Учора, 18 січня 2024 р., в Патріаршому соборі Воскресіння Христового УГКЦ у Києві відбувся міжконфесійний молебень за єдність християн.
Ним розпочався Тиждень екуменічних молитов під гаслом «Люби Господа Бога свого… і ближнього свого, як самого себе» (Лк 10,27). Молитву очолив владика Йосиф Мілян, єпископ Київської архієпархії УГКЦ. Йому співслужили Апостольський Нунцій в Україні Вісвальдас Кульбокас, єпископи та духовенство РКЦ та УГКЦ, православних Церков і протестантських церковних спільнот України, повідомляє Департамент інформації УГКЦ.
Над словами євангеліста Луки, взятими як гасло цьогорічного Тижня молитов, роздумував владика Олександр Язловецький, єпископ-помічник Київсько-Житомирської дієцезії РКЦ.
На початку єпископ Олександр зазначив, що молебень у соборі УГКЦ об’єднав небагато представників християнства, головно духовенства, — певно, з огляду на робочий день; натомість це не означає, що миряни не за єдність Церков. «Це означає, що у мирян є багато різних просторів, де вони цю єдність будують». Зокрема, єпископ з усмішкою згадав про недавню «практичну єдність» українців за різдвяними столами: «Там не питають, якої ти конфесії, а сідають і святкують, і співають колядок і вітають одне одного».
Тиждень молитов за єдність християн єпископ-помічник Києво-Житомирський назвав «циклічним святом екуменізму». Бо щороку в ці дні християни різних конфесій зустрічаються по всьому світу — на спільних молитвах, конференціях, концертах та інших заходах. У деяких країнах цей Тиждень навіть «удвічі зріс» через велику кількість святкувань, ставши двома тижнями молитов. Буває, що й весь місяць присвячують молитвам про єдність.
Коментуючи читання з Євангелія від св. Йоана (Архієрейська молитва Ісуса), єпископ Олександр зазначив: Господь молився про єдність між Його учнями, і за тисячі років, що проминули, християни переконалися, що це завдання не з легких. Суто людськими зусиллями зберегти єдність Церкви не вдалося. Тому християнам потрібно прикликати Духа єдності — «Того, Хто може зробити, що ми з вами будемо однією Церквою».
Єпископ нагадав, що Христові апостоли були дуже різними. Однак, попри їхні непорозуміння між собою, Христос зумів їх згуртувати навколо себе. А сьогодні апостоли певним чином у своїй соборності символізують наше християнство: Петро більше асоціюється з католиками (через «владу ключів», яку йому дав Ісус); із православ’ям в Україні більше співвідносять Андрія, який певними легендами пов’язаний зі схилами Дніпра; а коли йдеться про протестантські спільноти, то тут на думку приходить апостол Павло, для якого важливо було «взяти меч Божого Слова». Апостоли були дуже різними людьми, як і кожен з нас сьогодні, і між ними теж бували непорозуміння — про це ми щороку читаємо в Євангеліях. Але Господь їх вирядив у світ із місією: проголошувати прихід Його Царства. І завдяки Євангелією, яке читають і через яке люди навертаються вже тисячі років, ця єдність стала можливою.
Кожна країна, зазначив єпископ Язловецький, має свої виклики для християн. Наприклад, у Польщі Католицька Церква домінантна. І якщо раптом там Католицька Церква не захоче єдності, то більше не буде про що говорити. В Україні є більше різноманіття конфесій. Зате й виклики інші.
Насамперед — те, що ми, на жаль, країна невіруюча. Небагато людей ходять до храмів, ще є і є кому проголошувати Євангеліє, щоб наверталися. «Кожному проповідникові знайдеться робота, якщо він захоче; Христос його використає, щоби привести когось до себе», — підкреслив єпископ Олександр.
Ще один виклик для християн України — війна. Кажуть, ніщо так не об’єднує, як спільний ворог. Харитативна діяльність і молитва за Україну також об’єднує українські Церкви.
Владика відзначив, що лідери Церков та духовенство своїм прикладом спонукають вірян до єдності. Відтак наголосив, що всіх християн насамперед об’єднує Божа любов.