Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 30 січня
Зараз Ісус у Галілеї. Послухати Його сходяться навіть звіддаля (Єрусалим на відстані понад сто кілометрів), також і з-за кордону (Тир і Сидон — міста в Лівані). Посеред такої широти горизонтів Він проголошує один зі стовпів своєї науки — блаженства. Євангеліст Лука наводить їх у більш стислому викладі, ніж Матей. Він зменшує їх із восьми до чотирьох та протиставляє їм стільки ж попереджень для тих, хто ходить іншими стежками. Але загальне значення залишається незмінним, його можна підсумувати першим закликом. Блаженні вбогі, — бо ваше Царство Боже. (…) Горе ж вам, багатим, бо ви одержали втіху вашу. Після цих слів одразу постає запитання: а кого Ісус вважав бідними та, відповідно, багатими? Обидвом назвам сьогодні ми приписуємо дуже чітке значення. Бідний — це той, хто живе у нужді. Багатий — це той, хто може собі дозволити надлишки. Тобто ми зводимо це питання до економіки та пов’язуємо його з суспільною справедливістю. Звісно, це абсолютно по-євангельському: боротися з бідністю, допомагати потребуючим, наближатися до рівномірного розподілу земних благ… Але передусім Ісус має на увазі більш глибокий сенс обох термінів.
З огляду на мету, до якої мала би йти кожна людина, тобто участь у майбутньому вічному світі в присутності самого Бога, вбогий це той, хто покладає на Нього свої надії. Багатий це той, хто надіється на свої ресурси, щоби збудувати рай вже зараз, на цьому світі. Убогий знає і підпорядковується тому факту, що навіть якщо буде мати мільярди, вони не допоможуть йому купити спасіння. Убогий — це той, хто не користається з власної сили, розуму, значущості, щоби використати або принизити того, кому дано менше.
У цьому значенні вбогість і багатство не вимірюються банальним гаманцем. Навіть той, хто має менше грошей або не має їх зовсім, може живити думки та сподівання, наслідувати поведінку багатого, коли у своєму серці вважає себе вельможним, до прикладу, у своїй самодостатності. Перед Богом такий також буде багатієм, хоча і не фігурує в списках Форбс.
Людина дивиться на зовнішній вигляд, а Бог бачить серце.
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»!
▪️Новий номер картки ПриватБанк: 5169 3305 2243 6531 (Чобіт Ольга Іванівна)
▪️Для власників картки Монобанк: https://send.monobank.ua/jar/7CJJ5U5JwP
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com