У Ватиканській газеті «L’Osservatore Romano» від 15 травня 2011р. надруковано матеріал про одноденну конференцію в Папському університеті св.Томи Аквінського, яка відбулась через день після оголошення інструкції про правильне застосування motu proprio Бенедикта XVI «Summorum pontificum», яким Триденській Месі надано статус «екстраординарного обряду».
На конференції, присвяченій дискусії над цим документом, виступив голова Папської ради сприяння християнській єдності кардинал Курт Кох (серед присутніх був також префект Конгрегації богослужіння і дисципліни Таїнств кардинал Антоніо Льовера).
Кардинал Курт Кох говорив про значення старої форми літургії для справи «внутрішньокатолицького екуменізму». Якщо цей крок не матиме успіху, то це негативно вплине на весь екуменічний рух.
Всупереч очікуванням, ініціатива Бенедикта XVI направлена не стільки на примирення з групами католиків, прив’язаних до колишньої форми літургії, як скажемо вірні Братства св. Петра чи прибічники архиєпископа Лефевра. Кардинал Курт Кох бачить те, що відбувається в набагато ширшій перспективі. Насправді йдеться про «реформу реформи», а також про остаточну відмову від так званої «герменевтики розриву» в інтерпретації II Ватиканського Собору. Для голови Папської Ради сприяння християнській єдності «головна проблема» сучасної Католицької Церкви – це не прибічники старої форми літургії, а ті, хто не слідує лінії Папи Бенедикта XVI в інтерпретації спадщини II Ватиканського Собору і не визнає безперервності церковної традиції. Це незгода найяскравіше виявляється якраз в питаннях літургії, оскільки саме літургійна реформа була найпершою і найбільш наочною з реформ Собору. Але та ж проблема відрізняє і інші сфери життя Церкви, включаючи і екуменізм.
Далі кардинал Кох перерахував серію «дуалізмів», в якій опинилась і церковна літургія в результаті помилкової реформи. Так, наприклад, звучать твердження, що до реформи Євхаристія розумілася, перш за все, як Жертва, а нині – перш за все як трапеза. Що раніше в ній бачили справу священика, а нині – справа усього зібрання вірних. З точки зору ватиканського кардинала, подібних помилкових інтерпретацій Євхаристії нині дотримуються широкі кола католиків, а тому ініціатива Бенедикта XVI направлена на повернення до колишньої форми літургії. «Ця форма не належить минулому, – сказав він, – вона залишається коштовною спадщиною, до якої необхідно прибігати і сьогодні». Саме такий, згідно з думкою кардинала Курта Коха, головний намір motu proprio Бенедикта XVI. За допомогою цього документа Папа сподівається збудити новий загальноцерковний літургійний рух, який неодмінно буде викликаний вже самим фактом повернення Тридентської Меси в повсякденне життя Церкви.
Далі кардинал Курт Кох висловив припущення, за яким дві форми Меси (Тридентська і реформована) недовго існуватимуть паралельно одна одній. З часом виникне нова форма літургії, що включає кращі елементи обох обрядів. Кардинал відзначив, що новий літургійний рух має багато противників, які вважають післясоборні реформи в Церкві недоторканними і їх захищатимуть, тим самим виявляючи свій упертий консерватизм. Але, зважаючи на реальний стан сучасної літургії, критична оцінка післясоборної реформи виглядає дуже актуальною. «Слід запитати, – ставить риторичне питання кардинал, – а чи справді в пособорній реформі було враховано всі побажання отців Собору? А може бути навпаки, деякі засадничі положення Конституції про Божественну Літургію було проігноровано, а потім було свідомо вирішено йти далі, ніж це мав намір робити Собор?» І в цьому контексті стає зрозумілим, наскільки актуальна «реформа реформи», старт якої дав Бенедикт XVI, опублікувавши своє motu proprio «Summorum Pontificum», – підвів підсумок глава Ватиканського дикастерію.
За матеріалами: sibcatholic.ru