Свята Тереза з Лізьє якось написала, що «молитва — це хвилювання серця; це простий погляд, звернений до неба, це крик визнання і любові, що охоплює водночас і випробування, і радість».
Святий Йоан Дамаскин писав, що «молитва — це піднесення розуму й серця до Бога або прохання про блага у Бога».
Святий Августин додає, що «молитва — це зустріч Божої справи із нашою. Бог прагне нас, щоб ми прагли Його».
Молитва — це безліч речей.
За винятком Євхаристії, немає більш дослідженого аспекту нашої віри, ніж молитва. Святі й містики пропонували безліч методів, літургій, слів, постав і пісень, щоб допомогти нам глибше зануритися у молитву. Існує стільки літератури, присвяченої тому, як навчитися молитися, що нею можна понад дванадцять разів заповнити бібліотеку завбільшки з собор.
Стан вашого молитовного життя залежить від багатьох факторів:
—стан вашої душі;
—ваші святі прагнення;
—ваша схильність до відволікання;
—ваші емоції;
—ваш інтелект;
—ваша воля;
—ваш графік;
—тощо.
Але у загальній схемі речей молитва — це не набір показників чи своєрідне мовленнєве «заклинання», це — покликання. У Посланні апостола Павла до римлян сказано: «про що бо нам молитися як слід, ми не знаємо, але сам Дух заступається за нас стогонами невимовними» (Рим 8, 26).
Ці «невимовні стогони» кожну секунду нашого життя спонукають наші душі, а отже, вимагають відповіді з нашого боку.
Те, як ми реагуємо на це, вважається молитвою.
Католицька Церква навчає, що є певні кроки, до яких нас закликає Дух, щоб вести нас до глибшого та змістовнішого молитовного життя.
Вербальна молитва
У юності нас навчають молитися, усно розмовляючи з Богом. Ми вивчаємо молитви напам’ять, промовляємо їх і за їхньою допомогою спілкуємося з Господом у мовчазній або чутній розмові. У такий спосіб ми можемо співати, молитися Розарій або Літургію Годин. Найбільша з усіх молитов, Свята Меса, також відправляється вербально, а отже вписується у цю категорію.
Медитативна молитва
Медитативна молитва просуває вербальну ще на крок далі, поєднуючи слова з уявою. Коли ми читаємо Святе Письмо, уявляючи себе учасниками описаних сцен, це приклад медитативної молитви. Lectio divina, під час якого читаються кілька рядків зі Святого Письма, щоб потім розмірковувати над ними у тиші, це теж медитативна молитва. Цим методом Дух не лише спонукає нас відповісти, а й запрошує до участі у житті віри. Через Христа, якому присвячена вся молитва, ми вчимося Його наслідувати.
Медитативна молитва — це другий крок до набуття більшої глибини духовного життя.
Споглядальна (контемплятивна) молитва
Споглядальна молитва бере основи вербальної молитви, знання, отримані під час медитативної молитви, та поєднує їх із метафізичним розумінням всеосяжної сили, знання, могутності та любові Бога. Завдяки благодаті мудрості людина, що молиться, може зазирнути у світ і побачити не тільки красу сотвореної природи, а й небеса, що перебувають у ньому. Через споглядання весь світ освітлюється Духом. Людина бачить речі так, як їх бачить Бог, і відповідає на них так, як відповідає Бог — божественним виливом любові.
Активна молитва
Активна молитва бере те, чого ми навчилися з вербальної, медитативної та/або контемплятивної молитви і застосовує це у світі через милосердя. Любов виявляється у наших діях, чи таких малих, як усмішка, чи таких великих, як складання вічних обітниць, щоб увійти в богопосвячене життя. Віддаючи свій час, талант і скарби, ми показуємо світу, що ми католики. Це те, що дає нашій вірі життя.
Отже, молитва — це щось більше, ніж просто сукупність наших методів і рис. Це широкий спектр діалогів, які ми ведемо з іншими, з собою і з Господом. Це бажання діяти, а також наступні дії (або ж бездіяльність). Це наша взаємодія з природою. Це проста або складна думка. Це розуміння засвоєного знання і мудрість знати, що робити зі своїм інтелектом. Це прохання про благодать та її отримання. Це сила і мужність вистояти у важкі життєві моменти. Це піднесення радості, коли ми чуємо добру новину.
Кажучи коротко, молитва — це не одна річ.
Молитва — це все.
Переклад CREDO за: Т. Дж. Бардік, Catholic Exchange