Репродукцію малюнка професора Переца Вілленберга відкрито учора, в понеділок, у музеї Варшавського повстання (Польща, Варшава). Оригінал, намальований 11 вересня 1944 року, знаходиться при вході до підвалу будинку по вул. Маршалківській, 60. Це зображення Обличчя Христа і напис «Ісусе, я довіряю Тобі».
Перец Вілленберг був художником; до війни він працював учителем малювання в єврейській гімназії у Ченстохові. Під час Варшавського повстання переховувався в одному з помешкань по вул. Маршалковській, 60. Утікаючи від чергового бомбардування, Вілленберг сховався у підвалі будинку, й там намалював образ Христа.
Кам’яниця по Маршалковській, 60 уціліла серед небагатьох будинків, що пережили повстання. Мешканці вірили, що будинок не був зруйнований саме завдяки присутності намальованого професором Вілленбергом образу Христа, оригінал якого знаходиться там і нині.
Проте цей оригінал недоступний для відвідувачів. Фрагмент стіни, на якому зображено малюнок, тепер закритий і переданий на консервацію фахівцями міського управління нерухомістю.
«Ми дуже довго намагалися отримати дозвіл на доступ до малюнка-оригіналу, бо дуже багато людей ним цікавилися. З виникненням цього зображення пов’язана цікава історія. Ми хочемо поділитися нею з усіма, хто захоплюється періодом Варшавського повстання. Однак отримати доступ було складно. Багато спроб нам заблокували мешканці будинку, які твердять – і цілком слушно, – що це їхня приватна територія. Вони не погоджувалися ні на яку форму надання доступу до малюнка. Тому ми вирішили перенести його копію до музею», – сказала п.Анна Гжехнік, головний інвентаризатор музею Варшавського повстання.
До неї з проханням заопікуватися малюнком і допомогти у перемовинах про доступ до нього звернувся 2010 року син художника, Самуель Вілленберг. На урочистості відкриття копії малюнка в музеї він був глибоко зворушений. «Це глибоке переживання для мене, я почуваюся так, немовби нагороджений орденом», – сказав він. «Під час окупації батько малював образи Христа для костелів. З цього він жив. Але в цьому конкретному випадку то був внутрішній порух. Він почав малювати Христа, спускаючись у підвал. Це аж ніяк не було заплановане», – згадував син художника, який був біля батька, коли той малював.
Після війни Самуель Вілленберг побачив малюнок допіру 1983 року. «Я їхав трамваєм і несподівано побачив адресу: Маршалковська, 60. Я вийшов і пішов перевірити, чи той малюнок ще існує. А він там весь час був», – розповідає син художника.
Малюнок у підвалі будинку по Маршалковській підписаний ім’ям «Кароль Бальтазар Пенкославський». Це було фальшиве арійське прізвище професора Вілленберга, під яким він переховувався в роки війни.
Копія малюнка, разом із його описом, відучора є частиною сталої експозиції музею Варшавського повстання.
За матеріалами: wiara.pl