Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 6 січня
Ми знаходимося майже в кінці Євангелія дитинства у версії Луки. Євангеліє дитинства готує нас виключно до спасенної події, яку заповідали пророки.
Уривок від Луки є простим, сугестивним, повним богословських ідей, збудованим за моделлю місійної проповіді. Центральним пунктом оповіді є слова ангела пастухам, які стосуються радісного змісту події й визнання віри в Ісуса Спасителя. Бог входить у життя людей поза Храмом і поза його кадженнями, поза домівками людей. Він наче змушений закликати людей зібратися для цієї події у віддаленому місці й поза Містом.
Бога не зображено як когось, хто задоволений людською добротою, а радше як того, хто поглиблює доброту в людях через свій божественний вибір та милосердя. Ісус, Слово, яке стало тілом, прийшло до своїх, — а свої його не прийняли (Ів 1,11). І символом цього стали ясла: Віл знає господаря свого, а осел — ясла пана свого. Ізраїль нічого не знає, народ мій не розуміє (Іс 1,3). У цьому — велика таємниця Втілення.
Павло скаже, що Бог задля вас став бідним, бувши багатим, щоб ви його вбожеством розбагатіли (2Кор 8,9). Також кімната в готелі (грецькою — Katàljma) стане символом бідності й відкинення, що досягне апогею в абсолютному відкиненні Христа під час суду перед Пилатом. Згодом Ісус скаже: Син Чоловічий не має де голову прихилити (Мт 8,20). Katàljma нагадує також про те місце, де Ісус їстиме Пасху з учнями.
Лука вказує на пастухів, тому що вони мали погану репутацію: часто їх вважали крадіями й нечесними людьми. Пастухи стояли на найнижчому щаблі соціальної драбини. І вони перші включені в подію Різдва того, Хто мав за матір просту жінку (пор. Лк 1,48) та був посланий нести Добру Новину бідним (Лк 4,18). Новонароджений вже із самого початку доступний для грішників і завжди їстиме з ними за одним столом. Більше того, Лука часто підкреслює в Євангелії термін нині. Це важливо, адже Ісус встановлює відносини тут і тепер з кожним і з усіма. Так історія стає історією спасіння. Ось центр оповіді – ініціативою Бога є не слово, а Тіло, присутність, воплочена глибоко в історії: моїй, твоїй, нашій.
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або через систему LiqPay.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com