У вінницькому храмі Матері Божої Ангельської триває ХХІ Міжнародний фестиваль «Музика в монастирських мурах», що розпочався 15 вересня 2019р.
У другому його концерті , що відбувся 22 вересня, взяв участь вінницький органний дует: Єлизавета Білокопитова та ініціатор і художній керівник фестивалю, заслужений діяч мистецтв України Георгій Курков. Через тиждень, 29 вересня, своє мистецтво вінничанам і гостям міста дарував польський органіст Віктор Лияк. Вчора, 6 жовтня, у четвертому концерті в стінах капуцинського храму виступила солістка білоцерківського Будинку органної та камерної музики, заслужена артистка України Тетяна Орлова.
Пані Тетяна не вперше бере участь у вінницькому фестивалі, тим більше, що її творчий шлях починався у місті над Бугом: тут вона закінчила музичне училище.
«Такі заходи, як вінницький органний фестиваль, та інші подібні, хоч би де вони відбувалися, — сказала п.Тетяна для CREDO, — дуже потрібні людям, тому що вони популяризують наше мистецтво. Адже в нашій країні органна музика не дуже поширена. І я вважаю, що люди, які приходять до класичного мистецтва, стають кращими. Взагалі — класична музика якось єднає людей. Кажуть: краса врятує світ. А ми, музиканти, кажемо: все минуще, а музика вічна».
Свій виступ п. Тетяна розпочала хоральною прелюдією «Хай буде Богу в вишніх честь, і слава, і хвала!» Йоганна Себастьяна Баха. Далі виконала шерег творів зарубіжних, переважно німецьких композиторів.
Звісно, для тих, хто прийшов на концерт, головне — почути музику. Це, так би мовити, «пожива» для душі, для серця. Але завдяки беззмінній ведучій концертів фестивалю «Музика в монастирських мурах» п.Олені Верещагіній слухачі мають можливість отримати також і «поживу» для інтелекту. Коротко розповідаючи про авторів, чиї твори виконують учасники фестивалю, або про історію написання цих творів, вона нерідко говорить про подробиці, про які далеко не завжди можна почути або прочитати. Ті, хто слухали вчорашній концерт, завдяки Олені Євгеніївні дізналися, що учень великого Й.С.Баха Йоганн Готтфрід Вальтер, один із творів якого виконала Тетяна Орлова, був також автором першого німецького музичного енциклопедичного словника — першої книжки, в якій згадувалось ім’я його вчителя. Інший учень великого Баха, органіст і композитор Йоганн Людвіг Кребс, як виконавець стояв в одному ряду із самим Бахом, але через уже застарілий на той час стиль гри, успадкований від учителя, не набув такої широкої популярності.
Французький органіст і композитор Клод Бальбатр був органістом собору Нотр-Дам і музикантом при королівському дворі. Під час Французької революції, щоб за зв’язок з королівською родиною не потрапити під гільйотину, він швидко пристосувався до нової ситуації — почав писати революційні гімни та пісні для органу. Його «Канонада», що пролунала на концерті, — один із таких «революційних» творів.
Австрійська співачка, піаністка і композиторка Марія Терезія фон Парадіз у дворічному віці втратила зір, але це не завадило їй стати знаменитістю. Вона виступала з концертами в різних країнах Європи як перед широкою публікою, так і при дворах королів та імператорів. За понад століття до народження Луї Брайля — винахідника шрифту для сліпих — Марія Терезія розробила систему запису й читання нот для сліпих. Один із творів «Сліпої чарівниці», як називали Марію Терезію, також було виконано під час концерту.
Такі цікаві деталі п. Олена розповідала майже про кожного з авторів виконуваних творів.
Концерт завершив твір німецького композитора і церковного музиканта Вільгельма Рудніка «Дякуйте Богу» з циклу «Вісім великих хоралів».
Наступні концерти фестивалю відбудуться 13, 20 і 27 жовтня.