Роздуми над Словом Божим на суботу ІІ тижня Адвенту
Склалася дуже цікава і дещо пікантна ситуація. Учні Ісуса Христа почули від законовчителів, що прихід Месії має попередити Ілля. Звичайні рибалки, пастухи і землероби, бувши людьми невченими, просто не могли знати таких біблійних нюансів. Вони жодним чином не могли би довідатись про це самостійно або перевірити чи дослідити цю тему в натхненних текстах.
Учні Ісуса напевно не знали текстів книги Мудрості Сираха, у яких написано про Іллю: Ти погрозами майбутніми гнів гамуватимеш, заки спалахне він: серце батька до сина навертатимеш і покоління відновлюватимеш Якову (48,10). Тут говориться про майбутні дії пророка, про те, що він навертатиме і відновлюватиме Божий народ.
Був ще й інший текст, із пророка Малахії: Ось я пошлю вам Іллю пророка перед приходом дня Господнього, великого і страшного. І він наверне серце батьків до дітей і серце дітей до батьків, щоб я, прийшовши, не побив землі прокляттям (3,23-24).
За допомогою цих двох текстів книжники хотіли довести учням Ісуса, що їхній Учитель — не Месія. Адже ніякий Ілля не з’явився, і навіть сам Йоан Хреститель коротко заперечив, що він не Ілля: То вони спитали його: «Що ж — Ілля ти?» — «Ні», мовив він. «Пророк ти?» — «Ні», — відказав він (Йн 1,21). Чому ж тоді Ісус каже, що Йоан Хреститель — це Ілля?
Звісно, Йоан Хреститель не був пророком Іллею в прямому сенсі слова, однак він жив як найбільший пророк і виконував його функції. Вони вдягались однаково (2Цар 1,8 = Мт 3,4), перебували в пустелі, відважно докоряли царям, були переслідувані жінками царів. Ілля у Біблії названий вогненним пророком і про Йоана Хрестителя Ісус говорить, що він був світич, який палає і світить, тож ви й побажали на часинку з світла повтішатись (Йн 5,35). Отож, першому приходові Месії передував Йоан Хреститель, який виконував місію Іллі. Однак другий прихід Господа в кінці світу відбудеться за попередньої участі вже конкретного Іллі: Він відповів їм: Ілля прийде й усе приведе до ладу. Так коментує цей непростий фрагмент Йоан Золотоустий.
Так, юдейські законовчителі не могли знати про два приходи Ісуса Христа як Месії. Тому вони дещо помилялися, а де в чому мали рацію. Бачимо, що Господь зовсім не заперечує, не критикує і не перекреслює вчення книжників. Ісус тільки виправляє не зовсім правильне трактування натхнених текстів. У розумінні Божого слова ми часто можемо помилятись, але тоді є нагода прийти до Ісуса з особистими запитаннями чи сумнівами. На диво, навіть неправильні висновки законовчителів спонукали учнів до пошуків, запитань і уважного слухання самого Ісуса. Так вони стали апостолами, євангелістами, проповідниками і вчителями для всього Божого народу.