, енцикліці Пія ХІ ««Casti connubiі», в якій Святіший Отець, посилаючись на св. Тому Аквінського, повчає: «Подружня вірність означає, що поза шлюбним зв’язком не повинно бути перелюбу з будь-якою третьою особою; щодо потомства, то воно має бути прийняте з любові, вирощене з добротою та побожно виховане; натомість щодо аспекту таїнства, то подружній зв’язок не може бути розірваний, а розлучений чоловік або розлучена жінка не повинні вступати в інший подружній зв’язок навіть з огляду на потомство. Ми розглядаємо це як подружнє правило, завдяки якому ушляхетнюється природна плідність і опановується порок нестриманості».

На цитований вище Лист єпископів зі своєї Батьківщини Папа Франциск відповів позитивно й навіть із захопленням: «Лист дуже хороший і повністю пояснює суть восьмого розділу ‘Amoris laetitia’. Іншої інтерпретації немає. Я впевнений, що це принесе багато користі. Нехай Господь винагородить вас за цей труд пастирського милосердя». Крім того, за бажанням Папи, лист аргентинських єпископів та його відповідь на нього були опубліковані в ASS із рескриптом кардинала Пароліна:

«RESCRIPTUM „EX AUDIENTIA SS.MI” Summus Pontifex decernit ut duo Documenta quae praecedunt edantur per publicationem in situ electronico Vaticano et in Actis Apostolicae Sedis, velut Magisterium authenticum».

«Рескрипт “EX AUDIENTIA SS.MI”: Верховний Понтифік вирішив, що два вищезгадані документи, опубліковані на інтернет-сторінці Ватикану та в Acta Apostolicae Sedis, мають розглядатися як справжній Магістерій».

Незважаючи на такий чіткий припис, багато консервативно налаштованих єпископатів намагалися створити враження, що в цьому питанні нічого не змінилося, надалі інтерпретуючи «Amoris laetitia» так, щоб не було суперечності з попереднім вченням. Сміливіші пастирі висловили свої сумніви у вигляді Dubia, ще інші — через Correctio filialis. Врешті-решт з’явилось офіційне пояснення. 25 вересня 2023 року, через 7 років від публікації самого документа, на сторінці Дикастерію віровчення було опубліковано відповідь на Dubia кардинала Дуки, архієпископа-емерита Праги. Документ підготовлений у формі рескрипту й підписаний кардиналом Віктором Емануелем Фернандесом і Папою Франциском. Ключовий фрагмент документу кардинала Фернандеса звучить так: «Франциск підтримав пропозицію повної повздержливості розлучених, що перебувають у повторних зв’язках, але додав, що на практиці це може бути для них складно, тому дозволив за певних обставин, після відповідного процесу розпізнавання, допускати їх до Таїнства примирення, навіть якщо вони не були вірними стриманості, запропонованій Церквою».

У наступній частині префект Дикастерію віровчення зазначив, що рішення щодо прийняття Таїнств приймає сама людина, згідно зі своєю совістю: «Священник супроводжує цю людину, уважно слухає і показує материнське обличчя Церкви, приймаючи її чистий намір і добру мету поставити все своє життя у світлі Євангелія і практикувати любов. Але кожна людина, індивідуально, покликана постати перед Богом і представити Йому свою совість з усіма своїми можливостями та обмеженнями. Це сумління, супроводжуване священником і просвітлене вказівками Церкви, покликане формуватися, щоб оцінювати й робити компетентні судження, достатні для розпізнавання можливості приступати до таїнств».

Отже, немає сумніву, що можливість приступати до Святого Причастя розлученим і повторно одруженим, які не дотримуються повздержливості, була підтверджена Папою Франциском. Які наслідки цього для теології?

 

Практика Церкви та аргументація Міжнародної теологічної комісії, «Familiaris consortio» (Йоана Павла ІІ) та «Sacramentum caritatis» (Бенедикта XVI).

Перед публікацією «Amoris laetitia» питання Причастя для розлучених регулювалося переважно кількома документами Церкви. У хронологічному порядку можна назвати: документ Міжнародної теологічної комісії від 1975 року «Католицька доктрина про Таїнство подружжя» та дві папські адгортації — «Familiaris consortio» та «Sacramentum caritatis». Щоб побачити перелом, який стався після «Amoris laetitia», коротко обговоримо ці документи.

У праці «Католицька доктрина про Таїнство подружжя» 12‑й пункт називається «Розлучення і Євхаристія». У ньому написано:

«Не ігноруючи деяких пом’якшувальних обставин, а іноді навіть цінності цивільного шлюбу, укладеного після розлучення, доступ розлучених і повторно одружених до Євхаристії залишається несумісним із таємницею, слугою і свідком якої є Церква. Допускаючи таких людей до Євхаристії, Церква дозволила би їм вірити, що вони можуть на рівні знаків залишатися у сопричасті з Тим, чию подружню таємницю вони відкидають на рівні реальності.

Зробити таке означало би також, що Церква погоджується з охрещеними, коли вони входять або залишаються в об’єктивній та очевидній суперечності з життям, думкою і самою природою Господа як Нареченого Церкви. Якби Церква уділяла таїнство єдності тим, хто в суттєвій точці таємниці Христа відокремився від Нього, то вже була би не знаком і свідком Христа, а антизнаком і антисвідком. Проте таке відкинення в жодному разі не виправдовує будь-яку наклепницьку поведінку, яка, своєю чергою, суперечила б милосердю Христа щодо нас, грішників».

Це дуже сильні слова: якби Церква почала уділяти Причастя розлученим, які не живуть у стриманості, то перестала б бути свідком і знаком Христа, стаючи антисвідком і антизнаком. Тут варто зазначити, що документ Міжнародної теологічної комісії був написаний 1975 року, тобто 7 років після так званої сексуальної революції. Ціле десятиліття в Європі та США можна було спостерігати бунт молоді щодо авторитетів: сім’ї, школи, Церкви. Тим часом Комісія не пішла на зустріч отим процесам, лише твердо виразила християнську істину.

Після Синоду, присвяченого сім’ї, 12 листопада 1981 року з’явилася Апостольська адгортація Йоана Павла ІІ «Familiaris consortio», в якій знаходимо такі слова:

«Церква, однак, наново підтверджує свою практику, основану на Святому Письмі, згідно з якою вона не може допускати до Євхаристії розлучених, що повторно одружилися. Вони самі не можуть бути допущені до Святого Причастя від моменту, коли їхній стан і спосіб життя об’єктивно суперечить союзові любові між Христом і Церквою, вираженому й уприсутненому в Євхаристії. Окрім того, є ще й інший душпастирський мотив: дозволяти цим людям приступати до Євхаристії ввело би вірних в оману або породило плутанину щодо вчення Церкви про нерозривність подружжя.
Примирення з Богом у Таїнстві покаяння, яке відкрило би шлях до Євхаристійного Причастя, можливе лише для тих, хто розкаявся в тому, що зламав знак завіту і вірність Христові, і щиро готовий до такої форми життя, яка не суперечить нерозривності подружжя. Конкретно це означає, що коли мужчина і жінка з поважних причин, таких як, наприклад, виховання дітей, не можуть виконати вимогу розійтися, то вони мають прийняти рішення жити в повній стриманості, тобто стримуватися від актів, притаманних лише подругам»
Familiaris consortio»).

Тож документ чітко зазначає, що розлучені не можуть бути допущені до Євхаристійного Причастя, якщо не зобов’язуються жити в повній повздержливості і стримуватися від актів, «притаманних лише подружжям». Яке обґрунтування подає Йоан Павло ІІ? Зазначимо кілька важливих пунктів:

1) така практика спирається на Святе Письмо;
2) стан, у якому живуть розлучені, об’єктивно суперечить зв’язку любові Христа і Церкви;
3) дозвіл приступати до Святого Причастя породив би плутанину щодо вчення Церкви про нерозривність подружжя.

Цей аргумент далі підтверджується в позитивному ключі: до Святого Причастя можна попускати тих, хто «готовий до такої форми життя, яка не суперечить нерозривності подружжя». Для Папи Войтили абсолютно зрозуміло, що дозвіл розлученим приступати до Святого Причастя, які не дотримуються чистоти, — це удар по вченню Церкви щодо нерозривності подружжя.

У такому ж дусі пише наступник св. Йоана Павла ІІ, папа Бенедикт XVI, в адгортації «Sacramentum caritatis». Цей документ був опублікований майже за дев’ять років до «Amoris laetitia», а частина ієрархів, які брали участь у Синоді, присвяченому Євхаристії, через 9 років брали участь у Синоді, присвяченому сім’ї. Отже, в «Sacramentum caritatis» читаємо:

«Вірний, нерозривний і винятковий зв’язок, який єднає Христа й Церкву і знаходить сакраментальне вираження у Євхаристії, пов’язаний із первинним антропологічним принципом, згідно з яким чоловік може безумовно поєднатися лише з однією жінкою, і навпаки — вона може поєднатися лише з одним чоловіком (пор. Бут 2,24; Мт 19,5) (№ 28).
Оскільки Євхаристія виражає незворотність любові Бога у Христі до своєї Церкви, то зрозуміло, чому ця любов, стосовно Таїнства подружжя, містить цю нерозривність, якої не може не прагнути будь-яка справжня любов. Тому більш ніж обґрунтованою є пастирська увага, що її Синод присвятив болісним ситуаціям, у яких опинилося чимало вірних, коли після вони після укладення Таїнства Подружжя розлучилися і створили новий союз (…). Синод єпископів підтвердив практику Церкви, що ґрунтується на Святому Письмі (пор. Мк 10,2‑12), не допускати до таїнств розлучених і повторно одружених, оскільки своїм станом і ситуацією вони об’єктивно заперечують єдність Христа і Церкви у любові, [єдність,] яка виражається і реалізується у Євхаристії. Проте розлучені, які створили новий подружній союз, попри свою ситуацію, і надалі належать до Церкви, яка з особливою турботою супроводжує їх у прагненні плекати, наскільки це можливо, християнський спосіб життя, беручи участь у Святій Месі, хоч і не приймаючи Причастя; у Євхаристійній адорації; слухаючи Боже Слово, молячись, беручи участь у житті спільноти; у щирій розмові зі священником або духівником; посвячуючись діяльній любові та покаянню, відповідаючи за виховання дітей» («Sacramentum caritatis», 28‑29).

Папа Бенедикт підтвердив учення свого попередника на Апостольському Престолі, а його аргументація дуже схожа:

1) практика недопущення розлучених до Євхаристійного Причастя ґрунтується на Божому Слові (тобто намагатися змінити цю практику — це йти всупереч Божому Слову);
2) своїм станом і життєвою ситуацією ці люди об’єктивно заперечують ту єдність в любові Христа і Церкви, яка виражається і реалізується в Євхаристії;
3) розлучені запрошені до слухання Слова, шляху навернення та діяльної любові.

Останнім документом, що обговорював і певним чином підсумовував попередній Магістерій, був текст кардинала Герхарда Людвіга Мюллера, тодішнього префекта Конгрегації віровчення. Текст називається «Свідчення сили благодаті. Про нерозривність подружжя та дискусію щодо розлучених, які повторно одружилися, і таїнства». Він був ухвалений Папою Франциском і опублікований на офіційній сторінці Святого Престолу. Немає потреби наводити цитати з цього Листа, оскільки вони становлять синтез попереднього вчення і практики Церкви. Процитуємо одну думку: «Завдяки своїм зусиллям зрозуміти практики Церкви і не приступати до Причастя, партнери по‑своєму стають свідками нерозривності шлюбу». Документ був опублікований 23 жовтня 2013 року — а 19 березня 2016 року вийшла адгортація «Amoris laetitia». Протягом неповних трьох років Понтифік заперечив самому собі, адже Префект Конгрегації віровчення діяв від його імені.

Зі згаданих текстів Магістерію чітко видно, що питання уділення Святого Причастя розлученим є не лише душпастирським чи дисциплінарним, а доктринальним. Зміни в цій матерії спотворюють католицьке розуміння стосунків «Христос– Церква» і, відповідно, — католицьку еклезіологію.

 

Теологічні наслідки схвалення можливості уділяти Святе Причастя розлученим

Схвалення можливості уділяти Святе Причастя розлученим без дотримання повздержливості, навіть якщо це «поодинокі випадки» — на практиці це, радше, буде загально дозволено, — створює серйозні проблеми в католицькій теології і в розумінні Церкви як такої. Ці наслідки, хоч і взаємопов’язані, можна поділити на кілька груп.

 

Доктринальні наслідки (підрив догматики Церкви)

Схвалення можливості уділяти Причастя розлученим створює ситуацію, коли можна творити якусь зовнішню єдність і водночас не мати єдності внутрішньої (онтичної). Якщо такий варіант можна допустити, то Церква водночас перестає бути єдністю, що спирається на «communio fidei», і починає бути федерацією спільнот, які зовнішньо містяться в одній структурі, але можуть мати протилежні погляди (такий досвід уже має Англіканська Церква). Наприклад, Церква у Німеччині і Церква в Польщі формально перебувають у структурах Католицької Церкви, але вже не визнають одну віру. Це зауважив той же кардинал Герхард Людвіг Мюллер. У своєму відкритому Листі до празького кардинала Домініка Дуки ієрарх поділився таким висновком:

«Друга новина, яка міститься у ‘Відповіді’ (йдеться про «Відповідь Конгрегації на Dubia кардинала Дуки), — це заохочення кожної дієцезії опрацювати власні вказівки для процесу розпізнавання. Звідси походить прямий висновок: якщо настанови будуть різними, то розлучені зможуть приймати Євхаристію згідно зі вказівками однієї дієцезії, але не за вказівками іншої. Єдність Католицької Церкви з найдавніших часів означала єдність у прийнятті Євхаристії: оскільки ми споживаємо один і той самий хліб, то становимо одне й те саме тіло (пор. 1 Кор 10,17). Якщо вірний католик може прийняти Причастя в одній дієцезії, то може прийняти її в усіх дієцезіях, які перебувають у сопричасті зі Вселенською Церквою. Це єдність Церкви, яка ґрунтується і виражається у Євхаристії. Тому те, що людина може приймати Святе Причастя в одній помісній Церкві, але не може в іншій, є точним визначенням схизми. Неможливо уявити, що ‘Відповідь’ Дикастерію віровчення хотіла би пропагувати щось подібне; але такими були б імовірні наслідки схвалення його вчення».

При цьому дивує такий факт: на спільних зібраннях — таких, як, наприклад, засідання Синоду, та багато інших — ієрархи помісних Церков, які по‑різному інтерпретували обговорюване питання, разом співслужитимуть Пресвяту Жертву і демонструватимуть зовнішню єдність — за відсутності єдності віри.

Якщо всередині Католицької Церкви ієрархи, які мають різні теологічні погляди (ортодоксальні й гетеродоксальні), можуть разом відправляти Святу Месу і намагатися творити зовнішню єдність, то що заважає «творити єдність» з іншими християнськими конфесіями? Тому немає нічого дивного в тому, що ініціатор уділення Причастя розлученим, кардинал Вальтер Каспер, — великий прихильник інтеркомунії з протестантами. Це дуже логічно: якщо можна уділяти Причастя людям, які не творять єдності у Христі на рівні таїнства, то можна також уділити Господнє Тіло й тим, хто не творить єдності на рівні віри. Якщо Святе Причастя можна приймати розлученим, то також можна й тим, хто «розлучився» з Католицькою Церквою.

У такому дусі висловлюється кардинал Крістоф Шенборн. У своїй книжці «Їжа життя. Таємниця Євхаристії» він пише, як і кардинал Вальтер Каспер, що можна уділяти Причастя тим протестантам, які наприкінці євхаристійної молитви скажуть «Амінь», оскільки ця молитва містить католицьку віру. Кардинал Шенборн розуміє, що свідомо сказане на євхаристійній молитві «Амінь» — це «так» католицькій вірі, тому відразу зазначає, що він не має на увазі «привласнення християн-євангелістів». Слова кардинала зрозуміли досить широко, і в Австрії інтеркомунію практикують багато католиків і протестантів.

Схожий причинно-наслідковий зв’язок щодо Євхаристії та подружжя можна побачити і в інших державах Західної Європи. Наприклад, у Швейцарії єпископ Жозеф Боннеман із дієцезії Кур ще до того, як став ординарієм, висловлювався за Причастя для розлучених у дусі аргентинських єпископів. Отже нічого дивного, що під час своїх єпископських свячень, які відбулися 19 березня, він уділив Причастя трьом «співслужителям» із Реформатської Церкви. Щодо цих трьох протестантів, які прийняли Святе Причастя, то не відомо, чи вони приймають католицьке розуміння Євхаристії.

Можна піти ще далі у цьому напрямку міркувань… Під час траурної Меси на похороні кардинала Жералду Маджелі Аньєлу архієпископ Жереміас Штайнмец уділив Причастя… імаму, шейху Ахмаду Салеху Махайрі. Подальші відомості щодо цього інциденту показують, що імам краще розуміє, що таке Євхаристія, ніж архієпископ.

Наступний доктринальний наслідок — це підрив принципу analogia fidei. Він виражає «пов’язаність правд віри між собою» (ККЦ 114), окреслює єдність віри і тому є єдиним фундаментом єдності Церкви. Інколи вражає, що багато ієрархів, а також багато священників не розуміють цього принципу. Деякі пастирі, стаючи на захист Amoris laetita, пояснювали, що це дуже добрий документ, і лише у VIII розділі є певні двозначності/суперечності, які не відповідають католицькій доктрині. Це все одно що сказати: в цьому овочевому супі є багато корисних овочів, приправ, багато вітамінів, але, на жаль, є один мухомор… Один отруйний гриб робить отруйною всю страву! Подібно й один «дрібний» відступ від Традиції Церкви в якомусь документі чинить його вже гетеродоксійним. Ось як на цю тему висловився Лев ХІІІ: «Аріани, монтаністи, новаціани, квартадекумани, евтихіани не відкидали усієї католицької доктрини — лише якусь її частину; однак були оголошені єретиками і усунені з лона Церкви. Таким самим судженням були осудженні решта творців збочених догм, які виникли пізніше. Немає нічого небезпечнішого від тих єретиків, які все правильно представляють, але одним словом, наче краплею отрути, отруюють чисту і просту віру Господню, а отже, і апостольську традицію.

Історія показує, як старанно Церква дотримується принципу analogia fidei, іноді ціною крові та переслідувань. У цій сфері Церква була такою непохитною, що не йшла на компроміс навіть тоді, коли її покидали цілі нації (наприклад, Англія у 1534 році). Analogia fidei означає, що віра — неподільна, і неможливо заперечити одну її частину, не порушуючи цілого скарбу віри (більшість єресей у Церкві полягала не у ставленні під сумнів цілої віри, а тільки у підриві однієї істини, часом — «однієї літери». Про це ясно пише папа Лев XIII в енцикліці Satis cognitum). Зміна парадигми в «Amoris laetitia» наражає весь депозит віри на небезпеку, бо якщо можна змінити таке важливе питання щодо двох таїнств, то чому не можна змінити інші правди віри, наприклад — щодо інших таїнств? Не дивно, що тема «свячення жінок» знову набула розмаху.

Підсумовуючи доктринальні наслідки можливості уділяти Причастя розлученим, які живуть у гріху, можна сказати: така можливість стає фундаментом інклюзії Церкви (Церкви для всіх без жодних умов). Логічним наслідком подальшого процесу буде реальність, про яку із захопленням каже о. Томаш Галік. Під час пленарного засідання Всесвітньої лютеранської федерації, яка відбувалася в Кракові у вересні 2023 року, цей чеський інтелектуал сказав:

«(…) ми не можемо бути зарозумілими власниками істини. Тільки Ісус може сказати: “Я — Істина”. Ми — не Ісус, ми — ми недосконалі учні Ісуса. Мета місії — не пошуки нових членів Церкви й інтеграція їх до наявної структури. Набагато важливіший — взаємозбагачувальний діалог, не лише з людьми інших віросповідань чи невіруючими (…)».

 

Моральні наслідки (підрив моральності Церкви)

Перший негативний наслідок для моралі Церкви — релятивізація гріха і підрив учення, яке міститься в енцикліці св. Йоана Павла ІІ «Veritatis splendor». Можливо, тому кардинал Віктор Емануель Фернандес, який готував робочу версію «Amoris laetitia» і якого вважають справжнім автором документів Папи Франциска, в першому інтерв’ю після свого призначення перфектом Дикастерію віровчення заявив про необхідність переписати енцикліки польського Папи (більше на цю тему — у відео):

«‘Veritatis splendor’ — це великий документ, надзвичайно глибокий. Вочевидь, він займається особливим питанням — визначенням конкретних меж. Тому це не найкращий текст для заохочення розвитку теології. По суті, скількох великих теологів ми можемо назвати за останні десятиліття — таких як Ранер, Ратцінґер, Конгар чи фон Бальтазар? Навіть те, що називають ‘теологією визволення’, не має теологів рівня Густаво Гутьєреса. Щось пішло не так. Був контроль, але не було розвитку. Сьогодні, можливо, потрібен текст, який, вибираючи все цінне з ‘Veritatis splendor’, мав би інший стиль, інший тон і водночас дозволяв би розвивати католицьку теологію, про що просить мене Папа Франциск».

Уже в самій адгортації Amoris laetitia можна помітити релятивізм, причому в дуже серйозному визначенні. У  пункті 238 VIII розділу написано:

«Розлучені в нових зв’язках, до прикладу, можуть перебувати в дуже різноманітних ситуаціях, які неможливо посортувати або зачинити в дуже суворих твердженнях, не залишаючи місця для відповідного особистого і душпастирського розпізнавання. Є випадки, коли другий зв’язок зміцнів із часом, із новими дітьми, з випробуваною вірністю, з великодушною самовідданістю, з християнськими обов’язками, з усвідомленням своєї ситуації та великих труднощів, щоб повернути минуле без докорів сумління, що це потягне за собою нові провини. Церква визнає ситуації, коли “мужчина і жінка з поважних причин, таких як, наприклад, виховання дітей, не можуть виконати вимогу розстатися”».

Зауважмо, що стосовно зв’язку розлучених, які живуть разом і перебувають у ситуації гріха, застосовується категорія ВІРНОСТІ, яка має характеризувати сакраментальний союз.

Уявімо ситуацію, що якась пара живе у такій «випробуваній вірності», має кількох дітей, і одного разу чоловік із цього «випробуваного» зв’язку зустрічає в парку свою дружину, з якою уклав сакраментальне подружжя. Після кількох розмов і зустрічей вони відновили стосунки і знов мешкають разом. Чи в цьому випадку це повернення до справжньої дружини, а отже, порушення «випробуваного зв’язку» було би гріхом?

Наступні наслідки такої релятивізації неважко передбачити:

1) подружня зрада перестає бути абсолютним злом;
2) Шоста і Дев’ята заповіді на практиці можуть стати відлунням давніх часів «фундаменталізму»;
3) з’являється можливість прийняття інших союзів — наприклад, гомосексуальних, оскільки у питання уділення Причастя вони не відрізняються від грішних гетеросексуальних зв’язків.

Більшість німецьких і бельгійських ієрархів у питанні благословення гомосексуальних пар посилаються саме на «Amoris laetitia». Загалом кажучи, релятивізація гріха веде до гріха. Якщо пара у другому зв’язку вирішить приступати до Святого Причастя, не дотримуючись стриманості, то чи буде така пара, наприклад, прислухатися до вказівок Церкви щодо контрацепції? Питання риторичне.

Наступний наслідок впровадження згаданої практики — це викривлення католицького вчення про совість. У «Відповіді на Dubia» кардинала Дуки кардинал Віктор Емануель Фернандес, зокрема, написав:

«Совість, супроводжувана священником і просвітлена вказівками Церкви, покликана до формування, щоб оцінювати і остаточно приймати рішення про розпізнання можливості приступати до Святого Причастя».

Очевидно, така відповідь шокувала кардинала Герхарда Мюллера, а своє здивування він висловив у згаданому Листі до чеського ієрарха:

«Дорогий брате, у dubium, який ти подав до Дикастерію віровчення, ти пропонуєш кілька альтернатив, які здаються тобі можливими: це може бути настоятель парафії, вікарій, сповідник… Рішення, запропоноване у “Відповіді”, мабуть, було для тебе справжньою несподіванкою, яку ти навіть не міг уявити. Згідно з DNW, остаточне рішення має бути ухвалене кожним вірним у своєму сумлінні (п. 5). (…) Звідси випливає, що сповідник має лише погодитися з цим рішенням совісті. (…) Самі вірні вирішують, чи хочуть вони отримати розрішення, а священник має тільки прийняти це рішення! Якщо це стосується всіх гріхів, то Таїнство примирення втрачає свій католицький сенс».

 

Пасторальні наслідки

Зміна парадигми, запропонована «Amoris laetitia» і пояснена в Листі аргентинських єпископів та відповіді Папи Франциска, була остаточно ухвалена опублікуванням цих документів в AAS та відповіддю на сумніви кардинала Домініка Дуки. Зараз уже немає сумнівів, що мав на увазі Святіший Отець. Якщо хтось вважає, що про це знає лише жменька втаємничених католиків, то дуже помиляється. Після «Відповіді на dubia» кардинала Дуки повідомлення про ці зміни поширили різні медіа. Ось деякі заголовки: «Ватикан зайняв позицію. Причастя для розлучених без додаткових умов»; «Дорогі розлучені! Ви теж у Церкві!»; «Ватикан: можна уділяти Причастя розлученим, повторно одруженим».

В епоху соцмереж це повідомлення швидко побачать «зацікавлені особи», які прийдуть до настоятеля і розкажуть йому про нову можливість. Як тоді має поводитися священник, який хоче зберегти католицьку віру Церкви: дати Причастя всупереч традиційній католицькій доктрині — чи не дати, пояснюючи це питання і тим самим ставлячи під сумнів авторитет Папи і Святого Престолу? Це передбачає свідомість і католицьку чутливість того чи іншого священника. Звісно, мудрий і розважливий священник якось дасть собі з цим раду; але багато пастирів опиняться у дуже незручній ситуації… Здається, що більшість заради послуху буде лояльною. Варто за цієї нагоди нагадати застереження пророка Ісаї: «Горе тим, що зло добром звуть а добро — злом; що з пітьми роблять світло, а зо світла — пітьму; що гірке роблять солодким, а солодке гірким!» (Іс 5,20).

Часто в дискусії щодо Святого Причастя для розлучених одним з аргументів є такий: батьки перебувають у незручній ситуації, бо їхні діти приступають до Причастя, а вони — ні, і діти їх про це запитують. Спробуймо уявити таку ситуацію: певної миті дитина зрозуміла, що батьки беруть участь у Месі, але не приймають Господнє Тіло. Чи мають батьки детально пояснити це дитині, якщо їй, наприклад, років 9‑10? Мабуть, ні… Достатньо сказати: «Церква нам іще не дозволила, і ми молимося про це». Тоді дитина побачить, що батьки слухняні Церкві попри труднощі й незручності, які можуть їх спіткати.

Але уявімо іншу ситуацію. Дитина росте в сім’ї, де батьки живуть у новому союзі. Після попереднього розпізнання та представлення рішення своєї совісті духівникові, згідно зі вказівками «Amoris laetitia» та всіма офіційними коментарями, включно з «Відповіддю на Dubia» кардинала Віктора Фернандеса, вони приступають до Причастя, хоча вранці вийшли з однієї спальні… Як такі батьки пояснять своєму 16‑річному синові-підліткові, що без Таїнства подружжя він не може спати зі своєю дівчиною? Як вони підтримуватимуть подружжя своїх дітей, коли воно опиниться у кризі й «висітиме на волосині»?

Чи варто для того, щоб вийти з однієї незручної ситуації, допускати гріх і створювати тисячі наступних, набагато незручніших ситуацій? Врешті-решт, як батьки передаватимуть віру, якщо не живуть за її принципами?

 

Вплив «Amoris laetitia» на «Fiducia supplicans»

Вже була мова про те, що бельгійські та німецькі єпископи, пропагуючи благословення одностатевих пар, посилаються саме на адгортацію «Amoris laetitia». Тепер стає зрозумілим, чому жодні зі згаданих ієрархів не отримали якогось напоумлення. Тим самим шляхом іде декларація «Fiducia supplicans».

Третій розділ Декларації, який говорить про благословення пар у неврегульованих стосунках та одностатевих пар, у своїй аргументації посилається зокрема на… «Amoris laetitia» (виноска 22, 25, 26) і на Відповідь на Dubia кардинала Домініка Дуки, яка стосується того ж самого документа (виноска 24). Вищенаведені пункти є прикладом богослов’я «знизу», де точкою виходу є конкретна ситуація людей, а не загальна норма, яка випливає з правди Об’явлення (більше на цю тему роздумує інший папський документ, «Ad theologiam promovendam»).

Залишається запитати, як можливість Святого Причастя і душпастирське благословення одностатевих пар (звісно, «як пари, а не як зв’язку» — хоча яка різниця між цими поняттями?) чи пар, які перебувають у неврегульованих зв’язках, допоможе цим людям у повноті виконати волю Божу???

 

Післямова

Якщо раніше багато єпископів намагалися пояснювати своє мовчання тим, що документ можна тлумачити по‑різному (такі думки з’являлися навіть після Листа аргентинських єпископів), то в цій ситуації мовчання й відсутність реакції з боку пастирів Церкви вже не мають жодного раціонального пояснення і загрожують серйозними моральними наслідками. Окрім того, варто звернути увагу не лише на наслідки (Fiducia supplicans), але й на причини (Amoris laetitia).

Пророк Єзекиїл закликав до мужності не мовчати перед лицем зла інших людей: «І коли праведник відступить від своєї праведності й учинить зло, і як я поставлю перед ним щось, об що він спотикнеться, і він умре — тому, що ти його не попередив, — він помре в своїм грісі, і не згадаються більше справедливі вчинки, що він учинив, але я домагатимусь від тебе його крові. Коли ж ти остережеш праведника, щоб не грішив, і він не грішитиме, то він житиме, бо дав остерегти себе, і ти врятуєш твою душу» (Єз 3, 20‑21). Пророк учить, що мовчання щодо зла веде і грішника, і лжесвідка беззаконня до загибелі.

Насамкінець процитуємо повчання Лева ХІІІ з енцикліки «Sapientiae christianae», яка, написана понад 100 років тому (документ опубліковано 10 січня 1890 року), виявилася напрочуд пророчою:

«Якщо завжди завданням Церкви було шукати Божу славу та дбати про спасіння людей і тим самим проголошувати істину й усувати будь-яку оману з сердець, то тим більше це — її завдання в наш час, коли фальшиві помилкові різного роду думки так поширилися. Захист віри — це, безсумнівно, насамперед справа тих, кого Бог учинив очільниками своєї Церкви; але кожний християнин зобов’язаний визнавати віру, інших у ній навчати або зміцнювати і відбивати напади невірних (св. Тома, ІІ-ІІ, qu. III, ст. 2 ad 2). Поступитися ворогу або промовчати, коли проти правди взагалі піднімається такий гучний крик, — це боягузтво або справа тих, хто сумнівається у правді. Але, хай би що трапилося, — це зневага і образа Бога, згубні для спасіння душ окремих людей і спільноти загалом, які приносять користь ворогам віри, чиї сміливість і зухвалість через таку поведінку тільки зміцнюються і примножуються» (Sapientiae christianae 10).

 

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

Роман Лаба OSPPE

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity z-lib books 1.1fd.online 2.1fd.online 3.1fd.online 4.1fd.online 5.1fd.online 6.1fd.online 7.1fd.online 8.1fd.online 9.1fd.online 10.1fd.online 11.1fd.online 12.1fd.online 13.1fd.online 14.1fd.online 15.1fd.online 16.1fd.online 17.1fd.online 18.1fd.online 19.1fd.online 20.1fd.online 21.1fd.online 22.1fd.online 23.1fd.online 24.1fd.online 25.1fd.online 26.1fd.online 27.1fd.online 28.1fd.online 29.1fd.online 30.1fd.online 31.1fd.online 32.1fd.online 33.1fd.online 34.1fd.online 35.1fd.online 36.1fd.online 37.1fd.online 38.1fd.online 39.1fd.online 40.1fd.online 41.1fd.online 42.1fd.online 43.1fd.online 44.1fd.online 45.1fd.online 46.1fd.online 47.1fd.online 48.1fd.online 49.1fd.online 50.1fd.online 51.1fd.online 52.1fd.online 53.1fd.online 54.1fd.online 55.1fd.online 56.1fd.online 57.1fd.online 58.1fd.online 59.1fd.online 60.1fd.online 61.1fd.online 62.1fd.online 63.1fd.online 64.1fd.online 65.1fd.online 66.1fd.online 67.1fd.online 68.1fd.online 69.1fd.online 70.1fd.online 71.1fd.online 72.1fd.online 73.1fd.online 74.1fd.online 75.1fd.online 76.1fd.online 77.1fd.online 78.1fd.online 79.1fd.online 80.1fd.online 81.1fd.online 82.1fd.online 83.1fd.online 84.1fd.online 85.1fd.online 86.1fd.online 87.1fd.online 88.1fd.online 89.1fd.online 90.1fd.online 91.1fd.online 92.1fd.online 93.1fd.online 94.1fd.online 95.1fd.online 96.1fd.online 97.1fd.online 98.1fd.online 99.1fd.online 100.1fd.online 101.1fd.online 102.1fd.online 103.1fd.online 104.1fd.online 105.1fd.online 106.1fd.online 107.1fd.online 108.1fd.online 109.1fd.online 110.1fd.online 111.1fd.online 112.1fd.online 113.1fd.online 114.1fd.online 115.1fd.online 116.1fd.online 117.1fd.online 118.1fd.online 119.1fd.online 120.1fd.online 121.1fd.online 122.1fd.online 123.1fd.online 124.1fd.online 125.1fd.online 126.1fd.online 127.1fd.online 128.1fd.online 129.1fd.online 130.1fd.online 131.1fd.online 132.1fd.online 133.1fd.online 134.1fd.online 135.1fd.online 136.1fd.online 137.1fd.online 138.1fd.online 139.1fd.online 140.1fd.online 141.1fd.online 142.1fd.online 143.1fd.online 144.1fd.online 145.1fd.online 146.1fd.online 147.1fd.online 148.1fd.online 149.1fd.online 150.1fd.online 151.1fd.online 152.1fd.online 153.1fd.online 154.1fd.online 155.1fd.online 156.1fd.online 157.1fd.online 158.1fd.online 159.1fd.online 160.1fd.online 161.1fd.online 162.1fd.online 163.1fd.online 164.1fd.online 165.1fd.online 166.1fd.online 167.1fd.online 168.1fd.online 169.1fd.online 170.1fd.online 171.1fd.online 172.1fd.online 173.1fd.online 174.1fd.online 175.1fd.online 176.1fd.online 177.1fd.online 178.1fd.online 179.1fd.online 180.1fd.online 181.1fd.online 182.1fd.online 183.1fd.online 184.1fd.online 185.1fd.online 186.1fd.online 187.1fd.online 188.1fd.online 189.1fd.online 190.1fd.online 191.1fd.online 192.1fd.online 193.1fd.online 194.1fd.online 195.1fd.online 196.1fd.online 197.1fd.online 198.1fd.online 199.1fd.online 200.1fd.online 201.1fd.online 202.1fd.online 203.1fd.online 204.1fd.online 205.1fd.online 206.1fd.online 207.1fd.online 208.1fd.online 209.1fd.online 210.1fd.online 211.1fd.online 212.1fd.online 213.1fd.online 214.1fd.online 215.1fd.online 216.1fd.online 217.1fd.online 218.1fd.online 219.1fd.online 220.1fd.online 221.1fd.online 222.1fd.online 223.1fd.online 224.1fd.online 225.1fd.online 226.1fd.online 227.1fd.online 228.1fd.online 229.1fd.online 230.1fd.online 231.1fd.online 232.1fd.online 233.1fd.online 234.1fd.online 235.1fd.online 236.1fd.online 237.1fd.online 238.1fd.online 239.1fd.online 240.1fd.online 241.1fd.online 242.1fd.online 243.1fd.online 244.1fd.online 245.1fd.online 246.1fd.online 247.1fd.online 248.1fd.online 249.1fd.online 250.1fd.online 251.1fd.online 252.1fd.online 253.1fd.online 254.1fd.online 255.1fd.online 256.1fd.online 257.1fd.online 258.1fd.online 259.1fd.online 260.1fd.online 261.1fd.online 262.1fd.online 263.1fd.online 264.1fd.online 265.1fd.online 266.1fd.online 267.1fd.online 268.1fd.online 269.1fd.online 270.1fd.online 271.1fd.online 272.1fd.online 273.1fd.online 274.1fd.online 275.1fd.online 276.1fd.online 277.1fd.online 278.1fd.online 279.1fd.online 280.1fd.online 281.1fd.online 282.1fd.online 283.1fd.online 284.1fd.online 285.1fd.online 286.1fd.online 287.1fd.online 288.1fd.online 289.1fd.online 290.1fd.online 291.1fd.online 292.1fd.online 293.1fd.online 294.1fd.online 295.1fd.online 296.1fd.online 297.1fd.online 298.1fd.online 299.1fd.online 300.1fd.online 301.1fd.online 302.1fd.online 303.1fd.online 304.1fd.online 305.1fd.online 306.1fd.online 307.1fd.online 308.1fd.online 309.1fd.online 310.1fd.online 311.1fd.online 312.1fd.online 313.1fd.online 314.1fd.online 315.1fd.online 316.1fd.online 317.1fd.online 318.1fd.online 319.1fd.online 320.1fd.online 321.1fd.online 322.1fd.online 323.1fd.online 324.1fd.online 325.1fd.online 326.1fd.online 327.1fd.online 328.1fd.online 329.1fd.online 330.1fd.online 331.1fd.online 332.1fd.online 333.1fd.online 334.1fd.online 335.1fd.online 336.1fd.online 337.1fd.online 338.1fd.online 339.1fd.online 340.1fd.online 341.1fd.online 342.1fd.online 343.1fd.online 344.1fd.online 345.1fd.online 346.1fd.online 347.1fd.online 348.1fd.online 349.1fd.online 350.1fd.online 351.1fd.online 352.1fd.online 353.1fd.online 354.1fd.online 355.1fd.online 356.1fd.online 357.1fd.online 358.1fd.online 359.1fd.online 360.1fd.online 361.1fd.online 362.1fd.online 363.1fd.online 364.1fd.online 365.1fd.online 366.1fd.online 367.1fd.online 368.1fd.online 369.1fd.online 370.1fd.online 371.1fd.online 372.1fd.online 373.1fd.online 374.1fd.online 375.1fd.online 376.1fd.online 377.1fd.online 378.1fd.online 379.1fd.online 380.1fd.online 381.1fd.online 382.1fd.online 383.1fd.online 384.1fd.online 385.1fd.online 386.1fd.online 387.1fd.online 388.1fd.online 389.1fd.online 390.1fd.online 391.1fd.online 392.1fd.online 393.1fd.online 394.1fd.online 395.1fd.online 396.1fd.online 397.1fd.online 398.1fd.online 399.1fd.online 400.1fd.online 401.1fd.online 402.1fd.online 403.1fd.online 404.1fd.online 405.1fd.online 406.1fd.online 407.1fd.online 408.1fd.online 409.1fd.online 410.1fd.online 411.1fd.online 412.1fd.online 413.1fd.online 414.1fd.online 415.1fd.online 416.1fd.online 417.1fd.online 418.1fd.online 419.1fd.online 420.1fd.online 421.1fd.online 422.1fd.online 423.1fd.online 424.1fd.online 425.1fd.online 426.1fd.online 427.1fd.online 428.1fd.online 429.1fd.online 430.1fd.online 431.1fd.online 432.1fd.online 433.1fd.online 434.1fd.online 435.1fd.online 436.1fd.online 437.1fd.online 438.1fd.online 439.1fd.online 440.1fd.online 441.1fd.online 442.1fd.online 443.1fd.online 444.1fd.online 445.1fd.online 446.1fd.online 447.1fd.online 448.1fd.online 449.1fd.online 450.1fd.online 451.1fd.online 452.1fd.online 453.1fd.online 454.1fd.online 455.1fd.online 456.1fd.online 457.1fd.online 458.1fd.online 459.1fd.online 460.1fd.online 461.1fd.online 462.1fd.online 463.1fd.online 464.1fd.online 465.1fd.online 466.1fd.online 467.1fd.online 468.1fd.online 469.1fd.online 470.1fd.online 471.1fd.online 472.1fd.online 473.1fd.online 474.1fd.online 475.1fd.online 476.1fd.online 477.1fd.online 478.1fd.online 479.1fd.online 480.1fd.online 481.1fd.online 482.1fd.online 483.1fd.online 484.1fd.online 485.1fd.online 486.1fd.online 487.1fd.online 488.1fd.online 489.1fd.online 490.1fd.online 491.1fd.online 492.1fd.online 493.1fd.online 494.1fd.online 495.1fd.online 496.1fd.online 497.1fd.online 498.1fd.online 499.1fd.online 500.1fd.online 501.1fd.online 502.1fd.online 503.1fd.online 504.1fd.online 505.1fd.online 506.1fd.online 507.1fd.online 508.1fd.online 509.1fd.online 510.1fd.online 511.1fd.online 512.1fd.online 513.1fd.online 514.1fd.online 515.1fd.online 516.1fd.online 517.1fd.online 518.1fd.online 519.1fd.online 520.1fd.online 521.1fd.online 522.1fd.online 523.1fd.online 524.1fd.online 525.1fd.online 526.1fd.online 527.1fd.online 528.1fd.online 529.1fd.online 530.1fd.online 531.1fd.online 532.1fd.online 533.1fd.online 534.1fd.online 535.1fd.online 536.1fd.online 537.1fd.online 538.1fd.online 539.1fd.online 540.1fd.online 541.1fd.online 542.1fd.online 543.1fd.online 544.1fd.online 545.1fd.online 546.1fd.online 547.1fd.online 548.1fd.online 549.1fd.online 550.1fd.online 551.1fd.online 552.1fd.online 553.1fd.online 554.1fd.online 555.1fd.online 556.1fd.online 557.1fd.online 558.1fd.online 559.1fd.online 560.1fd.online 561.1fd.online 562.1fd.online 563.1fd.online 564.1fd.online 565.1fd.online 566.1fd.online 567.1fd.online 568.1fd.online 569.1fd.online 570.1fd.online 571.1fd.online 572.1fd.online 573.1fd.online 574.1fd.online 575.1fd.online 576.1fd.online 577.1fd.online 578.1fd.online 579.1fd.online 580.1fd.online 581.1fd.online 582.1fd.online 583.1fd.online 584.1fd.online 585.1fd.online 586.1fd.online 587.1fd.online 588.1fd.online 589.1fd.online 590.1fd.online 591.1fd.online 592.1fd.online 593.1fd.online 594.1fd.online 595.1fd.online 596.1fd.online 597.1fd.online 598.1fd.online 599.1fd.online 600.1fd.online 601.1fd.online 602.1fd.online 603.1fd.online 604.1fd.online 605.1fd.online 606.1fd.online 607.1fd.online 608.1fd.online 609.1fd.online 610.1fd.online 611.1fd.online 612.1fd.online 613.1fd.online 614.1fd.online 615.1fd.online 616.1fd.online 617.1fd.online 618.1fd.online 619.1fd.online 620.1fd.online 621.1fd.online 622.1fd.online 623.1fd.online 624.1fd.online 625.1fd.online 626.1fd.online 627.1fd.online 628.1fd.online 629.1fd.online 630.1fd.online 631.1fd.online 632.1fd.online 633.1fd.online 634.1fd.online 635.1fd.online 636.1fd.online 637.1fd.online 638.1fd.online 639.1fd.online 640.1fd.online 641.1fd.online 642.1fd.online 643.1fd.online 644.1fd.online 645.1fd.online 646.1fd.online 647.1fd.online 648.1fd.online 649.1fd.online 650.1fd.online 651.1fd.online 652.1fd.online 653.1fd.online 654.1fd.online 655.1fd.online 656.1fd.online 657.1fd.online 658.1fd.online 659.1fd.online 660.1fd.online 661.1fd.online 662.1fd.online 663.1fd.online 664.1fd.online 665.1fd.online 666.1fd.online 667.1fd.online 668.1fd.online 669.1fd.online 670.1fd.online 671.1fd.online 672.1fd.online 673.1fd.online 674.1fd.online 675.1fd.online 676.1fd.online 677.1fd.online 678.1fd.online 679.1fd.online 680.1fd.online 681.1fd.online 682.1fd.online 683.1fd.online 684.1fd.online 685.1fd.online 686.1fd.online 687.1fd.online 688.1fd.online 689.1fd.online 690.1fd.online 691.1fd.online 692.1fd.online 693.1fd.online 694.1fd.online 695.1fd.online 696.1fd.online 697.1fd.online 698.1fd.online 699.1fd.online 700.1fd.online 701.1fd.online 702.1fd.online 703.1fd.online 704.1fd.online 705.1fd.online 706.1fd.online 707.1fd.online 708.1fd.online 709.1fd.online 710.1fd.online 711.1fd.online 712.1fd.online 713.1fd.online 714.1fd.online 715.1fd.online 716.1fd.online 717.1fd.online 718.1fd.online 719.1fd.online 720.1fd.online 721.1fd.online 722.1fd.online 723.1fd.online 724.1fd.online 725.1fd.online 726.1fd.online 727.1fd.online 728.1fd.online 729.1fd.online 730.1fd.online 731.1fd.online 732.1fd.online 733.1fd.online 734.1fd.online 735.1fd.online 736.1fd.online 737.1fd.online 738.1fd.online 739.1fd.online 740.1fd.online 741.1fd.online 742.1fd.online 743.1fd.online 744.1fd.online 745.1fd.online 746.1fd.online 747.1fd.online 748.1fd.online 749.1fd.online 750.1fd.online 751.1fd.online 752.1fd.online 753.1fd.online 754.1fd.online 755.1fd.online 756.1fd.online 757.1fd.online 758.1fd.online 759.1fd.online 760.1fd.online 761.1fd.online 762.1fd.online 763.1fd.online 764.1fd.online 765.1fd.online 766.1fd.online 767.1fd.online 768.1fd.online 769.1fd.online 770.1fd.online 771.1fd.online 772.1fd.online 773.1fd.online 774.1fd.online 775.1fd.online 776.1fd.online 777.1fd.online 778.1fd.online 779.1fd.online 780.1fd.online 781.1fd.online 782.1fd.online 783.1fd.online 784.1fd.online 785.1fd.online 786.1fd.online 787.1fd.online 788.1fd.online 789.1fd.online 790.1fd.online 791.1fd.online 792.1fd.online 793.1fd.online 794.1fd.online 795.1fd.online 796.1fd.online 797.1fd.online 798.1fd.online 799.1fd.online 800.1fd.online 801.1fd.online 802.1fd.online 803.1fd.online 804.1fd.online 805.1fd.online 806.1fd.online 807.1fd.online 808.1fd.online 809.1fd.online 810.1fd.online 811.1fd.online 812.1fd.online 813.1fd.online 814.1fd.online 815.1fd.online 816.1fd.online 817.1fd.online 818.1fd.online 819.1fd.online 820.1fd.online 821.1fd.online 822.1fd.online 823.1fd.online 824.1fd.online 825.1fd.online 826.1fd.online 827.1fd.online 828.1fd.online 829.1fd.online 830.1fd.online 831.1fd.online 832.1fd.online 833.1fd.online 834.1fd.online 835.1fd.online 836.1fd.online 837.1fd.online 838.1fd.online 839.1fd.online 840.1fd.online 841.1fd.online 842.1fd.online 843.1fd.online 844.1fd.online 845.1fd.online 846.1fd.online 847.1fd.online 848.1fd.online 849.1fd.online 850.1fd.online 851.1fd.online 852.1fd.online 853.1fd.online 854.1fd.online 855.1fd.online 856.1fd.online 857.1fd.online 858.1fd.online 859.1fd.online 860.1fd.online 861.1fd.online 862.1fd.online 863.1fd.online 864.1fd.online 865.1fd.online 866.1fd.online 867.1fd.online 868.1fd.online 869.1fd.online 870.1fd.online 871.1fd.online 872.1fd.online 873.1fd.online 874.1fd.online 875.1fd.online 876.1fd.online 877.1fd.online 878.1fd.online 879.1fd.online 880.1fd.online 881.1fd.online 882.1fd.online 883.1fd.online 884.1fd.online 885.1fd.online 886.1fd.online 887.1fd.online 888.1fd.online 889.1fd.online 890.1fd.online 891.1fd.online 892.1fd.online 893.1fd.online 894.1fd.online 895.1fd.online 896.1fd.online 897.1fd.online 898.1fd.online 899.1fd.online 900.1fd.online 901.1fd.online 902.1fd.online 903.1fd.online 904.1fd.online 905.1fd.online 906.1fd.online 907.1fd.online 908.1fd.online 909.1fd.online 910.1fd.online 911.1fd.online 912.1fd.online 913.1fd.online 914.1fd.online 915.1fd.online 916.1fd.online 917.1fd.online 918.1fd.online 919.1fd.online 920.1fd.online 921.1fd.online 922.1fd.online 923.1fd.online 924.1fd.online 925.1fd.online 926.1fd.online 927.1fd.online 928.1fd.online 929.1fd.online 930.1fd.online 931.1fd.online 932.1fd.online 933.1fd.online 934.1fd.online 935.1fd.online 936.1fd.online 937.1fd.online 938.1fd.online 939.1fd.online 940.1fd.online 941.1fd.online 942.1fd.online 943.1fd.online 944.1fd.online 945.1fd.online 946.1fd.online 947.1fd.online 948.1fd.online 949.1fd.online 950.1fd.online 951.1fd.online 952.1fd.online 953.1fd.online 954.1fd.online 955.1fd.online 956.1fd.online 957.1fd.online 958.1fd.online 959.1fd.online 960.1fd.online 961.1fd.online 962.1fd.online 963.1fd.online 964.1fd.online 965.1fd.online 966.1fd.online 967.1fd.online 968.1fd.online 969.1fd.online 970.1fd.online 971.1fd.online 972.1fd.online 973.1fd.online 974.1fd.online 975.1fd.online 976.1fd.online 977.1fd.online 978.1fd.online 979.1fd.online 980.1fd.online 981.1fd.online 982.1fd.online 983.1fd.online 984.1fd.online 985.1fd.online 986.1fd.online 987.1fd.online 988.1fd.online 989.1fd.online 990.1fd.online 991.1fd.online 992.1fd.online 993.1fd.online 994.1fd.online 995.1fd.online 996.1fd.online 997.1fd.online 998.1fd.online 999.1fd.online 1000.1fd.online