Роздуми до Слова Божого на середу VII звичайного тижня
Сьогоднішнє Євангеліє дуже цікаве, бо воно, здається, суперечить іншим словам Ісуса Христа, які занотовує Євангеліст Матей: «Хто не зо мною, той проти мене, і хто зо мною не збирає, той розкидає» (Мт 12, 30). В сьогоднішньому ж Євангелії учні скаржаться на якусь людину, що іменем Ісуса виганяє бісів, але не ходить з Ісусом, Вони заборонили їй це робити, можливо, навіть спираючись на те саме ствердження Ісуса «хто не зо мною, той проти мене», а Ісус захищає ту людину, і наказує апостолам не забороняти їй діяти далі. У чому ж річ?
Ісус пояснює апостолам: «Немає бо такого, хто робив би чуда моїм ім’ям і міг би незабаром мене лихословити» (Мк 9, 39). Продовженням пояснення слів Ісуса є слова св. Апостола Павла: «Ніхто, говоривши під впливом Духа Божого, не каже: Анатема Ісус! І ніхто не може сказати: Господь Ісус, як лише під впливом Духа Святого» (1 Кор. 12,3). Іншими словами, той хто робить чуда ім’ям Ісуса, робить їх не він сам, а Святий Дух, тому ця людина не може лихословити Ісуса. Отже, Христос вказує в цьому уривкові (Мк 9, 39-40), посередньо на Святого Духа.
А що ж із другим ствердженням Ісуса, «хто не зо мною, той проти мене»? Придивимось до контексту слів, сказаних Ісусом в Євангелії від Матея. Ісус говорить ці слова після оскарження фарисеями Його, що Він, начебто, виганяє бісів силою бісівського князя (див. Мт 12, 24). Ці оскарження фарисеїв стосувалися не тільки самого Ісуса, але «сили», якою Христос виганяє бісів. Тому Господь боронить Святого Духа, яким Він в дійсності виганяє нечистих духів і застерігає від хули на Духа Святого: «Тому кажу вам: усякий гріх, усяка хула проститься людям; але хула на Духа не проститься. І коли хтось каже слово проти Сина Чоловічого, йому проститься. Коли ж хтось скаже проти Святого Духа, йому не проститься ні в цьому світі, ні на тому. Виплекайте дерево добре, то й плід його добрий; а посадіть дерево погане, то й плід його поганий. Бо дерево пізнається з плоду». (Мт 12, 31-33).
Повернімося ж до тієї людини, яку Христос боронить перед своїми учнями, бо ж зрештою, Він захищає не тільки ту людину, але й Святого Духа, яким ця людина виганяла бісів. Ми не повинні забувати про присутність Духа Святого в кожному чуді Ісуса Христа. Святий Дух присутній в усіх діях Ісуса Христа, хоча Він і непомітний, проте Його дію легко розпізнати по плодах, наслідках дії, бо вони ведуть до спасіння («Коли ж я Духом Божим виганяю бісів, то прибуло до вас Царство Боже» (Мт 12,28)).
З іншого боку ми не можемо не зауважити того, що Другу Особу Пресвятої Трійці (Сина Божого) з Духом Святим єднає глибока любов, що стисло зв’язує між собою всі Три Особи Пресвятої Трійці. Христос свідчить про Святого Духа і Святий Дух свідчить в серці віруючої людини любов’ю про Сина Божого (1Кор 12,3).
Святий Дух зв’язує в єдиній Церкві, містичному Тілі Христовому, різних людей, зв’язком надприродної любові. Тому і ця людина, яка виганяла бісів ім’ям Ісуса належить до Нього, бо діє в ній той самий Святий Дух.