Українська Греко-Католицька Церква найближчим часом не переходитиме на григоріанський календар, бо для цього немає передумов і вагомих причин. Святослав (Шевчук) під час веб-конференції на РІСУ.
«Запровадження календаря історично показує, що воно не було основним інструментом зближення чи єдності Церкви. Це радше питання внутрішньої дисципліни, яке може сприяти єдності, а може стояти й на перешкоді», – сказав він.
Блаженніший Святослав зазначив, що частина УГКЦ у деяких державах перейшла на новий календарний стиль, проте це призвело до поділу парафій.
«Сьогодні УГКЦ живе за Григоріанським календарем у різних країнах відповідно до локальних потреб. Хоча часом ми були свідками дуже болючих календарних воєн в Північній Америці. Наслідки їх тривають ще по сьогоднішній день. Ми маємо випадки, коли одна парафія живе за різними календарями. І бідний священик з одною частиною громади мусить співати «Христос Воскрес», з іншою – проводити Страсні Богослужіння», – зауважив Предстоятель.
«Якщо мова йде про нашу Церкву в Україні, ми поки що не бачимо необхідних передумов, а також необхідного консенсусу ні серед нашого єпископату, ні серед нашого духовенства і вірних для того, щоби перейти на Григоріанський календар в Україні», – висловив свою думку Глава УГКЦ.
За його словами, до вирішення цього питання слід підходити виважено. Бо навіть перехід на новоюліанський календар – коли Різдво святкується за новим стилем, а Великдень – за старим, може привести до непорозумінь у Церкві та до розколу. У Греції, наприклад, новий стиль запровадила влада, де Православна Церква є державною. Однак таке нововведення викликало спротив та непослух багатьох вірян і священнослужителів.
«Тому треба брати до уваги саме локальні потреби наших вірних для того, щоби питання календаря, як було сказано, не творило причини для додаткових церковних поділів», – наголосив Блаженніший Святослав (Шевчук).
В Україні римо- та греко-католики живуть за різними церковними календарями.
Григоріанський календар — календар, запроваджений 4 жовтня 1582 року Папою Римським Григорієм XIII, і нині ухвалений у світі як міжнародний стандарт. Григоріанський календар було розроблено на заміну юліанського.
Російська Православна Церква й деякі інші православні церкви не прийняли григоріанський календар, і далі послуговуються юліанським календарем.
Нагадаємо, цього року частина римо-католиків у Святій Землі частково перейшла на юліанський календар. Латинський патріарх Єрусалима Фуад Туаль закликав вірних святкувати Різдво та Великдень разом із православними.
Рішення про те, за яким календарем святкувати Різдво й Великдень, ухвалює місцевий настоятель. Зараз ситуація виглядає так, що в різних католицьких парафіях цього року Різдво святкували за різними календарями, кармелітські парафії – разом із православними за юліанським календарем, францисканські (яких більшість у Святій Землі) залишились на григоріанському. В Ізраїлі, кажуть католики, парафіяни просто мігрували до інших храмів, щоб відсвяткувати Різдво так як звикли.
Що цікаво, греко-католики теж живуть за різними календарями. Наприклад, українські греко-католики – за юліанським, а російські – святкують за григоріанським календарем.