Дайджест

Були радісні ми…

25 Лютого 2010, 12:06 1695 Олексій Браславець, Антоніна Ящук, Католицький Вісник

Слово «карнавал» відоме нам ще з дитинства. От тільки притичина – на теренах колишнього СРСР так називали будь-яку маскарадну забаву. Натомість «у Європах» карнавал – це період розваг саме перед Великим Постом.

Як колись писав кардинал Йозеф Рацінгер, карнавал не є релігійним святом – але він міцно пов’язаний із церковним літургійним календарем. У телевізійних новинах ми дивимося на це галасливе, бучне, маскарадне дійство, шал якого захоплює не одну людину (хіба не мільйони!) з десятків країн світу. І часто постає питання: а що воно таке? Протягом останніх десятиліть учені мужі намагалися на науковій основі пояснити – що ж таке карнавал? Схема виходила начебто логічна, але якась кострубата. Ну от, приміром, М.Бахтін твердив: карнавал – це стихія, буяння народного спротиву «офіційній» (читай, церковній) культурі. Буцімто Великий Піст – це церковне, а карнавал – це народне. І перед тим, як засумувати згідно з церковними приписами, люд Божий «відривався по повній» згідно з народними звичаями. Після Бахтіна це протиставлення народного-офіційного міцно вросло у сприйняття карнавалу – і, зауважимо, не лише у країнах колишнього СРСР.

Натомість є сенс поглянути на карнавал у тому контексті, про який згадує Йозеф Рацінгер – тобто не протиставляти карнавал Великому Посту, а поглянути на нього як на органічну частину життя віруючої людини. І справді, чи є місце для радості та сміху в християнстві? І відповідь очевидна: «Велике вчинив Господь з нами, були радісні ми!» – сказано у псалмі 126. І що є причиною радості? Там само читаємо: «Господь повернув сіонських бранців»… Йдеться не більше й не менше як про визволення, спасіння «з єгипетського полону». До речі, не випадково сорок днів посту часто порівнюють із сорока роками шляху ізраїльського народу з єгипетського полону. А карнавал – це щорічна радість передчуття «шляху до спасіння» – Великого Посту, – який чекає на нас від Попільної Середи…

Олексій Браславець

У дзеркала два обличчя

Великий Піст – час особливого наближення до Бога, час духовних вправ і молитов. Це період, коли матеріальне відступає на другий план і людина постає віч-на-віч зі справжніми цінностями, відновлює істинну ієрархію пріоритетів. Під час посту кожен має змогу усвідомити своє місце і роль у світобудові. Але перед настанням серйозної урочистості посту існує період, коли людина випускає на волю всю свою несерйозність, занурюється у світ веселощів та ігор, у світ карнавалу.

Походження цього свята дослідники шукають у глибині століть, у стародавніх традиціях вшановувати богів сонця та родючості. На честь цих божеств давні римляни влаштовували ритуальні бенкети й веселощі. Як твердять науковці, у ті часи одночасно зі звеличенням різних божеств відбувалося їхнє осміяння; вочевидь, у такий спосіб люди намагалися показати багатогранність життя, в якому є місце і серйозному, і смішному. Пізніше, у середньовіччі, дві складові святкового дійства розділилися, і веселощі стали другою половиною свята, що розпочиналося з виконання офіційних церковних ритуалів. І нарешті – аж у ХУІІІ-ХІХ ст. – карнавал став самостійною подією; при цьому він усе ж був нерозривно пов’язаний із церковним календарем та релігійним світосприйняттям.

Згадки про перші карнавали походять з італійських незалежних міст. Саме там з’явилися перші періодичні святкування (загалом карнавальне дійство – це явище суто міське). Згодом карнавали стали проводити у Франції, а за нею – у Німеччині; далі вони поширилися у багатьох країнах Європи, а потім і цілого світу. У кожній країні, навіть у кожному місті ці дійства мали власні традиції проведення.
Здебільшого свята були підкреслено «місцевими»: під час народних гулянь виконувалися пісні, поширені саме на конкретній території, для «карнавальної термінології» використовували місцеву говірку, навіть якщо на побутовому рівні вона вже не вживалася. Так, у Німеччині в кожному місті навіть був свій карнавальний вигук: «Алааф!», «Хелау!» чи «Ал Рейд!» В усіх країнах головним дійством карнавалу була жартівливо-урочиста процесія, що проходила головними вулицями міста. Її учасники вбирались у яскраві костюми і носили маски. Чи не найвідоміший маскарад відбувався під час карнавалу в італійській Венеції; у мешканців міста маски користувалися такою популярністю, що певної миті влада навіть змушена була заборонити їхнє виробництво. Карнавальні процесії обсипали глядачів конфетті й відразу ж били висушеними свинячими сичугами (Бельгія), влаштовували бої апельсинами (Італійська Івреа), співали сатиричних пісень про політику (іспанська Каталонія) тощо. Під час святкових процесій представники різних професій ішли окремо; у Хорватії, наприклад, найпопулярнішою була процесія дзвонарів, які палицями били у дзвони, відлякуючи зиму. Дзвонарі з різних місцевостей носили різні головні убори: шапки, що імітували голови тварин, або ковпаки, прикрашені квітами.

Походження назви свята пов’язують із латинськими словосполученнями, у яких відображено його головні ознаки: «carne vale» означає «прощавай, м’ясо!», або ж «car val» означає «парад дурнів». Саме парад, урочиста процесія, що відбувається на звеличення родючості й достатку, є кульмінацією карнавального дійства. І керує цією процесією блазень, дурень, який на час карнавалу стає найвищим чином карнавальної ієрархії. Власне, про ієрархію в карнавалі говорити важко, адже святкове дійство покликане дарувати радість від того, що на мить кожен міг стати тим, ким у реальному житті і мріяти не смів. Типовим сценарієм для міських розваг були вибори «єпископів» чи навіть «папи» серед найнижчих представників кліру; цих новообраних «патріархів» помпезно вводили до головного храму міста. Карнавал на мить стирав суспільні межі між людьми, звільняючи й урівнюючи всіх, даючи змогу спілкуватися без перепон і обмежень. Карнавал створював світ радості та свободи, і він прекрасний тим, що існує лише кілька днів на рік.

Карнавал можна порівняти з величезною виставою, у якій кожен учасник є водночас актором і глядачем, де всі залучені в одне грандіозне дійство, і в той же час достатньо відсторонені від нього, щоб усвідомлювати: усе, що відбувається, – лише гра. Втім, ця гра на короткий час ставала самим життям, даруючи людям справжнє свято і відпочинок від повсякдення з його суворими порядками (не варто й говорити, що в середньовіччі ці порядки сприймалися значно серйозніше, ніж тепер). І хай як парадоксально це звучить, але, ненадовго відступаючи від звичного світоустрою, карнавал тим самим стверджував його непорушність. Для середньовічної людини закон та суспільна ієрархія були глибоко вкорінені у свідомість і служили міцною опорою для звичного сприйняття світу. А тому порушення звичних норм, їхнє «перевертання» видавалися смішними, сприймалися як елемент гри. Відтак карнавал зовсім не був цілковитим запереченням християнських догм і правил; навпаки, для всіх вірних після його завершення ще глибше проступав сенс Великого Посту.

Як уже було сказано, карнавал – це явище католицького світу, де духівництво хоч і не схвалювало, але й не забороняло святкові дійства. Натомість східна традиція відкрито засуджувала карнавали: християнство східного зразка, що мало витоки у суворій візантійській традиції, значно менш толерантно ставилося до сміху та світських веселощів. Своєрідним у східних слов’ян було й ставлення до законів: їх тут, на відміну від Західної Європи, не надто шанували; а тому карнавальне зображення «світу навпаки» не було б таким уже смішним – це виглядало б радше відтворенням щоденної дійсності, а де ж тут свято? Важливо також і те, що національна культура східних слов’ян переважно формувалася на селі, а карнавальне дійство могла проводити лише розвинена міська громада.

Тому період перед Великим Постом – Масниця (російською «Масляна») був для наших співвітчизників суто родинним святом. Воно тривало протягом останнього тижня перед постом; м’ясні страви вживати було вже заборонено, тому пригощалися наїдками з сиру. Звідси й друга назва Масниці – «сиропусний, або сирний тиждень». Саме вареники з сиром були традиційною українською стравою в цей час, а млинці пекли у Росії.

Це був тиждень для спілкування з родиною: зяті з дружинами ішли на гостину до тещі, а потім запрошували її до себе; молодята, які щойно одружилися (під час м’ясниць за кілька тижнів до свята), каталися на санчатах і ковзанах разом зі своїми весільними гостями, а в неділю родичі ходили один до одного, просячи вибачення за провини. Молодь намагалася під час гулянь знайти собі пару, а неодружених чоловіків (часом незаміжніх дівчат) «карали» за те, що вони «засиділися», прив’язуючи до ноги колодку і вимагаючи викуп. Молодиці з понеділка по суботу збиралися в шинку «колодкувати»: жартівливо відтворювати етапи людського життя від народження до поховання. Цей та інші звичаї нагадували про цінність сімейного життя, народження дітей та злагоди у стосунках. Звеселені й примирені, люди після Масниці урочисто входили у Великий Піст.

Антоніна Ящук

Борис Кустодієв. Масляна. 1919 р.

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

СЮЖЕТ

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com

.

Якщо ви шукаєте платформу для азартних ігор з якісним сервісом, Вавада казино пропонує відмінний вибір ігор та бонусів, що зробить ваш досвід захопливим і прибутковим.

Unlock the future of finance with 1inch DeFi! Enjoy seamless crypto transactions, low fees, and enhanced security. Join our community today and transform your trading experience! Bitpro Nexus Bitpro Nexus Casibom