У сучасному світі, де рівень стресу, тривожності та емоційного виснаження постійно зростає, — люди шукають альтернативних методів лікування, які б доповнювали традиційну медицину.
Одним із таких методів є анімалотерапія — взаємодія з тваринами, яка сприяє фізичному та психологічному зціленню. Але що спільного у цього підходу з християнською традицією? Чи можемо ми побачити в цьому не просто медичний метод, а глибшу істину про взаємозв’язок людини з Божим творінням? Про це пише Олена Комісаренко для Vatican News.
Біблійні основи взаємодії з тваринами
Християнське вчення завжди підкреслювало відповідальність людини за створений світ. У книзі Буття читаємо: «Тоді мовив Бог: Створімо ж тепер людей образом нашим і подобою. Нехай люди панують над рибою морською і над усім птаством небесним. Нехай панують над худобою і дикими звірами, що плазують по землі, і над усією землею» (Бут 1,26).

Однак це панування є не жорстоким підкоренням, а відповідальним доглядом. Людина покликана не лише використовувати природу, а й бути її охоронцем. Цей принцип пояснює концепцію анімалотерапії з християнського погляду: якщо тварини допомагають людині знайти гармонію через піклування про них — то це ще один доказ того, що Бог створив світ, у якому все між собою повʼязане.
Інший важливий біблійний уривок — слова з Книги Приповідок: «Піклується праведний життям худоби своєї, а серце безбожних жорстоке» (Прип 12,10). Це показує, що ставлення до тварин є питанням не лише екології чи медицини, а й моральності.
Усе це підтверджує, що турбота про тварин і їхня здатність приносити користь людині — це частина Божого задуму, яка від початку закладена у світ.

Франциск Ассізький: приклад любові до створіння
Святий Франциск Ассізький — один із найяскравіших прикладів християнського ставлення до природи. Він не просто бачив в усіх створіннях Божий відбиток, а відчував із ними братерську єдність. Його життя та вчення нагадують нам про гармонію між людиною і природою, що закладена в Божому задумі.
Франциск називав сонце своїм «братом», а воду — «сестрою». Його «Пісня брату Сонцю», відома ще як «Гімн до Творця», є одним із найперших текстів європейської літератури, що прославляє природу як частину Божого творіння. Для святого Франциска світ не був розділений на духовне й матеріальне — він бачив у всьому присутність Бога, навіть у найменших істотах.
Одним із найвідоміших епізодів з його життя є історія про вовка з Ґуббіо. За переказами, поблизу цього містечка жив лютий вовк, який нападав на худобу і навіть на людей. Перелякані мешканці не знали, що робити. Тоді Франциск, сповнений віри, пішов назустріч вовку. Він не взяв із собою зброї, а лише слова любові та примирення. Святий промовив до звіра: «Брате вовче, ти чиниш зло, бо голодний і наляканий. Якщо ти перестанеш кривдити людей, вони тебе нагодують, і ти житимеш у мирі». На подив усіх, вовк, який здавався жорстоким і некерованим, слухняно ліг біля ніг святого. Відтоді мешканці Ґуббіо почали годувати його, а вовк перестав шкодити людям.
Ця історія глибоко символічна. Вона вчить, що взаємоповага і любов можуть змінювати навіть найсуворіші серця. Франциск бачив у вовкові не лише небезпеку — він бачив у ньому Боже створіння, яке потребувало розуміння та співчуття. Саме тому приклад Франциска показує, що людське панування над природою не повинно бути жорстоким, а навпаки: має проявлятися через турботу, взаємодію та милосердя. Франциск розумів серцем: тварини мають здатність зцілювати людину. У сучасні часи це називається анімалотерапією — лікуванням через взаємодію з тваринами.

Сучасний голос Церкви на захист Божого творіння
Через вісім століть після святого Франциска його ідеї знайшли потужне відлуння у вченні Папи Франциска, зокрема в енцикліці Laudato si’, названій на честь перших рядків згаданої пісні святого, що прославляє Бога Творця в Його творінні. В цьому документі, опублікованому 2015 року, Папа Франциск говорить про глибоку кризу взаємин між людиною та природою. Він застерігає, що сучасний світ ставить економічний прибуток вище за гармонію з навколишнім середовищем, а це призводить до руйнування екосистеми й погіршення якості людського життя. Церква закликає людей не просто зменшувати шкоду для довкілля, а змінювати сам спосіб мислення — від експлуатації до відповідального управління, від індивідуалізму до солідарності. Laudato si’ нагадує, що людина є частиною створеного світу, а не його володарем.
Особливе місце в енцикліці займає питання ставлення до тварин. Папа наголошує, що вони є не просто ресурсами, а частиною Божого задуму. Він пише: «…всі істоти взаємопов’язані, до кожної з них треба ставитися з любов’ю і захопленням, адже всі ми, як живі істоти, залежимо одне від одного» (LS 42). Це означає, що взаємодія з тваринами, зокрема через анімалотерапію, є не просто медичною практикою, а й способом глибшого усвідомлення нашої єдності з Божим творінням.
Цікаво, що Папа Франциск навіть звертається до теми лікувальної сили природи. У тексті Laudato si’ згадується, що людина отримує фізичну та емоційну користь від спілкування з навколишнім середовищем. Це підтверджує, що анімалотерапія може бути не лише медичною методикою, а й глибшим духовним досвідом — способом відновити гармонію між людиною і природою.
Laudato si’ також підкреслює, що технологічний прогрес не повинен відривати нас від природи. Навпаки, сучасні медичні практики, такі як анімалотерапія, можуть допомогти повернути людину до первісної єдності з Божим світом.
Як і святий Франциск, Папа Франциск закликає нас подивитися на світ іншими очима — очима любові та вдячності. Анімалотерапія, в такому розумінні, є не лише способом лікування, а й знаком нашої відповідальності перед Богом за все живе.

Анімалотерапія та християнські цінності
Люди, які взаємодіють із тваринами в межах терапії, не просто отримують фізичну допомогу, а й відчувають емоційну підтримку. Анімалотерапія, або терапія за допомогою тварин, — це сучасний метод лікування, який використовує взаємодію з тваринами для покращення фізичного, емоційного та психічного здоров’я людини. Собаки, коні, дельфіни й навіть дрібні тварини, такі як кролики чи морські свинки, можуть стати співтерапевтами у процесі зцілення. Дослідження показують, що спілкування з тваринами знижує рівень стресу, покращує настрій та сприяє соціалізації, серед яких.
Види анімалотерапії:
Каністерапія – терапія за допомогою собак. Вони допомагають людям із посттравматичним синдромом, аутизмом, депресією.
Іпотерапія – спілкування з кіньми покращує координацію, сприяє емоційному розвантаженню.
Фелінотерапія – кішки знижують рівень стресу і навіть можуть нормалізувати серцевий ритм.
Але головне — ці створіння дарують нам любов без умов. Якщо святий Франциск міг побачити у тваринах братів і сестер — то, можливо, й сучасна людина має переосмислити своє ставлення до них. Анімалотерапія стає чудовим прикладом того, як турбота про природу повертається до нас у вигляді зцілення та особистого розвитку: фізичного, психологічного та духовного.