Світ

Кардинал Тімоті Редкліфф до українців: це ви надихаєте нас своєю мужньою витривалістю

24 Лютого 2025, 15:33 168

Третя річниця відкритого нападу росії на Україну — дата, важлива для багатьох друзів нашої держави за кордоном.

Зокрема, свої роздуми у спеціальному листі, адресованому Домініканській родині в Україні — тобто всім священникам і братам, сестрам-черницям, мирянам-домініканцям та учасникам домініканських душпастирств — виклав кардинал Тімоті Редкліфф ОР. На межі тисячоліть він був Генеральним настоятелем Ордену Проповідників, і Східний вікаріат Михаїла Архангела виник та формувався саме за його керування орденом. Наступник нинішнього кардинала Редкліффа, о.Жерар Тімонер ОР, та його представники не раз побували в Україні від початку вторгнення, на власні очі бачивши зруйновану бомбардуваннями Київщину. 

 

Лист до Домініканської Родини в Україні

«А ті ж, що на Господа вповають, відновлюють сили, немов орел, здіймають крила, біжать, не знають утоми, ідуть уперед, не знемагають» (Ісая 40,31)

Мої дорогі Брати і Сестри,
мої думки зараз із вами, в цю третю річницю жорстокого вторгнення у вашу улюблену країну. Наш брат Ярослав Кравєц OP, Провінційний вікарій України, попросив мене написати вам листа з цієї сумної нагоди; але насправді це ви надихаєте весь Орден своєю мужньою витривалістю протягом цих довгих років того, що кардинал Конрад Краєвський, папський роздавач милостині, назвав «тією найдурнішою з воєн».

Ви, мабуть, страждаєте від страшної втоми тіла й душі. Чи закінчиться коли-небудь це жахливе насильство? Ви і ваша розіп’ята країна спадаєте нам на думку щоразу, коли ми співаємо цей псалом:

«Хіба ж Господь нас відкинув навіки, і вже більш не буде до нас прихильний? Хіба Його милість скінчилася назавжди? Чи Його обітниці обірвалися навіки? Чи Бог забув про милосердя? Чи у гніві Він закрив своє милосердя?» (Псалом 77, 8–10)

Але Бог обіцяє через Ісаю: «А ті ж, що на Господа вповають, відновлюють сили, немов орел, здіймають крила, біжать, не знають утоми, ідуть уперед, не знемагають» (Ісая 40,31).

Історія нашого спасіння наповнена тими, хто чекає з надією. Авраам і Сара двадцять п’ять років чекали народження обіцяного сина. Мойсей і народ Ізраїля чекали сорок років у пустелі, щоб увійти до Обіцяної землі, якої сам Мойсей так і не побачив. Симеон з Анною чекали десятиліттями в Храмі на прихід Господа. Ми досі чекаємо на прихід Царства. Святий Джон Генрі Ньюмен казав, що християнин — це той, хто чекає на Христа.

Але ми не чекаємо пасивно, як пішаки історії, але активно, відкриваючи двері Господу, який прийде могутньо тоді, коли ми найменше цього очікуємо.

На свято Стрітення, яке ми відзначали на початку цього місяця, ми бачимо Божий народ, який очікує приходу Господа. Це була довга, важка зима видимої відсутності Бога, роки приниження від жорстокої завойовницької сили. Але двоє літніх людей (я дедалі більше ціную старших!) — Симеон і Анна — чекають на Господа з терпеливою надією. Особливо Анна: вона активно чекала десятиліттями, прагнучи Господа, підтримуючи надію в інших, говорячи про обіцяне відкуплення. Як і ми, подібно до Анни, можемо підтримувати цю надію одне в одному під час довгої зими очікування?

 

Господь чує

Під час довгих років вигнання в Єгипті здавалося, що Господь не чує. Завдання євреїв ставали ще важчими. Але в пустелі Мойсей почув голос Господа: «Бачу я, бачу бідування народу мого, що в Єгипті, і чую голосіння, що його спричинюють доглядачі. О, я знаю біль його! Тому я й зійшов рятувати його з рук єгиптян і вивести його з тієї землі в землю простору і гарну, що тече молоком та медом» (Вихід 3, 7‑8). Господь чує наші благання і пам’ятає нас. Ми, ваші домініканські брати і сестри по всьому світу, пам’ятаємо про вас. Особливо листи брата Ярослава підтримують пам’ять про вас у наших серцях.

Через те, що війни й насильство поширюються по всьому світу, особливо на Близькому Сході та в Південному Судані, — Україна вже не завжди на перших шпальтах наших газет. Інші образи насильства з’являються на наших екранах. Але ви не забуті. «Невже ж забуде молодиця своє немовля? Не матиме жалю до сина свого лона? Та хоча б вона й забула, я тебе не забуду! Глянь! Я записав тебе в себе на долонях, мури твої завжди переді мною» (Ісая 49, 15‑16).

В англійській мові слово remember (пам’ятати) також нагадує «re-member», тобто відновлення єдності нашого єдиного тіла у Христі, що триває крізь простір і час, долаючи розлуку і смерть. Перед своєю смертю Ісус сказав: «Робіть це на спомин про Мене», і ця пам’ять охоплює всіх, хто зазнає Його розп’яття. Дивлячись на страждання корінних народів, Бартоломе де Лас Касас писав: «Я залишив Ісуса Христа в Індіях, нашого Господа, знову і знову зневаженого, стражденного, битого та розіп’ятого, не один раз, а мільйони разів». Усі розіп’яті світу, зокрема тисячі ваших людей за ці останні три роки, згадуються у Євхаристії — нашому великому Таїнстві надії. Під час Тайної Вечері ця надія могла здаватися примарною, як і нам сьогодні, але Великодній ранок був попереду!

 

Надія навчання і проповіді

Один із типово домініканських способів очікування у надії — це продовжувати навчатися, викладати і проповідувати. Насильство, яке дедалі більше охоплює світ, здається позбавленим сенсу. Ми вивчаємо і проповідуємо Слово Боже, бо віримо, що світло Господа ніколи не згасне: «І світло світить у темряві, і не пойняла його темрява» (Йоан 1,5).

Я добре пам’ятаю відкриття Інституту релігійних наук святого Томи Аквінського в Києві. Під час вступної лекції нашого брата Войцеха Гертиха OP йшов сніг, а коли єпископ освячував будівлю — він не раз повторював: «Це занадто маленьке». І цей інститут зріс, бо серед жорстокої безглуздості війни зростає голод за істиною. Найглибший голод людського серця — це прагнення знайти сенс свого життя.

Наші брати і сестри в Іраку відповіли на жахливі злочини, що спіткали їхню країну, відкриваючи школи і продовжуючи навчатися і викладати. Наш брат Лукаш Попко ОР з École Biblique розповів мені: «У Газі один із наших співпрацівників продовжував викладати у наметі — як реставрувати старовинну кераміку! Серед усього руйнування і бомбардувань. І в нього було щонайменше десятеро учнів! Наймудріше, що можна зробити в нелюдяні часи, — це залишатися людиною

Тож ми очікуємо у надії, ніколи не відмовляючись від віри, що в Божому Слові ми можемо віднайти найглибший сенс нашої радості і страждання. Це сенс, який ми пізнаємо повністю лише у Царстві Божому: «Тепер ми бачимо, як у дзеркалі, неясно; тоді ж — обличчям в обличчя. Тепер я спізнаю недосконало, а тоді спізнаю так, як і я спізнаний» (1 Коринтян 13,12).

Кожен студент — а кожен учень Христа є студентом, — хто роздумує над Божим Словом і слухає інших, прагнучи зрозуміти, що у них на серці, є знаком надії. Кожна школа є таїнством нашої надії на прихід Господа. Ці довгі роки сповнені світла і темряви. Часто це нестерпне світло вибухів і вогню, бомб і дронів. Часто й темрява, коли зруйновані електромережі і цілі міста залишаються без світла і тепла. Але у нашому навчанні та проповіді ми бачимо Того, хто сказав: «Я — Світло світу. Хто йде за Мною, той не блукатиме в темряві, але матиме світло життя» (Йоан 8,12). Це світло ніколи не згасне.

 

Очікування в надії через творення миру

Мене зворушили слова брата Ярослава в його останньому листі: «Папа написав на листівці [яку приніс кардинал Краєвський] цитату зі святого Лева Великого: «Natalis Domini, natalis est pacis» («Різдво Господнє — це народження миру»). Я був дуже вражений його наголосом на тому, що Різдво Господнє — це також народження миру. Тому під час проповіді я говорив, що кожен із нас може бути творцем миру. Ми вже отримали цей дар від Христа у Його Народженні. Він у наших серцях, і ми повинні ділитися Ним із тими, хто поруч».

Навіть зараз, коли я пишу, говорять про початок мирних переговорів. Але яким буде цей мир? Конституція ІІ Ватиканського собору Gaudium et spes нагадує нам: «Мир — це не просто відсутність війни; його не можна зводити лише до підтримання балансу сил між ворогами чи встановлення диктатури. Натомість, мир справедливо і правильно можна назвати справою справедливості» (GS 78). Чи приведуть ці переговори до «справи справедливості», чи це буде лише про власні інтереси могутніх держав?

Але незалежно від того, що роблять сильні світу цього, ми активно очікуємо Господнього миру, творячи його вже зараз — примирюючись із тими, з ким ми у ворожнечі: у наших сім’ях, громадах, монаших спільнотах. Так ми відкриваємо маленькі двері для Господнього миру, про який ми молимося на кожній Літургії та яким ділимося в поцілункові миру — тому мирі, якого світ не може дати.

Після Другої світової війни один французький домініканець відправляв Літургію у селі, поділеному між тими, хто співпрацював із нацистами, і тими, хто воював у русі Опору. Коли він став перед вівтарем на початку Служби, то побачив їхню ворожнечу. Тоді він сказав громаді: «Я не розпочну цю Літургію, доки ви не обміняєтеся поцілунком миру». Деякий час нічого не відбувалося, а потім одна відважна людина зробила крок, і це перетворилося на хвилю примирення. До кого маю підійти я, щоби принести Господній мир?

Ми відчиняємо двері для Господнього миру кожним маленьким актом доброти, що відкидає логіку відчаю та насильства. Кожна страва, подана в Центрі святого Мартина, є маленьким знаком вічного бенкету, який Господь приготував для свого народу.

Уся Домініканська Родина солідарна з вами, коли ви активно очікуєте на прихід обіцяного миру, здійснюючи вчинки, які відкидають тріумф зла та логіку власних інтересів. Господній мир уже переміг на хресті. Перемога добра вже звершилася. Нехай радість цієї перемоги торкнеться нас уже зараз.

Коли уряд Південної Африки заборонив політичний мітинг проти апартеїду, архієпископ Туту провів Службу в соборі св.Георгія в Кейптауні. Солдати і поліція, озброєні штиками, були відправлені, щоб це припинити. Туту звернувся до них: «Ви, можливо, сильні — дуже сильні, — але ви не є Богом. Бога не можна зневажати. Ви вже програли». Потім він зійшов із кафедри, підійшов до них з усмішкою і сказав: «Оскільки ви вже програли, ми запрошуємо вас приєднатися до переможної сторони». І всі почали танцювати.

Якимось незбагненним способом, у Божому провидінні, навіть ці страшні роки страждань принесуть плід, — так само як хрест Великої П’ятниці привів до світанку Пасхального життя. Зараз це може здаватися нам неможливим; і все ж Господь уже сіє зерно чогось нового і доброго, — навіть якщо деякі з нас ніколи не побачать цього ще за життя. Перемога вже здобута, навіть якщо ми ще не уявляємо, якою вона буде.

Зі вдячністю за вашу проповідь і свідчення — навіть у часи виснаження і темряви, — ми дякуємо вам і Господу, який завжди поруч із вами.

Ваш брат у святому Домінікові
Тімоті Редкліфф OP
24 лютого 2025 року

Переклад: Петро Балог ОР

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook
Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: