Яка відмінність між сакраменталіями і марновірством?
Наприклад, між освяченим скапулярієм і «щасливою» джинсовою курткою? Чи мають сакраменталії щось спільне з релігійними сентиментами? І яка відмінність між засушеним букетиком із нашого шлюбу та образочком Малої Квіточки — св. Терезки, — що його освятив наш єпископ?
Сакраменталії: форма молитви
Сакраменталії — це немовби «заборонені радощі» католиків. Ми начебто думаємо, що маємо бути вищі за такі знаки, — однак воліємо мати не просто вервичку, а освячену.
Може, так діється тому, що деякі побожні практики, які не є сакраменталіями, можуть нас не на жарт перелякати. Наприклад, як «молитовні ланцюжки», які ми отримуємо в пошту і які обіцяють багато-багато хорошого тим, хто помолиться, і водночас погрожують тим, хто їх проігнорує. Також ми можемо вважати сакраменталії «світлою стороною сили», на відміну від карт Таро або пентаграм, які зараховуємо до «темної сторони сили».
Не так розглядає сакраменталії Церква, яка вважає їх важливими для віри: це свічки, освячувані під час хрещення, шлюбні обручки, покутний попіл і освячені верби з Вербної неділі. У Велику П’ятницю ми цілуємо хрест, а через дев’ять місяців цілуємо скульптурку Дитяти Ісуса.
Церква розуміє, що сакраменталії містять ту саму таємницю, що й молитви. Навіть можна сказати, що сакраменталії — це теж форма молитви. Ми молимося словами, але також і з допомогою жестів: чинимо знак хреста, стаємо навколішки або схиляємо голову. Ще іншою формою молитви є використання конкретних предметів: запалювання свічок, завішування хреста або встановлення різдвяного вертепу.
Освячення має значення
Коли ми молимося словами — наша особиста молитва гарна, молитва з кимось разом іще краща, а та, що в єдності з цілою Церквою, то найпрекрасніша. Подібно справи виглядають і в ситуації молитви з допомогою предметів.
Священник може помолитися зі мною після Святої Меси, що вельми цінне, хоч і є разовою подією. Але він також може, як служитель Церкви, освятити мій розарій — і тоді мої молитви єднаються з його благословенням (благословенням Церкви). Отож це вже не один разовий акт, така молитва стає невпинною дією.
Молитва з використанням освяченого предмета єднає наші молитви з молитвою людини, яка цей предмет освятила, і з тим, що вона представляє. Священник може представляти парафіяльну спільноту Церкви, дієцезіяльну або Вселенську — коли він виконує служіння Петра. В кожному разі, священник, який освячує предмети, що служать для релігійного культу, є представником Церкви.
Чи сакраменталії ефективні?
Що за запитання? — це так, якби запитати, чи наша молитва ефективна! Ефект сакраменталій гарантовано. Коли священник вимовляє формулу розрішення у Таїнстві покаяння і примирення або ж вимовляє слова консекрації при вівтарі, то ці слова завжди мають конкретно визначений результат і вділяють конкретну благодать.
Сакраменталії не дають гарантії більшої, ніж молитва. Інколи Бог уділяє нам благодать, про яку ми просимо, а інколи ні — може, тому, що прошене не послужить нашому благу, або ж тому, що ми чимось заважаємо Богу в своєму вільному виборі.
Сакраменталії не вділяють благодаті тим, хто ними послуговується, а тільки «готують» і «налаштоввують» користувачів так, що «для відповідно налаштованих вірних майже всі життєві події освячені Божою благодаттю, що випливає з Пасхальної містерії страстей, смерті і Воскресіння Христа» (Катехизм Католицької Церкви, 1670).
Таїнствами нас обдарував сам Христос. То Він прочинив сім велетенських вікон, крізь які в наше життя вливається світло благодаті. Своєю чергою, Церква дала нам сакраменталії, щоб ми могли відбивати це світло в усіх шпаринах і куточках.
Отож: має значення, що мій розарій освятив парафіяльний священник, так само як має значення, що статуетку Богородиці поблагословив св. Йоан Павло ІІ. Це мені нагадує, що моя віра не є моєю власною вірою. Це віра в Ісуса Христа, яку мені передала Церква, що здійснює служіння від Його імені.
Переклад CREDO за: Том Гупс, Aleteia