Дайджест

Наукова революція – заслуга Католицької Церкви

11 Липня 2012, 17:38 1962

Роль Церкви не обмежувалась ідейним впливом, в тому числі впливом богословських ідей; вона дала людству чудових учених, з яких чимало були священиками.

Батьком геології вважається о.Ніколас Стено – лютеранин, який став католицьким священиком. Батьком єгиптології став о.Анастасіус Кірхер. Першим, хто виміряв прискорення вільного падіння, був також священик – о.Джамбаттіста Річчолі. Францисканець Роджер Бекон, який викладав в Оскфорді, прославився своїми трудами з математики та оптики, його вважають предтечею сучасного наукового методу.

Єзуїти досягли таких успіхів у дослідження землетрусів, що сейсмологію стали називати «єзуїтською наукою»

Єзуїта Руджера Бошковича часто називають батьком сучасної квантової механіки. Єзуїти досягли таких успіхів у дослідження землетрусів, що сейсмологію стали називати «єзуїтською наукою». Ось як один сучасний історик – Джонатан Райт – описує наукові досягнення єзуїтів до XVIII століття: «Вони зробили свій внесок у винайдення годинника з маятником, пантографа, барометра, рефракційного телескопа та мікроскопа, успішно займалися оптикою, магнетизмом та електрикою. Вони відкрили смуги на Юпітері, туманність Андромеди й кільця Сатурна. Незалежно від Харві вони створили теорію кровообігу. Вони теоретично обґрунтували можливість польоту, пояснили вплив Місяця на припливи та висунули теорію хвильової природи світла. Зоряні карти Південної півкулі, символічна логіка, дамби на ріках По й Адідже, введення знаків плюса й мінуса в італійську математику – ось неповний список досягнень єзуїтів. Недаремно найбільші вчені, такі як Ферма, Гюйгенс, Лейбніц і Ньютон, зараховували єзуїтів до числа своїх найважливіших кореспондентів».

Один з істориків – Хейлборн, який займався періодом виникнення науки про електроенергію, – вважає, то Товариство Ісусове «зробило вельми значущий внесок в експериментальну фізику XVII століття». З періоду в 2700 років до числа найкрупніших учених математиків історик Шарль Боссю (один із перших істориків математики) включив 5% єзуїтів, при тому, що саме Товариство існувало тільки два століття з цих 27-ми!

Попри те, що на честь учених-єзуїтів, у тому числі математиків, названо 35 кратерів на Місяці, про внесок Католицької Церкви в астрономію пересічний громадянин не знає нічого. Між тим, Джон Хейлборн із Каліфорнійського університету в Берклі справедливо зазначав: «Упродовж 600 років, починаючи з моменту відродження астрономічних знань в епоху пізнього Середньовіччя і аж до епохи Просвітництва, Римо-Католицька Церква надавала астрономії більшу підтримку, в тому числі й фінансову, ніж будь-який інший інститут, а можливо – більше, ніж усі інші разом». Однак істинна роль Католицької Церкви у розвитку сучасної науки й понині залишається в густій тіні.

Роль чернецтва в історії певною мірою визнавалася при викладанні історії Заходу. Всім відомо, що саме монахи після падіння Рима зберегли літературний спадок античності, не кажучи вже про грамотність як таку. Роль монахів цим не обмежувалася. В ранньому Середньовіччі навряд чи можна було знайти таке досягнення цивілізації, в якому вони не зіграли б ключову роль. Святий Бенедикт став батьком Європи. Його чада-бенедиктинці стали батьками європейської цивілізації.

Цистерціанці прославились як майстерні металурги й ті, хто стояв при витоках промислового виробництва.

Саме «темні століття» Середньовіччя принесли західній цивілізації таке явище, як університети. Ті університети, які існують сьогодні – з їхньою системою факультетів, навчальними курсами, іспитами, ступенями, магістратурою і докторантурою – це спадок Середніх віків. Католицька Церква створила систему університетів тому, що, кажучи словами історика Лаури Дейлі, вона була єдиною в Європі організацією, яка незмінно виявляла цікавість до збереження та розвитку знань. До початку Реформації існував 81 університет.

Церковне канонічне право стало першою правовою системою Європи

Виникнення ідеї міжнародного права, яке інколи пов’язують з античними стоїками, приписують переважно мислителям і теоретикам права XVII-XVIII століть. Насправді ж ця ідея зародилася в іспанських університетах XVI століття; батьком міжнародного права став католицький священик, професор Франсіско де Віторія. Ідея постала з роздумів над несправедливою поведінкою іспанців у Новому Світі щодо корінного населення; католицькі філософи й теологи замислилися над належними стосунками між країнами й народами, і саме вони розробили ідею міжнародного права в його нинішньому розумінні.

Церковне канонічне право стало першою тогочасною правовою системою Європи. Історик права Гарольд Берман писав: «Церква була першою, хто навчав, що з допомогою аналізу та синтезу можна примирити суперечливі статути, звичаї та конкретні судові справи». Ідея формалізованих «прав» – одна з основ західної цивілізації; але джерело її – не труди Джона Локка чи Томаса Джеферсона, як багато хто вважає, а канонічне право Католицької Церкви.

У минулому історики економічної науки вважали, що сучасна економічна теорія народилась у XVIII столітті, в епоху Адама Сміта. Однак у наші часи нарешті належно оцінено заслуги пізніх схоластів, особливо іспанських теологів XV-XVI століть.

Католицька Церква не тільки знищила деякі гидотні звичаї старого світу – наприклад, дітовбивство чи гладіаторські бої, – але після падіння Рима саме вона відродила цивілізацію та забезпечила її розвиток

Більшості людей відомо, що Католицька Церква завжди займалася благодійністю, але вони здебільшого не усвідомлюють, наскільки винятковою була залученість Церкви в цю діяльність. У давні часи до бідних ставилися з презирством, і сама думка про те, щоб комусь допомагати просто так, без вигоди для себе, виглядала дивною. Вільям Леккі, історик ХІХ століття, який вельми критично оцінював Католицьку Церкву, все-таки визнавав, що як сама ідея турботи про бідних, так і розмах цієї діяльності був для Заходу принципово новим явищем і радикальним покращенням порівняно з епохою класичної античності.

Католицька Церква не тільки знищила деякі гидотні звичаї старого світу – наприклад, дітовбивство чи гладіаторські бої, – але після падіння Рима саме вона відродила цивілізацію та забезпечила її розвиток, почавши з виховання варварів.

За матеріалами книги Томаса Вудса «Як Католицька Церква створила західну цивілізацію» /
Cher-v

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity