У Книзі Ісуса Навина Бог наказує йому обійти стіни Єрихона, обіцяючи передати місто у його руки.
«Єрихон зачинився і замкнувся кріпко перед синами Ізраїля; ніхто не виходив, ані не входив до нього. І сказав Господь Ісусові: “Ось даю тобі в руки Єрихон і його царя та його сильних войовників. Ви всі, здатні до війни, обійдете навкруги міста один раз; і так робитимете шість днів. Сім священників нехай несуть перед кивотом сім сурем з баранячого рогу, а дня сьомого обійдете сім разів навкруги міста, й нехай священники засурмлять» (ІсНав 6, 1-4).
Цю історію, як і будь-який інший біблійний уривок, можна розглядати з різних перспектив — зокрема як духовне читання через призму кінця світу.
Давньохристиянський теолог і філософ Оріген докладно виклав свої думки з цього приводу у одній з проповідей:
«У Святому Письмі Єрихон часто постає як образ світу. Немає жодного сумніву, що описана у Євангелії людина, яка йде з Єрусалима до Єрихона і потрапляє у руки розбійників, є образом Адама, вигнаного з раю у вигнання цього світу. Подібним чином сліпці у Єрихоні, до яких Ісус прийшов, щоби дати зір, означають людей цього світу, засліплених своїм невіглаством, до яких прийшов Син Божий».
Далі Оріген вказує на історію падіння Єрихона як на прообраз кінця світу:
«Тоді Єрихон впаде; цей світ загине. Справді, у священних книгах давно було проголошено кінець світу. Як світ дійде до свого кінця, і як він буде знищений? Відповідь Святого Письма така: звук сурм. Якщо ви питаєте, які це сурми, то нехай апостол Павло розкриє таємницю. Послухайте, що він говорить: “Бо сам Господь на даний знак, на голос архангела та при сурмі Божій, зійде з неба, і найперше воскреснуть ті, що вмерли в Христі” (1Сол 4, 16). Тоді Господь Ісус сурмами завоює Єрихон і знищить його, а “живою зостанеться тільки Рахав блудниця й усі, що з нею в хаті, бо вона переховала посланців, що їх ми були послали” (ІсНав 6, 17)».
Оріген пояснює, що врятована блудниця, описана у Книзі Ісуса Навина, символізує послідовників Ісуса наприкінці світу:
«Прийде Ісус, Господь наш, каже Павло, і прийде під звуки сурм. Він врятує тільки жінку, яка прийняла Його посланців, тобто Його апостолів, у вірі та покорі, і сховала їх на даху свого дому; і Він долучить цю розпусницю до Ізраїлевого дому. Але давайте більше не згадувати про її минулі гріхи і не приписувати їх їй. Колись вона була блудницею, але тепер приєдналася до Христа, як цнотлива діва до одного цнотливого чоловіка».
Добра новина полягає у тому, що ми теж можемо врятуватися від знищення, за прикладом цієї блудниці:
«Щоб забезпечити їй втечу під час руйнування Єрихона, блудниці дали найефективніший символ спасіння: червоноткану мотузку. Бо Кров’ю Христовою спасенна вся Церква у тому самому Ісусі Христі, Господі нашому, якому слава і влада навіки. Амінь».
Таким чином, падіння Єрихона — це попередження для кожного з нас пильнувати й готуватися до пришестя Ісуса у наше життя.